Comparative biomechanical analysis of mid-height reception between professional and amateur soccer players/Análisis biomecánico comparativo de recepción a media altura entre jugadores profesionales y amateurs de fútbol
Main Article Content
Abstract
Soccer is a sport of various motor actions, where the reception of the ball is classified as a control action at different heights, speeds and angles. The player must have the ability to receive the ball in order to generate a different action: a pass, shot or dribble; its optimization implies greater probabilities of technical-tactical performance. In this sense, the objective of the research was to biomechanically analyze the mid-height reception technique in professional and amateur soccer players using video analysis as a measurement method. The research was descriptive-explanatory of correlational order, four variables of the motor movement (D: distance covered; AM: maximum acceleration; VM: maximum speed and AF: amplitude of the femorotibial joint) are analyzed through video-analysis with Kinovea . Five professional players (group 1) and 15 amateur players (group 2) were studied. The amateur soccer players presented a higher mean in all the variables studied, “D” (group 1: 72.17cm; group 2: 101.27cm; p=0.001), “AM” (group 1: 61.84m/s 2 ; group 2: 101.73m/s 2 ; p=0.000), “VM” (group 1: 8.18m/s; group 2: 12.55m/s; p=0.000) and “AF” (group 1: 62.6°; group 2 : 75.2°; p=0.002), which behaves significantly different in all cases. The biomechanical analysis carried out on professional and amateur soccer players, in the technique of receiving the ball at mid-height, concludes that amateur players require greater technical improvement, regardless of their experience in competitions.
Downloads
Article Details
References
Barrero, A. M., & Lazarraga, P. C. (2020). El diseño de tareas de entrenamiento en el fútbol desde el enfoque de la pedagogía no lineal. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 768-772. doi:10.47197/retos.v38i38.76612
Carbo, G. B., Vélez, W. R., Cañizares, R. A., & Echeverría, C. A. (2019). Perfeccionamiento en la técnica de conducción, golpeo y recepción en futbolistas de iniciación. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(251), 42-61. 19 de julio de 2021. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1243/684
da Silva Junior, J. E., Ciccarelli, O. A., Pita, I. M., & de Carvalho, C. L. (2019). A importância da análise biomecânica do chute no futebol. Um estudo de caso. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(251), 81-92. 19 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/568/649
Flores, M. J., & Ramírez, J. C. (2019). Diferencias biomecánicas del doble penal en futsal entre deportistas de alto rendimiento y novatos. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(254), 24-32. 24 de marzo de 2021. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article /view/1463/812
Lucas, J. M. (2020). Influencias de las variables contextuales sobre el rendimiento físico en fútbol. Logía, educación física y deporte: Revista Digital de Investigación en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 1(1), 25-41. 12 de octubre de 2021. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7643608
Miller, M., Herniman, J., Ricard, M., Cheatham, C., & Michael, T. J. (2016). Efectos de un Programa de Entrenamiento Pliométrico de Seis Semanas sobre la Agilidad-Revista de Entrenamiento Deportivo. Revista de entrenamiento deportivo (G-SE), 30(4), 25. 14 de septiembre de 2021. https://g-se.com/efectos-de-un-programa-de-entrenamiento-pliometrico-de-seis-semanas-sobre -la-agilidad-850-sa-757cfb271925ba
Morales., S. (2014). Optimización del proceso de dirección del entrenamiento en deportes de cooperación-oposición. Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación (FEDER). Guayaquil: Eduquil.
Morales., S. (2018). Nuevas tendencias mundiales en el proceso de dirección del entrenamiento deportivo. Conference: Curso de Postgrado impartido en la Universidad de Guayaquil, EcuadorAt: Instituto de Investigaciones. Guayaquil. (págs. 2-18). https://www.researchgate.net/publication/320054289_Nuevas_tendencias_mundiales_en_el_proceso_de_direccion_del_entrenamiento_deportivo
Palau, X. (2009). 22 ejercicios de velocidad aplicados al fútbol sala. Lecturas: Educación Física y Deportes, 14(133), 1-8. 15 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efd133/ejercicios-de-velocidad-aplicados-al-futbol-sala.htm
Perdomo, J., Pegudo, A., & Capote, T. (2018). Premisas para la investigación biomecánica en la cultura física. Revista Cubana Educación Superior, 37(2), 104-114. 28 de octubre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142018000200008&script=sci_arttext&tlng=en
Pesantez, R. M., Pacheco, R. J., Paullán, M., & Rubio, C. O. (2020). Relación entre indicadores de desempeño motor y maduración biológica en futbolistas menores de 16 años. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(369), 92-102. doi:10.46642/efd.v25i269.1859
Pooli, S. (2018). KINOVEA- Software para realizar video análisis. Grupo Sobre Entrenamiento (GSE), 0. 1-4. 12 de octubre de 2021. https://g-se.com/kinovea-software-para-realizar-video -analisis-bp-q5a4e419037dfa
Rodríguez, F. (2021). Fundamentos de fútbol: Enseñanza y aprendizaje. Quito: Hipertexto. https://es.scribd.com/book/493742660/Fundamentos-de-futbol-Ensenanza-y-aprendizaje
Ruano, G. V., & Losa, J. A. (2021). Efectos del entrenamiento de fuerza sobre el rendimiento en futbolistas. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(280), 85-100. doi:10.46642/efd.v26i280.2230
Scharfen, H. E., & Memmert, D. (2019). The relationship between cognitive functions and sport-specific motor skills in elite youth soccer players. Frontiers in psychology, 10(817), 1-10. doi:10.3389/fpsyg.2019.00817
Silva, C. S., & Ayala, L. X. (2021). Influencia de las capacidades coordinativas en el gesto técnico del fútbol en jugadores Sub-10. Lecturas: Educación Física y Deportes, 281, 137-149. doi:10.46642/efd.v26i281.3171
Vizcaíno, S. F., & Cortizo, L. H. (2020). Caídas laterales bajas del portero de fútbol. Incidencia, biomecánica y entrenamiento. Lecturas: Educación física y deportes, 24(261), 3. doi:10.46642/efd.v24i261.1464