Massage workshops to relieve stress in housewives
Main Article Content
Abstract
In Cuba, as in many countries of the world, there are programs that contribute to the preponderance of the role of women and the family in society, an element that still, for different reasons, has not been achieved, due to many efforts that have been made. This segment of the population continues to suffer from work overload, since, in addition to caring for children and looking after their homes, they are also marginalized within the family framework. The purpose of the proposed scientific result was to elaborate massage workshops, from the perspective of popular education that would contribute to relieve stress and offer a healthy and wholesome living to women and families, as the most vulnerable sectors and as an added value, to occupy their free time, which is a priority of the Cuban state. These elements were verified with the application of the different research methods of the own pedagogy of the oppressed, which allowed to know, in the first place, the needs the selected implied ones had and, at the same time, the disposition to be integrated to attenuate these deficiencies, which bases the scientific value of the research. The research includes students from the mountain plan, from the San Cristóbal municipality, Artemisa province, Cuba. Among the methods used are: observation, survey and interview. A group of massage workshops are developed for housewives, with a favorable degree of acceptance and impact in the community.
Downloads
Article Details
References
Águila, B. A., Castillo, M. C., Guardia, R. M. de la, & Achon, Z. N. (2015). Estrés académico. EDUMECENTRO, 7(2), 163-178. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/530
Betto, F. (2012). A manera de introducción. En ¿Qué es educación popular? (p.10). Recuperado de https://ecaminos.org/article/que-es-la-educacion-popular/
Bolton, R. M. (2018). Aprendizaje basado en la resolución de problemas. ARS MEDICA Revista de Ciencias Médicas, 25(1), 29-32. Recuperado de : https://arsmedica.cl/index.php/MED/article/view/1177/1018
Bruno-Jofré, R. (2016). Educación popular en América Latina durante la década de los setenta y ochenta: una cartografía de sus significados políticos y pedagógicos. Foro de Educación, (20), 429-451. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5354734
Gómez, J. A. C. (2016). La pedagogía social en el diálogo de las universidades con la educación popular y la educación social. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38(1), 85-106. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545337006
Castro Ruz, F. (1976). Discurso pronunciado en la clausura del II Congreso de la Federación de Mujeres Cubanas. Ciencias Sociales.
Cores, A. A. (2009). La educación popular en salud salva: proyecto freireano en tiempos del neoliberalismo. Cadernos CEDES, 29(79), 419-427. https://doi.org/10.1590/S0101-32622009000300010
Falkembach, E. M. (2013). Evaluación y educación popular Concepción Metodológica Popular. La Habana.: Editorial Caminos.
Fernández Oliva, B., Espín Falcón, J. C., & Oliva Martínez, D. B. (2017). El diseño curricular de cursos en Educación Médica. Educación Médica Superior, 31(2), 0-0. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412017000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Freire, P. (2012). La humanización es vocación histórica. La Habana, Cuba: Editorial Caminos.
García Hernández, M., Lugones Botell, M., & Lozada García, L. (2018). Algunas formas de organización y presentación del contenido científico en los eventos. Acta Científica Estudiantil, 6(2), 66-70. Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=83751
Gómez, J. A. C. (2016). La pedagogía social en el diálogo de las universidades con la educación popular y la educación social. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38(1), 85-106. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545337006
Gómez, I. V., Gonzales, I. R., Oviedo, L. M., & Giraldo, A. R. (2015). La terapia EMDR como tratamiento para el trastorno de estrés postrauma: una revisión literaria. Búsqueda, 2(15), 51-63. https://doi.org/10.21892/01239813.96
Jiménez-Ochoa, S., Landeros-Pérez, M. E., Huerta-Franco, M. R., Jiménez-Ochoa, S., Landeros-
Pérez, M. E., & Huerta-Franco, M. R. (2015). Efecto del masaje terapéutico como cuidado de enfermería en la capacidad funcional del adulto mayor. Enfermería universitaria, 12(2), 49-55. https://doi.org/10.1016/j.reu.2015.03.001
Olaya, O., & María, R. (2017). Efectos del masaje terapeutico en pacientes con adicciones quimicas realizadas en el centro de reposo san juan de dios piura, periodo abril a agosto 2015. Universidad San Pedro. Recuperado de http://repositorio.usanpedro.edu.pe//handle/USANPEDRO/2760
Machado, V. M. A. (2017). MODELO CONCEPTUAL DE INNOVACIÓN PARA LA COOPERACIÓN CIENTÍFICA. Latin American Journal of Business Management, 8(1). Recuperado de https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/409
Puiggrós, A. (2016). La educación popular en América Latina (Vol. 3). Ediciones Colihue SRL.
Romero, M. I., Mirabal, A., Dacal, A., & Figueredo, J. (2017). Técnicas participativas de la educación popular Concepción Metodológica dela Educación Popular. La Habana: Editorial caminos.
Torres, L. (2018). Aceites vegetales en caso de celulitis: Aplicados con masajes. Integral: Vive mejor en un mundo mejor, (465), 28-29. Recuperado de: https://www.larevistaintegral.net/aceites-vegetales-en-caso-de-celulitis/
Torres, R. M. (2012). Entrevista a Paolo Freire. En ¿Qué es educación popular? Editorial Caminos. (p. 122). Recuperado de https://ecaminos.org/article/que-es-la-educacion-popular/
Ugalde Crespo, L. (2010). Acerca de la importancia pedagógica y social de un programa de estudio de una asignatura. Ciudad de La Habana: Instituto Superior Pedagógico ―Enrique José Varona".
Serrano-Gómez, M. E., Moreno-Pérez, M. C., Gaitán-Montero, M. A., Susa-Angarita, A. M., Gómez-Henao, J., Suárez-Delgado, G. P., & Sánchez-Méndez, K. (2018). Efectos del masaje terapéutico sobre la ansiedad y el estrés en población pediátrica. Revista de la Facultad de Medicina, 66(3), 357-363.Recuperado de https://es.scribd.com/document/390701886/Efectos-del-masaje-terapeutico-sobre-la-ansiedad-y-el-estres-en-poblacion-pediatrica-pdf
Ros, M. Z. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del “conectivismo”. Education in the knowledge society (EKS), 16(1), 69-102. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5037538
Zúñiga Monier, B., Caballero Orduño, A., Suárez Sánchez, O. M., & Mesa Díaz, M. E. (2016). Efectividad de la terapia acupuntural combinada con masaje en pacientes con sacrolumbalgia aguda inespecífica. MEDISAN, 20(3), 336-343. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1029-30192016000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es