Psychopedagogical guidance strategy for educational quality: a claim in the training of athletes/
Main Article Content
Abstract
Introduction: in the training process of student- athletes, conceived as subjects endowed with high capacities, the harmonization of teaching with the practice of high competition sports represents a challenge for educational institutions. So, the introduction of innovative resources that contribute to the correct development of this assignment constitutes a claim.
Objective: to design a series of psychopedagogical guidance actions for the comprehensive training of Taekwondo student-athletes of the "Ormani Arenado” Sport Initiation School (Eide in Spanish), so that they can harmonize sports practice with teaching activity.
Materials and methods: the methodology followed is based on a qualitative research perspective, where the descriptive and exploratory methods were fundamental in the diagnosis of the current conditions of the psychopedagogical guidance process. The analysis of documents, semi-structured interviews and the survey were th fundamental methods used to collect relevant information for the design of the proposed activities.
Results: the study derives the need to implement actions that improve the process of psychopedagogical guidance to student-athletes, so that they contribute to the optimal harmonization between sports and academic activity.
Conclusions: the main contribution of the proposed strategy is the recognition of the need to achieve coordinated work between teachers, coaches, psychologists, educational psychologists and the rest of those involved in the comprehensive training of student -athletes, in a process where the latter necessarily have to assume an active role.
Downloads
Article Details
References
Abad, L., Torres, L. del C., Pérez, M. A., & Falcón, D. D. (2020). La orientación psicopedagógica para la prevención de la dependencia tecnológica en los adolescentes del Preuniversitario. Revista Científica Ciencia Y Tecnología, 20(28). https://doi.org/10.47189/rcct.v20i28.392
Aguilar, R y García, F.E. (2012). Consideraciones sobre estrategias didácticas. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo". La Habana, Cuba.
Álvarez, P. R., López, D., Hernández, A., & Barroso, C. (2016). La compatibilidad entre estudios y deporte en estudiantes de secundaria. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5 (2), 141152. https://doi.org/10.6018/267831
Booth, T., Simón, C., Sandoval, M., Echeita, G., Muñoz, Y. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Promoviendo el Aprendizaje y la Participación en las Escuelas: Nueva Edición Revisada y Ampliada REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13 (3), 25-19. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2780
Blumen, S. (2015). Abraham Tannenbaum: 1924-2014. Revista de Psicología. 33(1), 231-234. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92472015000100009&script=sci_arttext&tlng=pt
Caniano, W. (2015). Library Outreach to University Athletic Departments and Student-Athletes. Journal of Library Innovation, 6 (2), 89-95. ISSN: 1947-525X. https://www.proquest.com/docview/1770383779
López-Aymes, G. y Roger, A.S. (2017). Altas capacidades intelectuales: características cognitivas, de creatividad y motivación. En G. López-Aymes, A.A. Moreno, O.A. Montes de Oca y L.L. Manríquez, Atención a la diversidad y educación inclusiva. Cuestiones prácticas y teóricas (pp. 183-200). México: Fontamara, Universidad Autónoma de Morelos. https://www.researchgate.net/publication/317299663_Atencion_a_la_diversidad_y_educacion_inclusiva_Cuestiones_teoricas_y_practicas
Molina, N., & Hernández, Y. (2009). Alternativas metodológicas para el perfeccionamiento de losprocesos de la gestión de dirección en una Escuela Deportiva. efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires14(131). https://efdeportes.com/efd131/procesos-de-la-gestion-de-direccion-en-una -escuela-deportiva.htm
Molina, A. (2015). Alumnos con Altas Capacidades: Detección y Respuesta Educativa. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 2(1), 39-54. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/7016_d_AlumnosCon AltasCapacidades-Deteccion.pdf
Olszewski Kubilius, P., Subotnik, R. F., & Worrell, F. C. (2015). Conceptualizations of giftedness and the development of talent: Implications for counselors. Journal of Counseling & Development. 93(2), 143-152. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2015.00190.x
Pfeiffer, S. I. (2015). El Modelo Tripartito sobre la alta capacidad y las mejores prácticas en la evaluación de los más capaces: Tripartite Model of Giftedness and Best Practices in Gifted Assessment. [The Tripartite Model on high capacity and best practices in the evaluation of the most capable]. Revista de Educación. 368, 66-95. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-368-293
Sáez, Y. (2007). Fundamentos pedagógicos y psicológicos que posibiliten una mejor concepción de la formación de la personalidad de las alumnas-atletas de balonmano, categoría escolar. Efdeportes.http://www.efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires - 11 (104). https://efdeportes.com/efd104/balonmano.htm
Sierra, M. D. L. D. V., Aymes, G. L., & del Rosal, Á. B. (2016). Programas de intervención para niños con altas capacidades y su evaluación. Editorial El Manual Moderno. https://store.manualmoderno.com/programas-de-intervencion-para-ni-os-con-altas-capacidades-y-su-evaluacion.html