Psycho-pedagogical characterization of the process of initiation in chess from the perspective of the basic elements/Caracterización psicopedagógica del proceso de iniciación en ajedrez desde la perspectiva de los elementos básicos

Main Article Content

Gonzalo Giraldo García Camejo
Maikel Tejeda Piñeiro
Lexy Figueredo Frutos
Francisco Núñez Aliaga

Abstract

The research was directed towards the process of chess sports initiation during the period of general basic training, with the objective of characterizing this process from psycho-pedagogical criteria during the teaching-learning of the basic elements of this sport discipline; therefore, its importance lay in the contribution to the special didactics of chess, by giving it a formative, contextualized and logical sequential character in search of the general basic training of schoolchildren from an integral educational approach. In addition, from the theoretical renovation, it is possible to conceive a dialectic and global sport initiation in order to enable the schoolchildren and educator to acquire resources such as knowledge, skills and attitudes

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Camejo, G. G., Tejeda Piñeiro, M., Figueredo Frutos, L., & Núñez Aliaga, F. (2022). Psycho-pedagogical characterization of the process of initiation in chess from the perspective of the basic elements/Caracterización psicopedagógica del proceso de iniciación en ajedrez desde la perspectiva de los elementos básicos. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 810–822. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1010
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Gonzalo Giraldo García Camejo, Universidad de Granma, Facultad de Cultura Física

Doctor en Ciencias de la Cultura Física, Especialista de Posgrado en Ajedrez para el Alto Rendimiento, Licenciado en Cultura Física y Maestro Nacional de Ajedrez. Entrenador y Profesor Auxiliar de la Facultad de Cultura Física, Universidad de Granma, Cuba

Maikel Tejeda Piñeiro, Universidad de Granma, Facultad de Cultura Física

Doctor en Ciencias de la Cultura Física y Profesor Titular, Director del Centro de Estudios Deporte y Calidad Vida, Facultad de Cultura Física, Universidad de Granma, Cuba

Lexy Figueredo Frutos, Universidad de Granma, Facultad de Cultura Física

Doctor en Ciencias de la Cultura Física y Profesor Titular, Facultad de Cultura Física, Universidad de Granma, Cuba

Francisco Núñez Aliaga, Universidad de Granma, Facultad de Cultura Física,

Doctor en Ciencias de la Cultura Física y Profesor Titular

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1995). Epistemología. DFP-MES.

Álvarez de Zayas, C. M. (1996). Hacia una escuela de excelencia. Academia. https://books.google.com.cu/books/about/Hacia_una_escuela_de_excelencia.html?id=DGDnPgAACAAJ&redir_esc=y

Bertot, L., Dopico, H., Sánchez, B. y Rosero, M. (2016). Ejercicios para mejorar la aperturaen ajedrecistas de la categoría 9-10 años. Lecturas Educación Física y Deportes Revista Digital efdeportes. Buenos Aires, Año 21 (223). http//www.efdeportes.com/efd223/ejercicios-para-mejorar-la-apertura-en-ajedrecistas.htm

Díaz, J. L., y Bernal, F. (2016). Aproximaciones a una manual de apoyo de ajedrez para la enseñanza de las combinaciones tácticas en los alumnos talentos de la categoría sub 11 años, que entrenan en el proyecto "El patio de los milagros" de municipio Pinar del Río, Cuba. Revista Observatorio del Deporte, Vol. 2 (2) abril-junio, Universidad de los Lagos, Campus Santiago, pp.132-137. https://bkp.revistaobservatoriodeldeporte.cl/gallery /6%20oficial%20articulo%20vol%202%20num%202%202016%20rev%20odep.pdf

Federación Internacional de Ajedrez. (2018). Leyes del Ajedrez FIDE 2018. Leyes-2018-bilingües español-inglés.pdf. https://feda.org/sports/leyes-del-ajedrez-fide-2018.html

Fernández-Oliveras, A., Ortega, J. y Oliveras, Ma. L. (2018). El ajedrez en la enseñanza-aprendizaje de áreas científico-matemáticas, una revisión bibliográfica en el contexto español. ANALES. 1 (376). https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1763

Gamboa, Y., Barrera, D. y Ramos, I. (2018). Sistema de actividades para contribuir al aprendizaje desarrollador de la Estadística Inferencial, en el contenido Prueba de Hipótesis. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/12/aprendizaje-desarrollador.html

García Camejo, G. G., Tejeda, M. y Núñez-Aliaga, F. (2020). ¡El salto del Caballo! Aproximación a la Didáctica del Ajedrez. Revista Científica de Ajedrez "Capablanca". 1 (1), enero-julio. http://capablanca.cug.co.cu/index.php/Ajedrez/article/view/3

González, W. (2018). Aproximación al aprendizaje desarrollador en la Educación Superior. Educação, 43, (1), pp. 11-26. Universidade Federal de Santa Maria. https://www.redalyc.org/journal/1171/117157483003/html/

Gutiérrez Cruz, M., Bernardita Menéndez, D., Guillén Pereira, L., Angulo Porozo, C. H., Arias Cevallos, K. P., & Guallasamin Díaz, F. (2017). Sistema de actividades pedagógicas para la enseñanza inicial de los elementos básicos del ajedrez. EFDeportes.com. Revista Digital, 22(229). https://www.efdeportes.com/efd229/sistema-de-actividades-pedagogicas-para-ajedrez.htm

Heredia, D. et al (2016). Programa Integral de Preparación del Deportista de Ajedrez. La Habana: Dirección de Alto Rendimiento. INDER.

Pérez Peña, L. D. (2020). Iniciación del ajedrez en la infancia preescolar: un experimento pedagógico. Transformación, trf vol.16 (1). Camagüey, enero-abril. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000100090

Rico Montero, P., Santos Palma, E. M., Martín-Viaña Cuervo, V., García Ojeda, M., & Castillo Suárez, S. (2008). El modelo de escuela primaria cubana: Una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu /wp-content/uploads/2019/03/modelo_primaria.pdf+&cd=1&hl=es-419&ct=clnk&gl=cu

Rivero, C. et al., (2015). Programa Integral de Preparación del Deportista de Ajedrez. La Habana: Dirección de Alto Rendimiento. INDER.

Tey, T. M., Rodríguez, Z. y Cordón, R. (2020). Acciones metodológicas para la formación de habilidades en la enseñanza de las aperturas. Revista Olimpia Vol. 17. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2062/3891

Torres de Diego, M. J. (2006). Fidel y el deporte. Selección de pensamientos 1959-2006. Deportes. https://isbn.cloud/9789597133896/fidel-y-el-deporte-seleccion-de-pensamientos-1959-2006/

Velázquez de Bustamante, M., de León, A., Díaz, D. (2009). Pedagogía y Formación Docente. Vol. 1 (2da ed.). Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana, CECC/SICA. https://ceccsica.info/sites/default/files/content/Volumen_01_0.pdf&ved=2ahUKEwjvsOSc_n0AhUZQzABHQJVC14QFnoECAMQAQ&usg=AOvVaW3

Wessel, T. C. y Aciego, R. (Julio de 2017). Neuropsychological impact of chess on executive functions and attention of adolescents: A quasi-experimental pilot study. ResearchGate. Universidad de La Laguna. https://www.researchgate.net/publication/318130702_Neuropsychological_impact_of_chess_on_executive_functions_and_attention_of_adolescents_A_quasi -experimental_pilot_study

Most read articles by the same author(s)