Theoretical methodology model for the talent stimulation during the Physical Culture professional formation

Main Article Content

Lourdes Rodríguez-Pérez
Sonia Ruiz-Amiot

Abstract

This research proposes a model for the talent stimulation in the Physical Culture professional formation. It is developed in four work phases. In the first phase the diagnosis of necessities related with the stimulation of the talent of the Physical Culture context is carried out. The second phase establishes the talent dimensions and the indicators, starting from the results of the consultation to experts. In the third phase it is built a stimulation experience result in regularities for the design of the theoretical-methodological pattern for the talent stimulation in this area, which in the fourth phase is submitted to experts' criterion, in order to determine the correspondence between the representation of the reality and the truthfulness in the interpretation of the results obtained in the experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez-Pérez, L., & Ruiz-Amiot, S. (2015). Theoretical methodology model for the talent stimulation during the Physical Culture professional formation. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 10(2), 195–205. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/631
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Castellanos, D. y Castellanos, V. (1991). “Estudio de una muestra de escolares primarios potencialmente talentosos”. Trabajo presentado en el

Simposio Iberoamericano Desarrollo de la Inteligencia: Pensar y Crear. La Habana.

Deler, P. (2003). Las habilidades pedagógicas profesionales en la Cultura Física. Conferencia metodológica. Santa Clara: UCCFD Manuel Fajardo.

(Impresión ligera).

Freeman, J. (1985). Los niños superdotados. Aspectos pedagógicos y psicológicos. Madrid: Santillana.

Gardner, H. (1995). Mentes creativas. Barcelona: Paidós.

Genovard, C. y Castelló, A. (1990). El límite superior: aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Madrid: Pirámide.

González, D. y Díaz, M. (2004). “Estrategia psicopedagógica para la detección de estudiantes talentos en la Facultad de Psicología en la

U.C.L.V”. Tesis de Licenciatura, U.C.L.V. Santa Clara.

López, A. et al. (2008). Plan de estudio D de la carrera Licenciatura en Cultura Física. La Habana.

Lorenzo, R. (1995). “Atención al superdotado en Cuba”. Ideación, (6).

Pérez, D. (2005). “Metodología para la identificación del alumno talento en la formación profesional en la Universidad”. Tesis doctoral, Universidad

Central Marta Abreu de Las Villas, Santa Clara.

Renzulli, J. S. (1978). “What makes giftedness? Re-examining a definition”. Phi Delta Kappan, (60), 180-184.

----------------------------------- (1992). “El modelo de enriquecimiento triádico/Puerta giratoria: un plan para el desarrollo de la productividad

creativa en la escuela”. En Y. Benito (Ed.), Desarrollo y educación de los niños superdotados. Salamanca: Amarú.

Rodríguez, L. (2007). “La estimulación del talento en la formación del profesional de la Cultura Física”. IX Conferencia de Ciencias de la

Educación para un mundo mejor. Camagüey, 2 de noviembre. (CD ROM).

------------------ (2012). “La atención al talento en la formación del profesional”. Islas, (54).