Technical exercises for the improvement of the shot on goal in U12 players/Los ejercicios técnicos para la mejora del tiro a portería en futbolistas sub 12
Main Article Content
Abstract
The suspension of sports training due to the health emergency caused by COVID 19 has led to the search for alternatives to counteract training in this context. The objective of this research consisted of presenting a proposal for the contextualization of exercises at home to improve shots on goal, in adolescent athletes with ludic guidelines. The methodology used was the phenomenological-hermeneutic, with which we want to describe and interpret the experience of ten soccer coaches of minor divisions, from different teams of the neighborhood leagues in the city of Quito. For this, the interview technique was applied through the question bank instrument, which responded to two dimensions: the first, the system of specific exercises for the type of goalkeeping and the second, the playful approach in the realization of exercises. The results of the interviews were analyzed and synthesized into two components: the first was the ludic approach in the realization of exercises, where the design of ludic activities stands out, and the second component was the system of specific exercises for the goal type. It was possible to obtain a contextualized proposal to the circumstances experienced by adolescent athletes and their difficulties in sports training, suggesting the inclusion of the ludic approach, the use, adaptation and creation of sports implements and their applicability in different spaces, all this with the practice of specific technical contents for the improvement of the shot to goal, in the context of the pandemic.
Downloads
Article Details
References
Alain, A. (1993). Iniciación y perfeccionamiento. Barcelona: Editorial Paidotribo.
Agusti, D., Álvarez, J., Bou, J. y Juan-Blay, J. (2020). Planificación del entrenamiento a la vuelta de la competición en futbolistas profesionales tras el COVID-19. Revisión Sistemática. Revista de Preparación Física en el Fútbol, (32),40-48. https://futbolpf.org/wp-content/uploads/2020/05/RevistaPF-32.pdf#page=42
Bonilla Guachamín, J. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294
Baukloh, K. (2020). La Presencia, los Vínculos y el Juego en la Contingencia: Tiempos de COVID-19. Revista Experiencias PCE, (4), 43-50. http://edicionesfhycs.fhycs.unam.edu.ar/index.php/experiencias/article/download/348/282
Busch, W. (1971). Futbol escolar y juvenil. Barcelona: Editorial Hispano-Europea.
CEPAL, N.U. (2020). Coyuntura Laboral en América Latina y el Caribe. La dinámica laboral en una crisis de características inéditas: desafíos de política. Santiago: Publicación de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46308/S2000601_es.pdf
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes. Nueva York: UNICEF. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y -j%C3%B3venes#:~:text=Un%20reciente%20sondeo%20realizado%20por,de%20Latinoam%C3%A9rica%20y%20el%20Caribe.&text=El%20sondeo%20r%C3%A1pido%20amplific%C3%B3%20las,y%20territorios%20de%20la%20regi%C3%B3n
Geronazzo, A. (1975). Técnica y táctica del fútbol. Buenos Aires: Editorial Mencruz.
Howe, D. y Scovell, B. (1991). Manual del fútbol. Barcelona: Editorial Martínez Roca S.A.
Isidori, E. (2020). SportsPedagogy at the Time of COVID-19. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 145-146. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1480
Kalazich Rosales, C., Valderrama Erazo, P., Flández Valderrama, J., Burboa González, J., HumeresTerneus, D., Urbina Stagno, R., JesamSarquis, F., Serrano Reyes, A., Verdugo Miranda, F., Smith Plaza, R. y Valenzuela Contreras, L. (2020). Orientaciones Deporte y COVID-19: Recomendaciones sobre el retorno a la actividad física y deportes de niños niñas y adolescentes. Revista chilena de pediatría, 91(7), 75-90. https://dx.doi.org/10.32641/rchped.vi91i7.2782
Márquez, J. J. (2020). Inactividad física, ejercicio y pandemia COVID-19. VIREF Revista de Educación Física, 9(2), 43-56. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/342196
Márquez Arabia, J. J., y Betancur Naranjo, P. A. (2020). Entrenamiento en casa durante el aislamiento. VIREF Revista De Educación Física, 9(2), 57-66. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/342213
Martínez Baena, A., Chillón, P., Ma, M., Pérez López, I., Castillo, R., Zapatera, B., Vicente Rodríguez, G., Casajús, J., Álvarez Granda, L., Romero Cerezo, C., Tercedor, P. y Delgado Fernández, M. (2012). Actitudes hacia la práctica de actividad físico-deportiva orientada a la salud en adolescentes españoles: Estudio AVENA. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (22),43-48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3457/345732288010
Muñiz Domínguez, P. E. y Vilchis Vélez, U. P. (2020). Las implicaciones legales, sociales y económicas del COVID-19 en el deporte. Revista Académica de la Facultad de Derecho, 18(35), 123-134. https://repositorio.lasalle.mx/bitstream/handle/lasalle/1692/RA%2035_jul2020-123-134.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez Triviño, J. (2020). El deporte tras el coronavirus: Una visión transversal del impacto de la crisis en el deporte. Barcelona: Pérez Triviño. https://sites.google.com/a/meppelens.web.app/f239w5/el-deporte-tras-el-coronavirus-una-vision-transversal-del-impacto-de-la-crisis-en-el-deporte-jose-luis-perez-trivin-b088x6wz11
Piedra, J. (2020). Redes sociales en tiempos del COVID-19: El caso de la actividad física. Sociología Del Deporte, 1(1), 41-43. https://doi.org/10.46661/socioldeporte.4998
Posso, R., Barba, L., Marcillo, J., Acuña, M. y Hernández, F. (2020). Enfoques curriculares como contribución para la autonomía de la actividad física. EmásF. Revista Digital de Educación Física. (63), 132-145. https://emasf.webcindario.com/Enfoques_curriculares_como_contribucion_para_la_autonomia_de_la_actividad_fisica.pdf
Posso-Pacheco, R., Barba-Miranda, L., Rodríguez-Torres, Ángel, Núñez-Sotomayor, L., Ávila-Quinga, C., & Rendón-Morales, P. (2020). An Active Micro curricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Rodríguez, M. Á., Crespo, I., y Olmedillas, H. (2020). Ejercitarse en tiempos de la COVID-19: ¿qué recomiendan hacer los expertos entre cuatro paredes?.Revista Española de Cardiología, 73(7), 527-529. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2020.04.002.
Skitnevskiy, V., Krasilnikova, Y., Grigoryeva, E., Sedov, I., Balashova, V. y Smirnov, S. (2020). Developing agility through physical gaming activity with adolescent kids during lessons of physical training. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 38-44. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400038&lng=es&tlng=en.
Tafur Tascon, L., Cabrera Hernández, M., Ortegóm, J., Velasco, C. E., y Serrato Roa, M. (2020). Consideraciones especiales para la readaptación competitiva en el fútbol colombiano durante la pandemia de covid19. Bogotá: Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte. https://www.researchgate.net/profile/Luis_Tascon/publication /342820548_CONSIDERACIONES_ESPECIALES_PARA_LA_READAPTACION_COMPETITIVA_EN_EL_FUTBOL_COLOMBIANO_DURANTE_LA_PANDEMIA_DE_COVID19 /links/5f078aa74585155050986fa1/CONSIDERACIONES-ESPECIALES-PARA-LA-READAPTACION -COMPETITIVA-EN-EL-FUTBOL-COLOMBIANO-DURANTE-LA-PANDEMIA-DE-COVID19.pdf