Methodological strategy through the game for teaching pass-reception in basketball/Estratégica metodológica a través del juego para la enseñanza del pase-recepción en baloncesto

Main Article Content

Wilson Cristóbal Crespo Guaraca
Danilo Charchabal Pérez

Abstract

The teaching-learning process requires didactic strategies that contribute to the acquisition of specific motor habits in an effective way; the game method can contribute considerably to this purpose. In this sense, the objective of the research is to improve the teaching process of pass-reception in basketball through a methodological strategy, using the game method. Two independent groups were formed with 20 male basketball players, each one from the Millennium Educational Unit Nela Martínez Espinosa; a traditional training was implemented to the Control Group and a methodological strategy with six games to the Experimental Group during one semester and the teaching process of the pass-reception was prioritized. The Control Group did not significantly improve the pass-reception technique (p=0.180), unlike the Experimental Group (p=0.000), while, when comparing the results in the post-test between independent groups, the Experimental Group presented a better average range (24.50) than the Control Group (16.50), with a significant difference in its favor (p=0.030). For the present research, a significant improvement in the pass reception technique is achieved in the basketball players of the Experimental Group. It is deduced that the use of a methodological strategy that prioritizes the game method, contributes significantly to the teaching-learning process in the acquisition of specific motor habits of basketball as part of the sports initiation stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Crespo Guaraca, W. C., & Charchabal Pérez, D. (2022). Methodological strategy through the game for teaching pass-reception in basketball/Estratégica metodológica a través del juego para la enseñanza del pase-recepción en baloncesto. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 301–312. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1238
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Wilson Cristóbal Crespo Guaraca, Universidad de Guayaquil

Máster en Educación Física y Deportes

Danilo Charchabal Pérez, Universidad de Guayaquil

Doctor en Ciencias de la Cultura Física

References

Acebo-Calderón, R. D., & Alcívar-Molina, S. A. (2021). Desarrollo de las habilidades técnicas en el baloncesto. Dominio de las Ciencias, 7(6), 14-37. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2313

Betancourt, F. F., Quilca, A. D., & O'farrill, A. R. (2020). Juegos predeportivos y perfeccionamiento del ataque en voleibol escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(266), 87-97. doi:10.46642/efd.v25i266.2321

Cárdenas, I. (2011). Propuesta de juegos para la enseñanza y perfeccionamiento de algunos elementos técnicos del baloncesto en los niños de las categorías 11-12 en el municipio Pedro Betancourt. Lecturas: Educación Física y Deportes, 16(156), 1-5. https://www.efdeportes.com/efd156/juegos-para-perfeccionamiento-de-baloncesto.htm

Chng, L. S., & Lund, J. (2018). Assessment for learning in physical education: The what, why and how. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 89(8), 29-34. doi:10.1080/07303084.2018.1503119

Eduarte Águila, L., Stable Bernal, Y., & Lanza Bravo, A. D. (2019). Los profesionales del deporte y el proceso de enseñanza aprendizaje escolar en la etapa de iniciación al baloncesto desde la dimensión educación física. Conrado, 15(66), 156-162. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100156

Giménez, A. M. (2005). Técnicas de enseñanza en la iniciación al baloncesto. Barcelona: Inde.

Giraldo, A. T., & Soto, J. A. (2017). El juego como mediación pedagógica en la comunidad de una institución de protección, una experiencia llena de sentidos. Revista latinoamericana de estudios educativos, 13(1), 105-128. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4016

González-Espinosa, S., Mancha-Triguero, D., García Santos, D., Feu Molina, S., & Ibáñez Godoy, S. J. (2019). Diferencia en el aprendizaje del baloncesto según el género y metodología de enseñanza. Revista de psicología del deporte, 3, 0086-92. https://archives.rpd-online.com/article/download/v28-n3-gonzalez-mancha-garcia-etal/2753-14004-1-PB.pdf

González-Espinosa, S., Molina, S. F., García-Rubio, J., Medina, A. A., & García-Santos, D. (2017). Diferencias en el aprendizaje según el método de enseñanza-aprendizaje en el baloncesto. Revista de psicología del deporte, 26(1), 65-70. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235150578011.pdf

Mejía, N. F., & Pérez, B. Z. (2020). Bases neurológicas para el aprendizaje y entrenamiento de la técnica deportiva. Acción, 16, 1-10. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/96/288

Metzler, M., & Colquitt, G. (2021). Instructional models for physical education. New York: Routledge.

Páez, A., Romero, E., Chávez, E., Morales, S., Carrasco, O., & Bañol, P. (Enero de 2016). Incidencia de la especialización inicial en el desarrollo de la preparación física general en basquetbolistas femeninas menores de Quito. Lecturas: educación física y deportes, 20(212), 1-8. https://www.efdeportes.com/efd212/preparacion-fisica-general-en-basquetbolistas.htm

Peláez , E. L. (2021). Incidencia de los juegos predeportivos en el desarrollo de la técnica del lanzamiento en mini baloncesto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(278), 116-129. doi:10.46642/efd.v26i278.3030

Pol-Rondón, Y., Durruthy-Rivera, R., & Robert-Gómez, D. A. (2021). Juegos motrices y habilidades motrices básicas. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 18(49), 143-151. https://www.deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/787/2356

Rodríguez, V. L., Bárzaga, O. M., & Palmero, A. (2019). Alternativa de juegos predeportivos para la iniciación deportiva de los escolares en el baloncesto en la educación física. Revista científica Olimpia, 16(56), 11-25. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/download/901/1693