Observational tool to evaluate technician-tactical behavior in volleyball athletes in the base sport areas of Pinar del Rio

Main Article Content

Tania Rosa García-Hernández
Luis Manuel Barrera-Pardo

Abstract

The volleyball, collective sport characterized by the cooperation-opposition in the obtaining of an ideal competitive performance level, has proven in the last decades a continuous and quick development based on the rules´ transformation that govern them; promoting changes in the methods and procedures trainings conception with reach that it consider the methodological systems for the technical and preparation tactics. The following research intend to search an own relevancy in the context of the initial formation and of the technical and tactical improvement in the high-performance levels that, it has the purpose to offer the volleyball trainers an evaluation tool to check the technician-tactical level of 10 and 12 years children in the base sport areas. In the same way, it hopes to contribute to the achievement of a bigger effectiveness in the technical-tactics evaluation in the initiation volleyball and to improve the theoretical - methodological conception of this evaluation component in the sportsman's preparation, as well as to incorporate instruments that provide it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García-Hernández, T. R., & Barrera-Pardo, L. M. (2014). Observational tool to evaluate technician-tactical behavior in volleyball athletes in the base sport areas of Pinar del Rio. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 9(2), 161–173. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/433
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Anguera, Argilaga, M.T. (1987). Manual de prácticas de observación. México: Trillas.

Anguera, Argilaga, M. T; Blanco, A.; Losada, J. L y cols. (2000, agosto). “La metodología observacional en el deporte: Conceptos básicos”. Revista

digital Lecturas de Educación Física y Deportes, 24. Disponible en http://www.efdeportes.com

Anguera Argilaga, M.T. (2003). “Metodología básica de observación en Fútbol”. En: A. Ardá Suárez. Metodología de la enseñanza del Fútbol.

Barcelona: Paidotribo, 303– 319.

Antón, J. y López, J. (1988). La formación y el aprendizaje de la técnica y la táctica. Barcelona: INDE.

Antón, J. L. y cols. (2000). Balonmano. Alternativas y factores para la mejora del aprendizaje. Madrid: Gymnos.

Aquesolo Vegas, J. A. (Dir.) (1992). Diccionario de ciencias del deporte, (Dictionary of sport science). Málaga: Unisport.

Blázquez Sánchez, D. (1986). Iniciación a los deportes de equipo. Barcelona: Martínez Roca.

Blázquez Sánchez, D. (1990). Evaluar en Educación Física. Barcelona: Inde.

Hernández Moreno, J. y cols. (2000). La iniciación los deportes desde su estructura y dinámica: aplicación a la Educación Física escolar y al

entrenamiento deportivo. Barcelona: INDE.

Hernández Moreno, J. (2001). “La iniciación a los deportes de equipo de cooperación/oposición desde la estructura y dinámica de la acción de

juego: Un nuevo enfoque”. Revista digital Lecturas Educación Física y Deportes, 31. Disponible en http://www.efdeportes.com

Méndez Jiménez, A. (1998) “La observación in vivo del rendimiento deportivo. Un instrumento de análisis en iniciación al Baloncesto” Revista

digital Lecturas Educación Física y Deportes, 12 (3). Disponible en http://www.efdeportes.com/

Navelo Cabello, R. (2001). Un modelo didáctico alternativo para la preparación técnico-táctica del joven voleibolista. Tesis Doctoral. Instituto

Superior de Cultura Física de la Ciudad de la Habana.

Terry Rodríguez, C. (2008). Diseño de una herramienta observacional de evaluación técnico-táctica del fútbol para niños de 10 -11 años

(Cienfuegos, Cuba). Tesis Doctoral. Universidad de Granada. España.