Methodology for teaching the folk dance of the Pasacalle rhythm/Metodología para la enseñanza de la danza folclórica del ritmo Pasacalle

Main Article Content

Willian Andrés Cárdenas Toledo
July Elizabeth Fabre Cavanna

Abstract

The national rhythms are formed by urbanized versions of each nation, which create a set of musical genres that serve as the basis for the practice of specialized physical activity, while enriching the cultural heritage. The rescue of cultural traditions goes through specific actions that include Physical Education teachers. Therefore, the purpose of the research is to theoretically validate, through consultation with specialists, a methodological proposal for teaching folk dance with the Pasacalle rhythm. The research is of a descriptive-explanatory type with a prospective orientation. A methodological proposal was designed and validated through a survey by 15 national specialists. The proposal of a methodology for the teaching of the folkloric dance of the Pasacalle rhythm is acceptable according to the specialists consulted (w=0.513), presenting an average score in the indicators "relevance" (4.20: very adequate), "originality" (3 : adequate), “affordable” (4.27: very adequate) and “objective” (3.93: between adequate and very adequate). The proposal includes characteristics of a methodological strategy that contains a theoretical and methodological foundation, with a diagnostic phase and a planning phase, plus three stages that include the determination of the methodological steps, the design of an optional subject and the evaluation. methodology, as well as a group of contents and objectives to be implemented in the physical education class, plus teaching resources and skills with performance criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cárdenas Toledo, W. A., & Fabre Cavanna, J. E. (2022). Methodology for teaching the folk dance of the Pasacalle rhythm/Metodología para la enseñanza de la danza folclórica del ritmo Pasacalle. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 689–703. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1268
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Willian Andrés Cárdenas Toledo, Universidad de Guayaquil. Guayaquil.

Licenciado en Ciencias de la Educación mención Cultura Física y Deportes

July Elizabeth Fabre Cavanna, Universidad de Guayaquil. Guayaquil.

Mgtr. en Diseño Curricular & Gerencia de Proyectos Educativos y Sociales

References

Analuiza, E. T., Sánchez, C. C., Campos, N. A., & Campos, C. G. (2020). Actividad Física, recreativa y cultural, alternativa para mejorar la calidad de vida de los adultos mayores rurales. EmásF: revista digital de educación física, 62, 90-105. 18 de septiembre de 2021. https://emasf.webcindario.com/Actividad_fisica_recreativa_y_cultural_altenativa_para_mejorar_calidad_de_vida_adultos_mayores.pdf

Barroso, G., Calero, S., & Sánchez, B. (2015). Evaluación Exante de proyectos: Gestión integrada de organizaciones de Actividad Física y Deporte. Quito: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. http://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/10166/3/Evaluci%C3%B3n%20exante%20de%20proyectos%20de%20gesti%C3%B3n.pdf

Benítez, J., & Calero, S. (2016). Espacios para la actividad físico deportiva y recreativa (2 ed.). Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Borges, D., Padrón, E., & Negrín, R. I. (2009). Estrategia metodológica para el perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje de los bailes populares cubanos en los estudiantes de la carrera de Cultura Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 13(128), 1-5. 20 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efd128/ensenanza-aprendizaje-de-los-bailes-populares-cubanos.htm

Broqué, Y. Y., Castro, A. D., & Vázquez, L. (2018). La expresión corporal como alternativa del Deporte para Todos. Selección de ejercicios. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(239), 77-86. 19 de septiembre. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/418

Calero, S., & González, S. A. (2015). Teoría y metodología de la educación física. Quito: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. https://www.researchgate.net/publication/319761738_Teoria_y_Metodologia_de_la_Educacion_Fisica

Dallal, A. (2020). Los elementos de la danza. México: UNAM, Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial. https://books.google.com.cu/books/about/Los_elementos_de_la_danza.html?id=vUjcDwAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

de Rueda-Villén, B., López-Aragón, C., & Gutiérrez, C. A. (2018). Efectos de un programa de intervención artístico sobre la salud físico-emocional: Proyecto Saludarte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 209-222. 18 de septiembre de 2021. https://revistas.um.es/cpd/article/view/275001

Díaz-Moro, E. M., Góngora-Gisbert, A. M., & Álvarez-Merino, E. (2020). La identidad danzaria local en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Educación Artística. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1), 1-19. 20 de septiembre de 2021. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/359

Dieste, S. A., Aranda, A. F., Herguedas, J. L., & Martín, M. D. (2020). Dificultades en el uso del feedback en la formación del profesorado de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 85-92. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71029

D'Souza, A. A., & Wiseheart, M. (2018). Cognitive effects of music and dance training in children. Archives of Scientific Psychology, 6(1), 178. https://doi.org/10.1037/arc0000048

González, D. H., López-Pastor, V. M., & Arribas, J. (2020). La Evaluación Formativa y Compartida en contextos de Aprendizaje Cooperativo en Educación Física en Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 213-222. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1463

Guambo, A. I., Cuenca, G. M., Mediavilla, C., & Machado, J. C. (2020). La danza en el desarrollo de las habilidades motrices básica en edades escolares. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(11), 12-28. https://doi.org/10.23857/pc.v5i11.1905

Guanoluisa, T. E., Sánchez, S. S., Pérez, C. P., & Santamaría, J. L. (2021). Sistemas vestimentarios de la ambateñita primorosa y el altivo ambateño: catalogación de archivo de 1950 a 1990. Revista Inclusiones: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 8(1), 273-291. 16 de septiembre de 2021. http://www.revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/237

Martinez, G. J., & García-Pérez, J. A. (2019). Intervención coeducativa para activar físicamente a jóvenes de 10 a 16 años en los recreos. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(259), 18-32. 19 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1624

Mendes, A. A., da Silva Mendes, E., Garcia, N. C., & da Silva, C. B. (2018). Imagem corporal ea dança. Lecturas: Educación Física y Deportes. 22(238), 102-111. 18 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/291/85

Monroy, M. (2003). La danza como juego, el juego como danza. Una pregunta por la pedagogía de la danza en la escuela. Educación y educadores, 6, 159-167. 20 de septiembre de 2021. https://www.redalyc.org/pdf/834/83400611.pdf

Morales Salas, R. E. (2018). La planeación de la enseñanza-aprendizaje, competencia que fortalece el perfil docente. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 311-334. 19 de septiembre de 2021. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672018000100311&script=sci_arttext

Morales, S., Pillajo, D. P., Flores, M. C., Lorenzo, A. F., & Concepción, R. R. (2016). Influence of physical activity on the social and emotional behavior of children aged 2-5 years. Revista Cubana de Medicina General Integral., 32(3), 1-16. 16 de septiembre de 2021. http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/268/97

Panchi Culqui, W. E., Lara Chala, L. D., Panchi Culqui, J. C., Panchi Culqui, R. C., & Villavicencio Álvarez, V. E. (2019). Influencia de la música en el desarrollo motriz y emocional en niños de 8-10 años. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), 104-121. 19 de septiembre de 2021. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/283/263

Prada, R. P., & Fernández, A. M. (2021). Didáctica de la danza tradicional para la escuela: revisión bibliográfica. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 41, 57-67. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82280

Pujante, M. D. (2011). Unidad didáctica: `La danza aplicada a la Educación Física'. Lecturas: Educación Física y Deportes, 15(152), 1-4. 21 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efd152/la-danza-aplicada-a-la-educacion-fisica.htm

Recalde, A. V., Triviño, S., Pizarro, G. D., Vargas, D. F., Zeballos, J. M., & Sandoval, M. L. (2017). Diagnóstico sobre la demanda de actividad física para la salud en el adulto mayor guayaquileño. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(3), 1-12. 20 de septiembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002017000300001

Rodríguez, G. B., Córdova, B. S., Morales, S. C., Recalde, A., Montero, R., & Delgado, M. (mayo de 2015). Evaluación exante de proyectos para la gestión integrada de la I+ D+ i. Experiencia en universidades del deporte de Cuba y Ecuador. Lecturas: educación física y dep. Lecturas: Educación Física y Deportes, 20(204), 1-7. 11 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efd204/evaluacion-de-proyectos-en-universidades-del-deporte.htm

Sánchez, M. Á. (2019). De la mudanza al paso: Iniciación a la metodología de enseñanza del baile tradicional hacia su contexto natural en el sureste español (2 ed.). Murcia: Escuela de Folklore Caldo de Pésoles. https://books.google.com.cu/books/about/De_la_mudanza_al_paso.html?id=lLrZDwAAQBAJ&redir_esc=y

Schwender, T. M., Spengler, S., Oedl, C., & Mess, F. (2018). Effects of dance interventions on aspects of the participants' self: a systematic review. Frontiers in psychology, 9, 1130. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01130

Solano, M. R., & Pereira, L. G. (2022). Actividades de danza folclórica en la clase de Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(284), 42-51. https://doi.org/10.46642/efd.v26i284.3288

Suarez Lima, G. L., Palacios Loja, P. C., Posligua Fernández, J. A., Vargas, G., Esperanza, M., Espinoza Carrasco, F. A., & Witer, I. (2018). Diagnóstico del nivel de actividad física en adultos mayores hipertensos del hospital" León Becerra". Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas., 37(4), 1-9. 20 de septiembre de 2021. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/198/html_1

Talavera, F. J. (2020). Fundamentos Metodológicos de la Investigación: El Génesis del Nuevo Conocimiento. Revista Scientific, 5(16), 99-119. 20 de septiembre de 2021. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5636/563662985006/563662985006.pdf

Tarpuk, E. (2016). Propuesta metodológica de inter aprendizaje para danzar y bailar los ritmos ecuatorianos de raíz nativa, mestiza y afro, para la Carrera de Cultura Física de la Universidad Central del Ecuador. Lecturas: Educación Física y Deportes, 21(215), 1-5. 21 de septiembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efd215/bailar-los-ritmos-ecuatorianos-de-raiz-nativa.htm

Walter, W. B., Mendoza, K. G., Burgos, C. V., & Rivera, D. I. (2019). El fomento de la música popular y la identidad cultural de los ecuatorianos. Universidad Ciencia y Tecnología, 2(2), 171-176. 17 de septiembre de 2021. https://www.uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/236