Students´opinions about the subject Work in Function of Degree Project, taught in Google-Meet/Criterios del alumnado sobre la asignatura Trabajo en Función de Proyecto de Grado, impartida en Google-Meet
Main Article Content
Abstract
The abrupt change of educational paradigms entails qualitative and quantitative analyses of consideration, delimiting scopes and limitations in the subjects that make up a university career to describe and analyze concrete actions that allow perfecting the teaching-educational process. The objective of the research consisted in determining the criteria of the students of the Physical Activity and Sports Sciences career of the University of the Armed Forces ESPE about the subject Work in function of the degree project, taught in Google-Meet. The work is of a descriptive-correlational type of qualitative order and students in Pedagogy of Physical Activity and Sport (47 of both genders) were taken as population, applying a questionnaire with seven analysis indicators. The students' criteria on the referred subject evidenced indicators with a high level of accessibility (4.21: high) and effectiveness (4.06: high), a medium-high level in the affordability indicator (3.7: medium-high) and indicators with a low-medium level such as individualization (2.68: low-medium) and the possibility of error correction (2.94: low-medium). The quality indicator between the online course mentioned and Integrating Project III (Classroom) reached a medium level on average, with no significant differences (p=0.324). It is considered that teaching the subject under analysis through virtual platforms can be satisfactory in the opinion of the students studied.
Downloads
Article Details
References
Abreu, J. L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 1-15. http://www.spentamexico.org/v15-n1/A1.15(1)1-15.pdf
Andrade, C. F., Espinal, E. A., & Giraldo, L. V. (2020). Educación en línea en escenario de pandemia o epidemia. Un análisis bibliométrico. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65), 1-10. doi:10.6018/red.449741
Barroso, G., Calero, S., & Sánchez, B. (2015). Evaluación Ex ante de proyectos: Gestión integrada de organizaciones de Actividad Física y Deporte. Quito: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. http://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/10166/3/Evaluci%C3%B3n%20exante%20de%20proyectos%20de%20gesti%C3%B3n.pdf
Contreras Maradey, F. E., & Gómez Zermeño, M. G. (2017). Apropiación tecnológica para la incorporación efectiva de recursos educativos abiertos. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(1), 32-49. doi:10.32870/ap.v9n1.1028
López, R. D., San Martín, L. A., Villalobos, C. E., & Ponce, P. A. (2016). Evaluación del curriculum por estudiantes de Fonoaudiología de la Universidad de Concepción, Chile. Educación Médica Superior, 30(4), 1-18. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/785/437
Mendiola, M. S. (2020). Educación en línea y la pandemia: no más onfaloskepsis! Revista Investigación en Educación Médica, 9(36), 5-7. doi:10.22201/fm.20075057e.2020.36.20320
Morales, S., & González, S. A. (2014). Teoría y metodología de la educación física. Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36(1), 1-15. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/06/AC-36.-2020.pdf
Pérez Pino, M., Enrique Clavero, J. O., Carbó Ayala, J. E., & González Falcón, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro, 9(3), 263-283. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/989/html_259
Pérez Pueyo, Á., López Pastor, V. M., Hortigüela Alcalá, D., & Gutiérrez García, C. (2017). Aclaración de los términos implicados en el proceso de evaluación educativa. León: Universidad de Léon.
Pérez, J. J., & Graus, M. E. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Revista Boletín Redipe, 6(3), 83-112. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/211
Ponce, J. I. (2018). Reflexiones sobre la accesibilidad web para el contenido educativo en los sistemas de administración de aprendizaje. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6(1), 193-206. http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2553
Pricinote, S. C., Gomes, A. L., Monteiro Filho, A., Silva, B. L., Souza Junior, R. E., Ferreira, D. M., & Fernandes, M. R. (2020). Student's Perception of the Educational Environment within the Medical Semiology Subject. Revista Brasileira de Educação Médica, 44(1), e012. doi:10.1590/1981-5271v44.1-20190204
Quintana, H. R., Alpízar, J. B., & Herrera, N. P. (2017). Plan de acción para una implementación eficiente del proceso de corrección de errores en la clase de educación física del municipio colón (original). Revista científica OLIMPIA, 14(42), 46-61. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1273
Rea, D. H., Palacios, L. A., & Fuertes, J. (2020). COVID-19 y la Educación Virtual Ecuatoriana. Investigación Académica. 1(2), 53-63. http://investigacionacademica.com/index.php/revista /article/view/24
Rodríguez, G. B., Córdova, B. S., Morales, S. C., Recalde, A., Montero, R., & Delgado, M. (mayo de 2015). Evaluación exante de proyectos para la gestión integrada de la I+ D+ i. Experiencia en universidades del deporte de Cuba y Ecuador. Lecturas: educación física y dep. Lecturas: Educación Física y Deportes, 20(204), 1-7. https://www.efdeportes.com/efd204/evaluacion-de-proyectos-en-universidades-del-deporte.htm
Salas Perea, R. S. (2016). ¿El rediseño curricular sin evaluación curricular es científico? Educación Médica Superior, 30(2), 1-14. http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/758/380
Schwartzman, G., Tarasow, F., & Trech, M. (2019). De la Educación a Distancia a la Educación en Línea. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Vidergor, H. E., & Ben-Amram, P. (2020). Khan academy effectiveness: The case of math secondary students' perceptions. Computers & Education, 157, 103985. doi:10.1016/j.compedu.2020.103985
Yañez-Figueroa, J. A. (2015). Educacion En Linea, Una Alternativa Para Docentes de Educacion Fisica. España: Editorial Academica Espanola.