Oculo-pedic coordination contents in ball conduction for juvenile female soccer. Validation by specialists/Contenidos de coordinación óculo-pédica en conducción del balón para fútbol femenino juvenil. Validación por especialistas
Main Article Content
Abstract
The oculo-pedic coordination refers to movements made with the visual coordination with the foot, a useful motor element for various sports and especially for establishing work strategies in soccer players of various teaching-educational categories. The objective of this research is to theoretically validate, through specialists, a physical exercises proposal that enhance the oculo-pedic coordination in the ball conduction technique for female youth soccer players. This is a descriptive-correlational research of qualitative order. Thirty specialists are selected, divided into three levels of professional competencies, to whom a questionnaire is applied to evaluate three pre-proposal indicators, which validate an idea of coordination training (relevance, complexity, priority), plus a questionnaire that will evaluate an indicator (effectiveness) after designing the intervention proposal with 30 specialized physical exercises. As results, there are no significant differences in three indicators (complexity: p=0.850; priority: p=0.075; effectiveness: p=0.419) out of four possible indicators (relevance: p=0.014) by level of specialists, and there is consensus in the ratings issued. The pre-proposal indicators presented a qualitative evaluation between fair to very good and the evaluator indicator of the proposal obtained an overall qualitative rating of Agreed. It is evident, in general, the consensus criterion of several specialists with diverse competences, qualifying quantitatively and qualitatively, in a positive way, the quality of the pre-proposal and the proposal.
Downloads
Article Details
References
Abdullah, M. R., Maliki, A. B. H. M., Musa, R. M., Kosni, N. A., Juahir, H., & Mohamed, S. B. (2017). Identification and Comparative Analysis of Essential Performance Indicators in Two Levels of Soccer Expertise. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 7(1), 305-314-314. https://doi.org/10.18517/ijaseit.7.1.1150
Alberto, A. D. L. (2016). Guia de actividades fisicas para desarrollar la coordinacion óculo pedica en niños de 10 a 12 años de la Escuela Rosaura Maridueña del Cantón Yaguachi (BachelorThesis, Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física Deportes y Recreación, Guayaquil). Ecuador. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/16164
Alburquerque, M. B. (2009). Entrenamiento Deportivo. Una Disciplina Cientifica. Wanceulen, Editorial. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/Entrenamiento_Deportivo_Una_Disciplina_C.html?id=REqYSAAACAAJ&redir_esc=y
Bigoni, M., Turati, M., Gandolla, M., Augusti, C. A., Pedrocchi, A., La Torre, A., … Gaddi, D. (2017). Balance in young male soccer players: Dominant versus non-dominant leg. Sport Sciences for Health, 13(2), 253-258. https://doi.org/10.1007/s11332-016-0319-4
Bompa, T. O., & Buzzichelli, C. A. (2017). Periodizacióndel entrenamiento deportivo (4.a Edición). Paidotribo. Recuperado de http://www.paidotribo.com/pdfs/1309/1309.0.pdf
Buendía, R. V., Álvarez, J. L. H., & Curiel, D. A. (2004). La evaluación en educación física: Investigación y práctica en el ámbito escolar. Graó. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=5190
Buschmann, J., Pabst, K., & Bussmann, H. (2002). La coordinación en el fútbol: Una nueva propuesta de ejercicios de entrenamiento. Ediciones Tutor, S.A. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=130542
Calero, S. (2018). Fundamentos del entrenamiento deportivo optimizado. (Curso de Postgrado de la Maestría en Entrenamiento Deportivo. XII Promoción). Departamento de Ciencias Humanas y Sociales, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, Quito.
Carbo, G. B. G., Vélez, W. R. G., Cañizares, R. A. F., & Echeverría, C. A. P. (2019). Perfeccionamiento en la técnica de conducción, golpeo y recepción en futbolistas de iniciación. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(251), 42-61. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1243
Concha, F. (2014). Fundamentos básicos para la selección de talentos en el fútbol femenino ecuatoriano. Lecturas: educación física y deportes, 19(199), 1-9. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd199/seleccion-de-talentos-en-el-futbol-femenino.htm
González, L. F., Córdova, B. S., Madrigal, A. L., & Pérez, A. J. P. (2019). Estudio de patrones de lateralidad en el fútbol femenino: Un enfoque psicológico. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(258), 30-40. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1727
Joo, C., & Seo, D. (2016). Analysis of physical fitness and technical skills of youth soccer players according to playing position. Journal of Exercise Rehabilitation, 12, 548-552. https://doi.org/10.12965/jer.1632730.365
Jukic, I., Prnjak, K., Zoellner, A., Tufano, J. J., Sekulic, D., & Salaj, S. (2019). The Importance of Fundamental Motor Skills in Identifying Differences in Performance Levels of U10 Soccer Players. Sports (Basel, Switzerland), 7(7). https://doi.org/10.3390/sports7070178
López, R. (2012). La pertinencia en las evaluaciones diagnósticas físicas y deportivas del Departamento de Educación Física del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista de investigación, 36(77 (Septiembre-Diciembre)), 63-82. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4236457
Morales, S. C., & González, S. A. (2015). Preparación física y deportiva. Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Schreiner, P. (2002). ENTRENAMIENTO DE LA COORDINACIÓN EN EL FÚTBOL. Editorial Paidotribo. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/ENTRENAMIENTO_DE_LA_COORDINACI%C3%93N_EN_EL.html?id=R63REKXBxvIC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Solana, A. M., & Muñoz, A. (2011). Importancia Del Entrenamiento De Las Capacidades Coordinativas En La Formación De Jóvenes Futbolistas. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XXI(2), 121-142. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65423606010
Suárez Correa, L. A., & Parrado Orduz, J. C. (2016). Características de la coordinación visopédica y el control orientado en la edad de 14 años en futbolistas de la escuela Dormund en la ciudad de Bogotá (Tesis de Grado, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Facultad de Educación). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Facultad de Educación, Bogota, Colombia. Recuperado de https://repository.uniminuto.edu/bitstream/handle/10656/4914/T.EFIS_SuarezCorreaLuisArmando_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vallejo Rojas, J. N., López Montalvo, C. L., Vallejo Rojas, M. Á., Chávez Cevallos, E., Vallejo
Rojas, J. N., López Montalvo, C. L., … Chávez Cevallos, E. (2019). Intervención propioceptiva a corto plazo para el déficit de equilibrio estático en futbolistas infantiles. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), 226-237. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-03002019000200226&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Yépez, E. P. H., & Ramírez, J. C. C. (2019). La pliometría y su incidencia en la velocidad y velocidad-fuerza en jugadoras de fútbol. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2). Recuperado de http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/288