The training in the Olympic Wrestling for the social and personal development in teenagers: an extracurricular proposal from the Physical Education/El entrenamiento de la lucha olímpica para el desarrollo personal y social en adolescentes: una propuesta e

Main Article Content

Eddy David Bedón Noboa

Abstract

The objective of this article is to present an educational proposal based on Olympic Wrestling training for personal and social development in teenagers in extracurricular settings. For this, the ethnographic and documentary methodologies were used in order to answer the question, can there be personal and social development when training wrestling in educational institutions? The bibliographic review was applied in two phases, the first one, called phase I, allowed the analysis of the selected thematic units to later assume a phase II, which was propositional based on the theoretical argumentation and the contextualization that allowed to present the objectives, the pedagogical methodology, the relationship with the official Physical Education curriculum, general activities and evaluation; to fill in some information gaps, the interview was applied to ten physical education teachers from educational institutions in the Costa region, all of them former wrestling athletes. Both instruments were based on two dimensions: the first one, The Olympic Wrestling: between the curricular and the extracurricular, and the second one, The Olympic wrestling in the personal and social formation of the teenagers. After a critical analysis of the results, the extracurricular wrestling proposal was obtained. It addresses the importance of implementing Olympic Wrestling as an innovative extracurricular activity, which promotes personal development in terms of self-esteem, self-control and self-care, as well as social skills of cooperation, respect for rules and care for others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bedón Noboa, E. D. (2021). The training in the Olympic Wrestling for the social and personal development in teenagers: an extracurricular proposal from the Physical Education/El entrenamiento de la lucha olímpica para el desarrollo personal y social en adolescentes: una propuesta e. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(1), 63–75. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1025
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Aldaz, L. A. S., Neira, D. J. M., Rojas, R., Salazar, M. G. M., Puebla, E. G. V., Mora, A. B. C., & Arévalo, L. A. M. (2017). Juegos de lucha e iniciación al judo desde la perspectiva de la educación física. INNOVA Research Journal, 2(3), 116-129. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920525

Castillero Mimenza, O. (2018). Teoría de la Influencia Social: Sus aportes psicológicos. Una teoría psicológica que habla sobre cómo los colectivos y personas se afectan entre sí. Psicología y mente. Recuperado de https://psicologiaymente.com/psicologia/teoria-influencia-social

Catalá, S. A., Magallanes, G., Mera, M. D. L. Á., & Barreto, J. (2017). La preparación física en la lucha deportiva. Lecturas: educación física y deportes, 22(198). Recuperado de https://efdeportes.com/efd198/la-preparacion-fisica-en-la-lucha-deportiva.htm

Liras Fernández, Á. (2016). Las actividades de lucha en la educación física escolar. Propuesta de intervención (Trabajo de fin de Grado en Educación Primaria, Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo Social). Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/20596

López-Torres, R., Navelo-Cabello, R. de M., & Toledo, R. (2017). El proceso de enseñanza aprendizaje de la Lucha Olímpica: Sus dimensiones e indicadores. Ciencia y Actividad Física, 4(1), 29-41. Recuperado de http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/59

Marín, P. G., & López, N. F. (2020). Asociación de la competencia en las habilidades motrices básicas con las actividades físico-deportivas extracurriculares y el índice de masa corporal en preescolares. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 33-39. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7397358

Martín, F. (2011). Iniciación deportiva en lucha olímpica Módulo de Deportes de Contacto. Issuu. Recuperado de https://issuu.com/freddymorenoec/docs/unaq-m_dulo_de__lucha_ol_mpica_2010-2011

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Educación física de calidad (EFC): Guía para los responsables políticos. ONU. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231340

Ponguillo, G. (2018). Lucha olímpica como deporte de contacto y su influencia en los adolescentes de la Liga Deportiva cantonal de Quevedo Provincia de Los Ríos (Trabajo de Grado, Universidad Técnica de Babahoyo). Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador. Recuperado de http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/6430

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., León Quinapallo, X. P., Ortiz Bravo, N. A., Manangón Pesantez, R. M., Marcillo Ñacato, J. C., … Marcillo Ñacato, J. C. (2020). Educación Física significativa: Propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522020000200371&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Posso, R. (2018). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física. Quito, Ecuador: Ministerio de Educación. Recuperado de Ministerio de Educación website: https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2019/01 /GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf

Ruiz-Sanchis, L. (2019). Creencias y prejuicios del profesorado de Educación Física sobre los deportes de combate / Beliefs and prejudices of Physical Education teachers about sports of combat. Revista de Educación, 0(17), 223-237. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/3019

Sánchez, V. G., Ruz, R. P., Adarve, M. G., & Zagalaz, J. C. (2019). Implicaciones del Deporte Federado hacia la Empatía y Actitud a la Educación Física en Adolescentes (Implications of Federated Sports towards Empathy and Attitude to Physical Education in Adolescents). Retos, (36), 412-417. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.71582

Villamón Herrera, M., Molina Alventosa, J. P., & Valenciano Valcárcel, J. (2006). La enseñanza de las habilidades de lucha en el contexto extracurricular. Palencia: Patronato Municipal de Deportes, Ayuntamiento de Palencia. Recuperado de https://roderic.uv.es/handle/10550/74989

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.