Teaching of the front crawl style: a proposal for sports continuity during the pandemic/Enseñanza del estilo crol: una propuesta de continuidad deportiva durante la pandemia
Main Article Content
Abstract
The pandemic has generated much damage in all areas, especially in sports, so strategies are needed to allow its continuity. The objective of this research is to reflect and propose strategies for teaching the crawl style, in the context of the pandemic for the return to training avoiding contagion. This study is of a theoretical nature through the review of scientific documents from the Google Scholar database, among books, theses and articles, which were selected in two dimensions: swimming for teaching the crawl style and safety interpretations during practice in the pandemic setting. A proposal for teaching the crawl style could be established for sports continuity during the pandemic, structured in two strategies, the first called safe teaching and the second safe training. This will allow to contribute directly, as a practical document useful to coaches for the safe teaching of swimming not only in crawl but in different styles.
Downloads
Article Details
References
Álvarez Rojas, C., Carlín Chávez, E. y Gutiérrez Cruz, M. (2020). El entrenamiento de los fundamentos técnicos del estilo crol en los nadadores de 10-12 años. Deporvida, 17(43), 115-128. https://www.deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/585/1575
Chicaiza, J. del R., Chimba Santillán, A. N., Cóndor Chicaiza, M. G., Romero Obando, M. F. y Posso Pacheco, R. J. (2021). Desarrollo de proyectos interdisciplinarios en la educación remota ecuatoriana. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(2), 306-321. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i2.1527
Comité de Operaciones de Emergencia del Ecuador. (2021). Resolución COE Nacional 01 de abril de 2021. Quito, Ecuador. 01 de abril de 2021. https://www.gestionderiesgos.gob.ec/wp-content/uploads/2021/04/Resoluciones-01-de-abril.pdf
Cóndor Chicaiza, J., Chimba Santillán, A, Cóndor Chicaiza, M., Romero Obando, M. y Posso Pacheco, R. (2021). Desarrollo de proyectos interdisciplinarios en la educación remota ecuatoriana. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(2), 306-321. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i2.1527
Cóndor Chicaiza, M., Cóndor Chicaiza, J. y Posso Pacheco, R. J. (2021). Propuesta educativa para el desarrollo personal y social de los adolescentes en la pandemia. Revista científica Olimpia, 18(3), 15-27. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2714
Infante, F. P. (2020). Plan de acción para deportistas en tiempos de COVID-19. Rugby Chile. https://www.rugbychile.cl/wp-content/uploads/2020/03/Plande-accio%CC%81n-para-deportistas-en-tiempos-de-COVID-19.pdf.pdf
Ledezma Albornoz, A. (2021). El método hermenéutico-fenomenológico de Martin Heidegger y la posibilidad de una investigación filosófica independiente. Studia Heideggeriana, 10, 245-262. DOI: 10.46605/sh.vol10.2021.115
Marcillo Ñacato, J. C., Otáñez Enríquez, N. R., Carrera Toapanta, P. F. y Posso Pacheco, R. J. (2021). Desafío del entrenamiento en la pandemia: Una mirada prospectiva desde lo pedagógico. Revista científica Olimpia, 18(3), 64-76. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2718
Molina Prendes, N., & Mejías Herrera, M. L. (2020). Impacto social de la COVID-19en Brasil y Ecuador: donde la realidad supera las estadísticas. EDUMECENTRO, 12(3),277-283. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000300277
Municipio del Distrito Metropolitano de Quito. (2020). Resolución No. A071.Autorización de reapertura de gimnasios y centros de entrenamiento. Quito, Ecuador, 8 de octubre de 2020. https://www.quito.gob.ec/documents/covid19/resolucion_a071.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2020). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19): orientaciones para el público. Ginebra. OMS. https://www.who.int/es/emergencies/diseases /novel-coronavirus-2019/advice-for-public
Pinto, A. J., Dunstan, D. W., Owen, N., Bonfá, E., & Gualano, B. (2020). Combatingphysical inactivity during the COVID-19 pandemic. Nature Reviews Rheumatology,1-2. https://www.nature.com/articles/s41584-020-0427-z.pdf?origin=ppub
Posso-Pacheco, R., Barba-Miranda, Laura Cristina, Rodríguez-Torres, Ángel Freddy, Núñez-Sotomayor, Luis Fernando Xavier, Ávila-Quinga, Carlos Efrén, & Rendón-Morales, Pablo Anthony. (2020). An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), 294-311. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Posso Pacheco, R., Otañez Enríquez, J., Paz Viteri, S., Ortiz Bravo, N. y Núñez Sotomayor, L. (2020). Por una Educación Física virtual en tiempos de COVID. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 705-716. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000300705&lng=es&tlng=es.
Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., & Otáñez Enríquez, N. R. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 117133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229
Posso Pacheco, R. J., & Bertheau, E. L. (2020). Validez y confiabilidad del instrumento determinante humano en la implementación del currículo de educación física. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 205223. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1410
Posso Pacheco, R., Marcillo Ñacato, J. y Bedón Noboa, E. (2021). Las tecnologías de la Información y comunicación como alternativa para el entrenamiento en la pandemia. Revista Científica Olimpia, 17(2), 1090-1100. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2682
Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Beltrán Vásquez, S. J. (2021a). Educación Física Interdisciplinaria ecuatoriana en el contexto de la covid-19. Acción, 17, 1-5. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/154
Posso Pacheco, R., Otáñez Enríquez, N., Cóndor Chicaiza, J., Cóndor Chicaiza, M. y Lara Chala, L. (2021b). Educación Física remota: juegos motrices e inteligencia kinestésica durante la pandemia COVID-19. PODIUM -Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 564-575. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1096
Posso Pacheco, R. J., Pereira Valdez, M. J., Paz Viteri, B. S., y Rosero Duque, M. F. (2021). Gestión educativa: factor clave en la implementación del currículo de educación física. Revista Venezolana De Gerencia, 26(5), 232-247. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.16
Presidencia de la República del Ecuador. (2020). Decreto Ejecutivo No. 1017. Estado de excepción por emergencia sanitaria. Quito, Ecuador, 16 de marzo de 2020. https://www.propiedadintelectual.gob.ec/covid_19/files /Decreto_Ejecutivo_No._1017_20200216213105.pdf
Rojas, A. R., Neira, D. J. M., Pinargoti, A. M. R., Estupiñán, A. A. P., López, L. W. L., & González, D. R. I. (2020). Iniciación, etapas de desarrollo y preparación física en la natación y sus beneficios en el campo deportivo. Grupo de Capacitación e investigación Pedagógica. https://www.researchgate.net/profile/David-Izurieta-2/publication /343360550_Iniciacion_etapas_de_desarrollo_y_preparacion_fisica_en_la_natacion_y_sus_beneficios_en_el_campo_deportivo_2020 /links/5f32c1c1a6fdcccc43c1e2d7/Iniciacion-etapas-de-desarrollo-y-preparacion-fisica-en-la -natacion-y-sus-beneficios-en-el-campo-deportivo-2020.pdf
Secretaría del Deporte del Ecuador. (2020). Lineamientos de deporte formativo en el marco del COVID19. Quito, SDE. https://www.gestionderiesgos.gob.ec/wp-content/uploads/2020/08 /MANUAL-Deporte-en-formaci%C3%B3n-1_compressed.pdf
Tascón, M. G. (2020). Covid-19 y el "otro gran invisible" del deporte: el equipamiento deportivo. AgesSoprt. https://www.agesport.org/covid-19-y-el-otrogran -invisible-del-deporte-el-equipamiento-deportivo/