Students´opinions about the subject Work in Function of Degree Project, taught in Google-Meet/Criterios del alumnado sobre la asignatura Trabajo en Función de Proyecto de Grado, impartida en Google-Meet

Main Article Content

Sergio Ricardo Egas Romo
Santiago Fabián Barriga Fray

Abstract

The abrupt change of educational paradigms entails qualitative and quantitative analyses of consideration, delimiting scopes and limitations in the subjects that make up a university career to describe and analyze concrete actions that allow perfecting the teaching-educational process. The objective of the research consisted in determining the criteria of the students of the Physical Activity and Sports Sciences career of the University of the Armed Forces ESPE about the subject Work in function of the degree project, taught in Google-Meet. The work is of a descriptive-correlational type of qualitative order and students in Pedagogy of Physical Activity and Sport (47 of both genders) were taken as population, applying a questionnaire with seven analysis indicators. The students' criteria on the referred subject evidenced indicators with a high level of accessibility (4.21: high) and effectiveness (4.06: high), a medium-high level in the affordability indicator (3.7: medium-high) and indicators with a low-medium level such as individualization (2.68: low-medium) and the possibility of error correction (2.94: low-medium). The quality indicator between the online course mentioned and Integrating Project III (Classroom) reached a medium level on average, with no significant differences (p=0.324). It is considered that teaching the subject under analysis through virtual platforms can be satisfactory in the opinion of the students studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Egas Romo, S. R., & Barriga Fray, S. F. (2021). Students´opinions about the subject Work in Function of Degree Project, taught in Google-Meet/Criterios del alumnado sobre la asignatura Trabajo en Función de Proyecto de Grado, impartida en Google-Meet. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(2), 593–605. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1071
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Sergio Ricardo Egas Romo, National University of Chimborazo

Licenciado en Cultura Física y Deportes

Santiago Fabián Barriga Fray, National University of Chimborazo

Licenciado en Cultura Física y Deportes

References

Abreu, J. L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 1-15. http://www.spentamexico.org/v15-n1/A1.15(1)1-15.pdf

Andrade, C. F., Espinal, E. A., & Giraldo, L. V. (2020). Educación en línea en escenario de pandemia o epidemia. Un análisis bibliométrico. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65), 1-10. doi:10.6018/red.449741

Barroso, G., Calero, S., & Sánchez, B. (2015). Evaluación Ex ante de proyectos: Gestión integrada de organizaciones de Actividad Física y Deporte. Quito: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. http://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/10166/3/Evaluci%C3%B3n%20exante%20de%20proyectos%20de%20gesti%C3%B3n.pdf

Contreras Maradey, F. E., & Gómez Zermeño, M. G. (2017). Apropiación tecnológica para la incorporación efectiva de recursos educativos abiertos. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(1), 32-49. doi:10.32870/ap.v9n1.1028

López, R. D., San Martín, L. A., Villalobos, C. E., & Ponce, P. A. (2016). Evaluación del curriculum por estudiantes de Fonoaudiología de la Universidad de Concepción, Chile. Educación Médica Superior, 30(4), 1-18. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/785/437

Mendiola, M. S. (2020). Educación en línea y la pandemia: no más onfaloskepsis! Revista Investigación en Educación Médica, 9(36), 5-7. doi:10.22201/fm.20075057e.2020.36.20320

Morales, S., & González, S. A. (2014). Teoría y metodología de la educación física. Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36(1), 1-15. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/06/AC-36.-2020.pdf

Pérez Pino, M., Enrique Clavero, J. O., Carbó Ayala, J. E., & González Falcón, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro, 9(3), 263-283. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/989/html_259

Pérez Pueyo, Á., López Pastor, V. M., Hortigüela Alcalá, D., & Gutiérrez García, C. (2017). Aclaración de los términos implicados en el proceso de evaluación educativa. León: Universidad de Léon.

Pérez, J. J., & Graus, M. E. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Revista Boletín Redipe, 6(3), 83-112. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/211

Ponce, J. I. (2018). Reflexiones sobre la accesibilidad web para el contenido educativo en los sistemas de administración de aprendizaje. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6(1), 193-206. http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2553

Pricinote, S. C., Gomes, A. L., Monteiro Filho, A., Silva, B. L., Souza Junior, R. E., Ferreira, D. M., & Fernandes, M. R. (2020). Student's Perception of the Educational Environment within the Medical Semiology Subject. Revista Brasileira de Educação Médica, 44(1), e012. doi:10.1590/1981-5271v44.1-20190204

Quintana, H. R., Alpízar, J. B., & Herrera, N. P. (2017). Plan de acción para una implementación eficiente del proceso de corrección de errores en la clase de educación física del municipio colón (original). Revista científica OLIMPIA, 14(42), 46-61. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1273

Rea, D. H., Palacios, L. A., & Fuertes, J. (2020). COVID-19 y la Educación Virtual Ecuatoriana. Investigación Académica. 1(2), 53-63. http://investigacionacademica.com/index.php/revista /article/view/24

Rodríguez, G. B., Córdova, B. S., Morales, S. C., Recalde, A., Montero, R., & Delgado, M. (mayo de 2015). Evaluación exante de proyectos para la gestión integrada de la I+ D+ i. Experiencia en universidades del deporte de Cuba y Ecuador. Lecturas: educación física y dep. Lecturas: Educación Física y Deportes, 20(204), 1-7. https://www.efdeportes.com/efd204/evaluacion-de-proyectos-en-universidades-del-deporte.htm

Salas Perea, R. S. (2016). ¿El rediseño curricular sin evaluación curricular es científico? Educación Médica Superior, 30(2), 1-14. http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/758/380

Schwartzman, G., Tarasow, F., & Trech, M. (2019). De la Educación a Distancia a la Educación en Línea. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Vidergor, H. E., & Ben-Amram, P. (2020). Khan academy effectiveness: The case of math secondary students' perceptions. Computers & Education, 157, 103985. doi:10.1016/j.compedu.2020.103985

Yañez-Figueroa, J. A. (2015). Educacion En Linea, Una Alternativa Para Docentes de Educacion Fisica. España: Editorial Academica Espanola.