Physical fitness of young applicants for admission tests in Ecuadorian military schools: study in two independent groups/Condición física de jóvenes aspirantes a pruebas de ingreso en escuelas militares ecuatorianas: estudio en dos grupos independientes

Main Article Content

Jaime Ignacio Contreras Flores
Leonardo X. Quintanilla Ayala

Abstract

Annually, calls are opened for young applicants to the different military training schools; for this, there are certain requirements for the selection of the most qualified personnel for access to these institutions. Among them, various demands related to physical fitness. The objective of the research is to determine the levels and differences in physical fitness between two independent groups of applicants for entrance tests at an Ecuadorian military school. The study is descriptive-correlational with a quantitative approach, carried out in a population of (N=40) young people aspiring to a Military Educational School with similar fitness. These are classified into two independent groups with 20 members each (LN: Liceo Naval; CNC: Colegio Nacional Conocoto). The physical fitness was evaluated through three tests of the National Army of Ecuador. In order to correlate data, the parametric Student’s t test was used for independent samples (p≤0.05) in the elbow and hip flexion and extension tests and the 3219 m endurance test. There were significant differences between the two groups evaluated in each test (p=0.000), which were better means in the group of LN applicants compared to the CNC group. Specifically, the Liceo Naval presented better indicators of physical fitness and, in general, a lack of physical fitness was identified by the applicants of the two independent schools, characterized by low levels of physical activity. This aspect has a negative impact on the results of the admission tests to Ecuadorian military academies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Contreras Flores, J. I., & Quintanilla Ayala, L. X. (2022). Physical fitness of young applicants for admission tests in Ecuadorian military schools: study in two independent groups/Condición física de jóvenes aspirantes a pruebas de ingreso en escuelas militares ecuatorianas: estudio en dos grupos independientes. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 597–608. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1182
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Jaime Ignacio Contreras Flores, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Licenciado En Ciencias de la Actividad Física, Deportes y Recreación,

Leonardo X. Quintanilla Ayala, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, Ecuador, Quito

Magister en Docencia Universitaria

References

Flores Abad, E., Arancibia Cid, C., & Calero Morales, S. (2014). Análisis y medición antropométrica en la detección de posibles talentos deportivos, en niños/as y adolescentes ecuatorianos. Guayaquil: Universidad de Guayaquil, Oficina de Proyectos Rentables. Proyecto MINDE-UG. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/22405

Freire, W., Ramírez-Luzuriaga, M., & Belmont, P. (2015). Tomo I: Encuesta Nacional de Salud y Nutrición de la población ecuatoriana de cero a 59 años, ENSANUT-ECU 2012. Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública, 2(1), 119-121. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/7065/2/RFLACSO-MP2(1).pdf#page=114

Gualán, G. G., & Rosales, E. E. (2020). Pruebas de ingreso como predictores del rendimiento académico en los aspirantes a soldados del Ejército. Revista de Estudios en Seguridad Internacional, 6(2), 117-136. doi:10.18847/1.12.7

Guevara, P. V., & Morales, S. (2017). La técnica de carrera y el desarrollo motriz en aspirantes a soldados. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(3), 1-14. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/12

Haff, G. G., &Triplett, N. T. (2015). Essentials of strength training and conditioning (4 ed.). USA: Human kinetics. https://books.google.com.cu/books/about/Essentials_of_Strength_Training_and_Cond.html?id=rk3SX8G5Qp0C&redir_esc=y

Kassim, M., Rustam, S., &Othman, N. (2018). Developing norms for selected physical fitness battery as gauge for fitness assessment among Army Reserve Officer Training UnitCadet. Advanced Science Letters, 24(7), 5136-5138. doi:10.1166/asl.2018.11287

Larrea, B., & Morales, S. (2017). El rendimiento aeróbico del personal militar femenino en menos de 500 y más de 2 000 m snm. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(3), 1-10. 18 de junio de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002017000300009

Llerena, N. A. B. (2019). Satisfacción laboral y su relación con el desempeño laboral en una Pyme de servicios de seguridad en el Perú. Journal of Economics Finance and International Business, 3(1), 75-103. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/jefib/article/view/398

Lyakh, V., Miko³ajec, K., Bujas, P., & Litkowycz, R. (2014). Review of Platonov's "Sports training periodization. General theory and its practical application"Kiev: Olympic literature, 2013. Journal of human kinetics, 1(44), 259-263. doi:10.2478/hukin-2014-0131

Maldonado Vaca, I. F., & Morales, S. (2017). Perfil antropométrico y composición corporal en aspirantes de la Escuela de Formación de Soldados del Ejército. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 208-218. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002017000200016

Margolis, L. M., Murphy, N. E., Martini, S., Spitz, M. G., Thrane, I., & McGraw, S. M. (2014). Effects of winter military training on energy balance, whole-body protein balance, muscle damage, soreness, and physical performance. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 39(12), 1395-1401. doi:10.1139/apnm-2014-0212

Martínez-Vizcaíno, V., & Sánchez-López, M. (2008). Relación entre actividad física y condición física en niños y adolescentes. Rev Esp Cardiol, 61(2), 108-11. http://www.cibr.es/ka/apps/cibr/docs/2008_Estudio_ninos_Castilla_La_Mancha.pdf

Ministerio de Salud Pública. (2013). Evento Ruta de la Salud, Juntos por Una Vida Saludable. 11 de febrero de 2021, de Ministerio de Salud Pública: http://www.salud.gob.ec/tag/actividad-fisica/

Morales, S. C., &González, S. A. (2015). Preparación física y deportiva. Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. http://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/10201/1/Preparacion%20fisica%20y%20deportivaf.pdf

National Research Council. (2015). Measuring human capabilities: An agenda for basic research on the assessment of individual and group performance potential for military accession. USA: National Academies Press.

Nieto, C., & Cárcamo, M. (2016). Entrenamiento y evaluación de la capacidad física militar. Revisión de la literatura. Revista española de educación física y deportes, 415, 75-86. http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/download/508/486

Rivadeneyra Carranza, P. E., Morales, S., & Parra Cárdenas, H. A, H. A. (2017). Estudio del vO2máx en soldados entrenados en menos de 500 y más de 2 000 m snm. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 12-28. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/4

Šimenko, J., Kovèan, B., Pori, P., Vodièar, J., Vodièar, M., & Hadžiæ, V. (2019). The Relationship Between Army Physical Fitness and Functional Capacities in Infantry Members of the Slovenian Armed Forces. The Journal of Strength & Conditioning Research., 27, 1-3. doi:10.1519/JSC.0000000000003344

Tipán, M. G., & Morales, S. C. (2018). Physical scales for detection and general selection of sports talents in Ruminahui Canton. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(243), 38-58. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/764/248

Valverde, R. I. H., & Navarro, R. B. (2018). Revisión de experiencias de aprendizaje cooperativo en ciencias experimentales. Campo Abierto. Revista de Educación, 37(2), 157-170. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/2987

Villacres, J., & Paredes, P. (2011). Análisis de las pruebas físicas de ingreso de los aspirantes a cadetes y su incidencia en el rendimiento físico. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, Departamento de Ciencias Humanas y Sociales. Quito: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. ESMIL. Carrera de Licenciatura en Ciencias Militares. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/13338