Didactical alternative for the formation of the tactical skills in 11-12 aged taekwondo athletes/Alternativa didáctica para la formación de las habilidades tácticas en taekwondistas categoría 11-12 años

Main Article Content

Yoismel Moya Bell
Lida de la Caridad Sánchez Ramírez
Luis Bertot Ortega

Abstract

The teaching learning of tactics is oriented towards the formation of combat skills, in such a way, tactical behavior configures the mode of action that shows the level reached in this process. The referred skills are conceptualized from two perspectives: technical-tactical skills and tactical skills. The first lacks a holistic vision that integrates the physical, theoretical and psychological components; on the contrary, the second one highlights their interaction and recognizes some singularities of the tactic. However, the proposals for didactic actions from the development of the class are insufficient. Consequently, the training of tactical skills in Taekwondo has been limited; in fact, the tactical behavior of taekwondo players in the 11-12 year category exhibits limitations. This article proposes a didactic strategy for the treatment of tactics, based on elements of class dynamics. All the specialists consulted agreed on the relevance, applicability and social relevance of the proposal, which was evidenced in the values obtained by consensus through the cut-off points. The methods used were observation, analysis-synthesis, functional structural systemic, and consultation with specialists through a survey, empirical frequency distribution and cut-off points.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moya Bell, Y., Sánchez Ramírez, L. de la C., & Bertot Ortega, L. (2021). Didactical alternative for the formation of the tactical skills in 11-12 aged taekwondo athletes/Alternativa didáctica para la formación de las habilidades tácticas en taekwondistas categoría 11-12 años. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(2), 345–358. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/952
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Lida de la Caridad Sánchez Ramírez, University of Oriente

Directora de Centro de Estudios de la Cultura Física y Deportes

References

Ibarra Vargas, M. S.; Soto Valero, C.; Martín Díaz, Y.; Heredia Torres F. (2015). Propuesta de ejercicios para mejorar la efectividad de las habilidades defensivas en boxeadores juveniles. Revista Española de Educación Física y Deportes, 411, 73-89. https://www.researchgate.net/publication/283577768_Propuesta_de_ejercicios_para_mejorar_la_efectividad_de_las_habilidades_defensivas_en_boxeadores_juveniles

Milán Núñez, Y, A. y Cabrales Aguilar, W. (2016). Acciones técnico-tácticas en la lucha escolar estilo libre femenino de la EIDE de Granma. Olimpia, 13(40), 147-158. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1320

González Catalá, S. A.; Alava Magallanes, G.; Alomoto, M. A. y Barreto Andrade, J. (2017). Estudio y perfeccionamiento técnico-táctico de la lucha deportiva. EFDeportes, 22(230), 1-6. https://www.efdeportes.com/efd230/estudio-tecnico-tactico-de-la-lucha-deportiva.htm

Kermarrec, G. (2015). Tactical Skills Training in Team Sports: Technological Supports for the 4P Strategy. Sport Science Research and Technology Support, 632, 106-125. https://www.springerprofessional.de/en/tactical-skills-training-in-team-sports-technological-supports-f/12016872

Guillén Pereira, L. y De la Rosa, Y. A. (2019). Gestión de la preparación técnica, táctica y psicológica: una visión desde los deportes de combate. Cienfuegos, Cuba: Universo Sur. ISBN: 978-959-257-562-2 https://universosur.ucf.edu.cu/?p=1069

Díaz Barriga A. Frida, Gerardo Hernández Rojas (2002). Estrategias para el aprendizaje significativo: Fundamentos, adquisición y modelos de intervención. En: Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (pp.231 -249). México: McGraw-Hill. https://buo.org.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Feo, P. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas, 16, 221-236. https://www.researchgate.net/publication/48523396_Orientaciones_basicas_para_el_diseno_de_estrategias_didacticas

Hernández Arteaga, I., Recalde Meneses, J. y Luna, J. A. (2015). Estrategia didáctica: una competencia docente en la formación para el mundo laboral. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(1), 73-94. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134144226005

Jiménez González, A. y Robles Zepeda, F. J. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Educateconciencia, 9(10), 106-113. http://dspace.uan.mx:8080/xmlui/handle/123456789/1439?show=full

Flores Flores, J., Ávila Ávila, J., Rojas Jara, C., Sáez González, F., Acosta Trujillo, R. Y Díaz Larenas, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Concepción, Chile: Universidad de Concepción. http://docencia.udec.cl/unidd/index.php?option=com_content&view=article&id=244:estrategias-didacticas-para-el-aprendizaje-significativo-en-contexto-universitario&catid=14:didacticas&Itemid=18

Campusano Cataldo, K. y Díaz Olivo, C. (2017). Manual de estrategias didácticas: orientaciones para su selección. Santiago de Chile, Chile: INACAP. https://www.comunidad.recetastic.com/ebook-manual-de-estrategias-didacticas-orientaciones-para-su-seleccion/

Rodríguez del Castillo, M. A. y Rodríguez Palacios, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. En De Armas, N. y Valle Lima, A. (Eds.), Resultados científicos en la investigación educativa (pp.22-40). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Morales Águila, A. (2004). El reloj detenido en el tiempo: una realidad que frena la formación del deportista inteligente, creativo e independiente. EFDeportes, 10(79). http://www.efdeportes.com/efd79/reloj.htm

Fleitas Díaz, I. M., Mesa Anoceto, M. y Guardo García, M. E. (2013). Sobre algunos métodos cualimétricos en la Cultura Física: criterio de expertos, especialistas, peritos, jueces y árbitros, usuarios y evaluadores externos. EFDeportes, 18(179). https://www.efdeportes.com/efd179/metodos-cualimetricos-en-la-cultura-fisica.htm

Most read articles by the same author(s)