The education in values on professionals´ formation from a cuban perspective

Main Article Content

Bárbara del C. Roba Lazo
Javier Alejandro Quintero Roba

Abstract

The education in values has been a topic broadly approached in the last decades by authors of different latitudes. In the social development, this constitutes a great problem in the formation of the individuals to who, the social relationships allow them to value, to transform the reality and to be educated, what leads to the formation of the personality. The Cuban universities, as entities open to the society, win more and more partisans in the conception that their purpose is not only to transmit knowledge in its closed environment, but on the contrary, they represent a main socialized agent of education in values aware of the social mission that has given to it by the society that is built, like a formative institution able to solve the necessities of the society. For that reason, it is demanded the integral formation of the professionals. In the work it is approached the education in values from the perspective o the current Cuban society necessities that demands the development of a humanist pedagogy sustained in axiological bases that defend a new pedagogic ethics. It is carried out an analysis of the socialized agencies and the agents in charge of this process, as well as the historical antecedents of the education in values from the Cuban point of view in the different contexts the topic has been studied, as well as the contributions from the Cuban pedagogy to the development of it, indispensable from the integral formation of the Physical Culture professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Roba Lazo, B. del C., & Quintero Roba, J. A. (2014). The education in values on professionals´ formation from a cuban perspective. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 9(3), 329–345. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/458
Section
POINTS OF VIEW

References

Acebo, M. (2005) La formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica desde el proceso de

enseñanza-aprendizaje de la Historia de América. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Addine, F. y cols. (2001) El diseño curricular. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

_________. (2002) Principios para la dirección del proceso pedagógico. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Addine, F. y Miranda, T. (2003) “Caracterización del modo de actuación del profesional de la educación”. Revista Varona. Editorial Pueblo y Educación.

Número 36-37 enero- dic, La Habana.

Altavaz, A. C. (2008) La educación y la cultura general integral. Educación, ciencia y conciencia. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

________. (2012) Concepción teórico-metodológica para el trabajo pedagógico dirigido a la formación ciudadana en la educación de jóvenes y adultos.

Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Alvarez, C. (1995) Epistemología educativa. Bolivia. Editorial Universidad de Sucre.

________. (1996) Hacia una escuela de excelencia. La Habana. Editorial Academia.

________. (2004) El diseño curricular. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

_______. (2005) La Universidad como Institución Social. Bolivia. Universidad Andina Francisco Javier de Sucre.

Amador, A. (1999) Algunas reflexiones sobre la educación en valores. (Material inédito). La Habana.Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP).

Arana, M. y Armenteros, M. C. (2000) “La renovación de la formación sociohumanista del ingeniero”. Revista Cubana de Educación Superior, No 3. La

Habana.

Barreras, A. (2002) “Construcción de una teoría ética”. En Bioética para la sustentabilidad, compilado por Acosta J. R. La Habana. Publicaciones

Acuario. Centro Félix Varela.

Báxter, E. (2002) “La educación en valores. Papel de la escuela”. En Compendio de Pedagogía. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

_______. (2003) La educación en valores como núcleo central de la personalidad y de la identidad cultural y nacional. La Habana. Editorial

Pueblo y Educación.

_______. (2007) Educar en valores: Tarea y reto de la sociedad. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Báxter, E., Amador, A., y Bonet, M. (2002) “La escuela y el problema de la formación del hombre”. En: García, G. (compilador) Compendio de

Pedagogía. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Báxter, E., Díaz, A. L. (2007) La educación en valores de los alumnos de la escuela primaria. Material digital.

Benavides, J. (2010) La comunicación del valor Responsabilidad social en valores para una gestión socialmente responsable. Madrid. Universidad

Pontificia Comillas.

Bodrova, E. y Leong, D. J. (2005) “La teoría de Vygotsky: principios de la psicología y la educación”. En: Curso de Formación y Actualización

Profesional para el Personal Docente de Educación Preescolar. Vol. I. Sep. La Habana. MINED

Colectivo de autores (2010) La nueva Universidad cubana y su gestión integrada en las sedes universitarias municipales. La Habana. Editorial.

Universitaria.

Chacón, N. L. (2000) Formación de valores morales. La Habana. Cuba. Editorial Academia.

_______. (2006) Dimensión ética de la educación cubana. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

_______. (2008) Educación, ciencia y conciencia. La Habana. Pueblo y Educación.

Chacón, N. L. y Abreu, L. (2007) Educación en valores en la formación permanente y en el trabajo sindical: experiencia cubana. Curso 28 de

Pedagogía 2007. Órgano editor Educación Cubana, Ministerio de Educación. Ciudad de La Habana, Cuba.

Chacón, N. L. y cols. (2012) El Programa Director Nacional de formación de valores: teoría y práctica. Cátedra de Ética Aplicada a la Educación

Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona” La Habana. Material digital.

Chávez, J. (2001) “La formación de valores”. Revista Educación No. 100, mayo. La Habana

________. (2003) Acercamiento a la teoría pedagógica en el Congreso Pedagogía. La Habana. Material mimeografiado.

Chávez, J., Suárez, A. y Permuy, L. D. (2005) Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Chirino, M. V. (2004) La investigación en el desempeño profesional pedagógico. En Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana.

Editorial. Pueblo y Educación.