The development of the balance coordination capacity in Greek wrestling athletes, initial categories

Main Article Content

Yoanby Cordero Rojas
Luis Alberto Cuesta Martínez
Martin Torres Peguero
Gregorio Labrador Labrador

Abstract

Starting from the importance of coordinative capacities in sport, the objective of this study was framed in assessingthedevelopmentof balance coordinativecapacity in Greekwrestlingathletes, pioneercategory (11-12 years), ofthe Roberto Amarán Project in Pinar del Río, Cuba. To do this, we worked with a population made up of 12 athletes who practice this modality in said project, as well as 6 coaches in charge of carrying out the training process in the initial categories. As part of the scientific methods used, two static balance tests and two dynamic balance tests were applied to these athletes, as well as a control test under variable conditions, during the development of the teaching plan for the 2018-2019 academic year; in addition to using the interview with the coaches. The data obtained were processed through the statistical package IBM SPSS Statistics Viewer 20, using the percentage calculation, and the averages. The results obtained reveal inadequacies of the athletes studied in the development of this coordinative capacity that are manifested in an incorrect posture in relation to the location of the center of gravity, in the performance of the different technical actions of the sport discipline, derived in turn of inadequacies in the work of the coaches, who do not have enough tools for a systematic and adequate work with this coordinative capacity in their athletes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cordero Rojas, Y., Cuesta Martínez, L. A., Torres Peguero, M., & Labrador Labrador, G. (2020). The development of the balance coordination capacity in Greek wrestling athletes, initial categories. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 577–594. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/983
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yoanby Cordero Rojas, Combinado Deportivo No.7, INDER Pinar del Río

Licenciado en cultura Física, Entrenador de Lucha

Luis Alberto Cuesta Martínez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca , Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Ramagoza"

Director del Centro de Estudios del Entrenamiento Deportivo en el Alto Rendimiento (CEEDAR), Profesor de Recreación, Doctor en Ciencias, Profesor Titular

Martin Torres Peguero, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca, Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Ramagoza"

Máster en Entrenamiento de Alto Rendimiento. Profesor Auxiliar, Profesor de Lucha

Gregorio Labrador Labrador, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca2 Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Ramagoza"

Profesor de futbol, Máster en Ciencias

References

Balcells, M. C., &Foguet, O. C. (2001). La educación física en la enseñanza primaria: Una propuesta currículo para la reforma. INDE. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/La_educaci%C3%B3n_f%C3%ADsica_en_la_ense%C3%B1anza_p.html?id=qfKvHKCQzPQC&redir_esc=y

García-López, J., & Rodríguez-Marroyo, J. (2015). Equilibrio y estabilidad del cuerpo humano. En Biomecánica Básica aplicada a la Actividad Física y al Deporte. Barcelona: Paidotribo. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=564214

Gebel, A., Lesinski, M., Behm, D. G., &Granacher, U. (2018). Effects and Dose-Response Relationship of Balance Training on Balance Performance in Youth: A SystematicReview and Meta-Analysis. Sports Medicine (Auckland, N.Z.), 48(9), 2067-2089. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s40279-018-0926-0

González, C. I. P., Manrique-Abril, F. G., & Amaya, G. M. H. (2017). TECOBOY: Un instrumento para evaluar capacidades coordinativas en niños de 10 a 12 años. REVISTA SALUD, HISTORIA Y SANIDAD, 12(1), 92-124. Recuperado de https://doi.org/10.1909/shs.v12i1.172

González Catalá, Silvio A. (2013). Técnica y táctica de la lucha deportiva. La Habana, Cuba.: Editorial Deportes.

González Catalá, Silvio Antónimo, Aguilera Vargas, A., Pérez Suzarte, J. C., & Gamboa Abril, N. (2014). Análisis de la ejecución del empujón al lado-abajo con agarre de cuello y tobillo en la lucha libre. Lecturas: educación física y deportes, 19(197), 1-6. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/322726738_Analisis_de_la_ejecucion_del_empujon_al_lado -abajo_con_agarre_de_cuello_y_tobillo_en_la_lucha_libre

Guamán Baculima, B. X., & Arévalo Robalino, E. S. (2020). Evaluación del equilibrio en deportistas y niños sedentarios de 9 a 15 años de edad con pérdida auditiva que acuden a la Unidad Educativa Especializada para Sordos "Miguel Moreno Espinosa" (UEESMME) en el periodo octubre 2019 febrero 2020 (Bachelor'sthesis, Quito: UCE). Quito: UCE. Recuperado de http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/21113

Linek, P., Sikora, D., Wolny, T., &Saulicz, E. (2017). Reliability and number of trials of Y Balance Test in adolescentathletes. MusculoskeletalScience&Practice, 31, 72-75. https://doi.org/10.1016/j.msksp.2017.03.011

Luna, P., & Luarte, C. (2019). EQUILIBRIO ESTÁTICO Y DINÁMICO EN NIÑOS Y NIÑAS DE 6 AÑOS DE EDAD DE LAS ESCUELAS MUNICIPALES URBANAS DE LA COMUNA DE SANTA JUANA. Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física; 63-72. Recuperado de http://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/50033

Muñoz Arellano, P. D., & Palomino Iñiguez, A. E. (2017). Análisis del equilibrio dinámico, en jugadoras del equipo de baloncesto y el equipo de vóley de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador (Bachelor'sthesis, Pontificia Universidad Católica del Ecuador). Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.puce.edu.ec:80/xmlui/handle/22000/14731

Navarro, R. J. M., Conesa, A. V., Gullón, J. M. L., Sánchez, E., & Pallarés, J. (2015). Can balance skills predict Olympic wrestling performance. Journalof Sport and HealthResearch, 71(1). Recuperado de https://www.semanticscholar.org/paper/Can-balance-skills-predict-Olympic-wrestling-Navarro-Conesa/c061f0b5a6e363ab756757412fac2ec3dd0b28e3

Osipov, A., Kudryavtsev, M., Iermakov, S., Jagiello, W., & Doroshenko, S. (2018). Development of the ability to maintain body balance in youngathletes 12-13 yearspracticing judo. Archives ofBudo. Scienceof Martia lArts and Extreme Sports, 14(1), 21-30. Recuperado de http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/129860

Rosales Paneque, F. R. (2011). La medición de las cualidades coordinativas y su correlación con el aprendizaje técnico y táctico en la lucha estilo libre escolar. EFDeportes.com, Revista Digital, Buenos Aires, 16(169). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd159/la-medicion-de-las-cualidades-coordinativas-en-la-lucha.htm

Rosales Paneque, F. R., & Rodríguez Segura, G. (2012). Las cualidades coordinativas y el desarrollo técnico y táctico en la lucha libre y clásica. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 17(167). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd167/el-desarrollo-tecnico-y-tactico-en-la-lucha-libre.htm

Triana, F. C., & Espitia, J. E. B. (2019). Confiabilidad de los test que miden las capacidades coordinativas en deportes acíclicos. Revista digital: Actividad Física y Deporte, 5(1), 51-66. https://doi.org/10.31910/rdafd.v5.n1.2019.1126

Vinuesa, M., & Vinuesa, I. (2016). Conceptos y métodos para el entrenamiento físico. Ministerio de Defensa. Recuperado de https://publicaciones.defensa.gob.es/conceptos-y-metodos-para-el -entrenamiento-fisico-18197.html

Weineck, J. (2005). ENTRENAMIENTO TOTAL. Editorial Paidotribo. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/ENTRENAMIENTO_TOTAL.html?id=blGKlpVmNrcC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false