Influence of oriented control of the ball with the sole of the foot in children's futsal/Influencia del control orientado del balón con la planta del pie en el futsal infantil

Main Article Content

Alexander Castro Figueredo
Esteban Juan Pérez Hernández
Héctor Noa Cuadro

Abstract

The research began with children 10-12 years of age from the “Pueblo Nuevo" sports complex in the municipality of Holguín. It had as the objective: to demonstrate the influence that the oriented control technique of the ball with the sole of the foot has on Indoor football practitioners, a children's category of the Holguín "Pueblo Nuevo" team, to develop fast play. Theoretical and empirical methods and techniques were used; within the latter, observation, interview, survey and measurement were worked on, which allowed raising the scientific rigor of the elements analyzed and processed. The results obtained allowed to demonstrate why it is vitally important to use the oriented control technique of the ball with the sole of the foot during the game in the game of indoor football and, specifically, to develop it from an early age. The research, in addition, performs an analysis of this technique, taking into account the rules and game systems, based on the review and analysis of previous research, on direct observation in the training and games of the children's category of the sports team " Pueblo Nuevo ". ” of the municipality of Holguin.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Figueredo, A., Pérez Hernández, E. J., & Noa Cuadro, H. (2022). Influence of oriented control of the ball with the sole of the foot in children’s futsal/Influencia del control orientado del balón con la planta del pie en el futsal infantil. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 641–653. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1067
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Alexander Castro Figueredo, Universidad de Holguín, Sede Cultura Física

Profesor con más de 16 años de trabajo en la enseñanza superior. Profesor principal de la asignatura de Fútbol. Master en ciencias y Profesor Auxiliar.

Esteban Juan Pérez Hernández, Universidad de Holguín, Sede Cultura Física

Doctor en Ciencias de la Cultura Física, con más de 25 años de trabajo y miembro del centro de estudio AFITCOM con resultados relevantes en tutorias y asesorias.

Héctor Noa Cuadro, Instituo Nacional de Deportes y Recreación

Doctor en Ciencias de la Cultura Física con más de 25 años de experiencia. Entrenador deportivo de Fútbol. Asesor del preidente del INDER

References

Asociación de Fútbol de Cuba. (2016). Programa integral de preparación del deportista de Fútbol y Futsal. Asociación de Fútbol de Cuba.

Blatter, J. S. (2019). Futsal Manual de entrenamiento.

Cachón-Zagalaz, J., Rodrigo-Conde Salazar, M., Campoy-Aranda, T. J., & Linares-Girela, D. (2012). Fútbol sala y educación. Aprendizaje de un deporte colectivo para los escolares. Journal of Sport and Health Research, 4(3), 245-254. https://redib.org/Record/oai_articulo110350-f%C3%BAtbol-sala-y-educaci%C3%B3n-aprendizaje-de-un-deporte-colectivo-para-los-escolares

Federation Internationale de Football Association. FIFA. (2020). Reglas de juego 2020/2021. Federation Internationale de Football Association. Federation Internationale de Football Association.

Fédération Internationale de Football Association. (2018). Reglas de juego 2017/2018. Federation Internationale de Football Association. Federation Internationale de Football Association.

Figueredo, A. C., Hernández, E. J. P., & Cuadro, H. N. (2020). Propuesta metodológica para la enseñanza del control orientado con la planta de pie en el futsal. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 331-341. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/886

Lupescu, J. (2019). Manual de la UEFA para entrenadores de Futsal. UEFA. https://editorial.uefa.com/resources/025d-0f842ced7bbc-db8606c7d9fa-1000/manual_de_entrenamiento_de_futbol_sala_de_la_uefa.pdf

Most read articles by the same author(s)