The methodological preparation of the university Physical Education teacher through the treatment of environmental issues/La preparación metodológica del profesor universitario de Educación Física a través del tratamiento de temas medioambientales

Main Article Content

Raul Millán Sanchez
Alina Bestard Revilla
Yadira Zenobia Pérez Díaz

Abstract

The formation of environmental culture in the Physical Education teacher turns out to be an important factor in the integral preparation of this professional. The objective of this study is focused on: proposing a system of methodological workshops oriented to the appropriation of the environmental culture by the Physical Education teacher at the University of Oriente in Santiago de Cuba. The research has a mixed approach of explanatory type. Theoretical and empirical methods, techniques and instruments were applied to gather the necessary information for the study. A diagnosis was made to 15 teachers of the Physical Education discipline at the University of Oriente. Its results showed the insufficiencies in the environmental culture of the Physical Education teacher. In the processing of the data, the contrast statistics were used: Kendall's W test and T-Student test, with a significance level established at 0.05. The concordance of the criteria issued by the specialists consulted and the difference in the results between the pretest and posttest and with the control group, both with a significance of 0.00, allowed assessing the proposal as feasible and functional.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Millán Sanchez, R., Bestard Revilla, A., & Pérez Díaz, Y. Z. (2022). The methodological preparation of the university Physical Education teacher through the treatment of environmental issues/La preparación metodológica del profesor universitario de Educación Física a través del tratamiento de temas medioambientales. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 5–22. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1125
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Raul Millán Sanchez, Universidad de Oriente

Licenciado en Cultura Física. Máster en Pedagogía del Deporte. Profesor de Educación Física

Alina Bestard Revilla, Universidad de Oriente. Facultad de Cultura Física

Doctor en Ciencias Lingüísticas,Máster en Estudios Culturales de Cuba y El Caribe,Profesor Titular

Yadira Zenobia Pérez Díaz, Universidad de Pinar del Río Heramanos Saíz Montes de Oca. Facultad de Cultura Física

Li. en educación Especialidad Ciencias Sociales e Historia. Master en Desarrollo Social Caribeño Mensión Políticas Públicas

References

Ania, A. O., Hernández, A. M., & Álvarez, J. L. M. (2020). La superación profesional del profesor universitario a través de talleres. Un recurso valioso para su formación. Revista Mapa, 4(20), Article 20. http://www.revistamapa.org/index.php/es/article/view/226

Berra-Hernández, L. (2013). La educación medio ambiental participativa como vía para la protección y conservación del entorno natural. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 8(3), 78-95. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/542

Cejas Yanes, E., Fernández, M., & Molina, M. (2018). La cultura ambiental en la formación de profesores de Química para la Educación Técnica y Profesional en el marco de la Universalización. Researchgate. Projects: MODELO PEDAGÓGICO PARA LA GESTIÓN DEL POSTGRADO EN LA UNIVERSIDAD DE CIENCIAS PEDAGÓGICAS PARA LA EDUCACIÓN TÉCNICA Y PROFESIONAL Gestión de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. El aporte teórico-práctico del Centro de Estudios de Educación Ambiental-Gea a la educación ambiental y energéticohttps://www.researchgate.net/publication/323643176_La_cultura_ambiental_en_la_formacion_de_profesores_de_Quimica_para_la_Educacion_Tecnica_y_Profesional_en_el_marco_de_la_Universalizacion

González Núñez, L. O., Valladares Fuentes, F. E., & Fernández González, Y. (2010). Modelo de formación por competencia en relación con el medio ambiente para directivos de las organizaciones deportivas. Revista Cubana de la Cultura Física. Acción, 12, 50. http://accion.uccfd.cu/public/journals/2/accionhtml/ficheros/Accion12.pdf

Iglesias Iglesias, M. A., Díaz Valdés, K., Rojas Valdés, L. A., Mena Martínez, G., & Hernández Cruz, D. (2017). El trabajo metodológico en la superación de los profesores de Educación Física. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(6), 125-135. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1561-31942017000600015&lng=es&nrm=iso&tlng=es

López, J. A. H. (2021). Experiencia didáctica en Educación Física para la mejora de actitudes hacia el cuidado del medio ambiente utilizando como recurso papel y cartón reciclado en futuros profesionales de la actividad física y deporte. Espiral. Cuadernos del profesorado, 14(29 (septiembre), 11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8058540

Millán-Sánchez, R., & Castillo-Martínez, G. (2020a). La formación ambiental permanente del docente de Educación Física: Un imperativo en la contemporaneidad. Permanent environmental training of the Physical Education teacher: an imperative in contemporaryity. Arrancada, 20(37), 266-277. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/337

Molano Niño, A. C., & Herrera Romero, J. F. (2014). LA FORMACIÓN AMBIENTAL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: UNA REVISIÓN NECESARIA. Luna Azul, 0(39), 186-206. https://doi.org/10.17151/luaz.2014.39.12

Padilla, J. S., Quiñones, I. T., & Robles, Á. S. (2017). Ocho razones para fomentar el aula naturaleza desde la Educación física. Cuadernos de pedagogía, 479, 48-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6023457

Payrol, D. C. V. B. P., Rosales, D. C. M. B., & Monteros, Ms. M. L. E. de los. (2017). La formación de la cultura ambiental en la carrera Ciencias de la Educación. Revista Conrado, 13(1), 92-100. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/653

Rosabal, J. L. G., & Limonta, S. M. C. (2015). Diagnóstico de necesidades de superación de profesores para la rehabilitación física de las personas obesas. Arrancada, 15(28), 21-32. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/3-28

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2