Motivation towards the practice of physical activities in assistants of the gerontological center "Las Piñas" of the Milagro Canton/Motivación hacia la práctica de actividades físicas en asistentes del centro gerontológico las Piñas del Cantón Milagro

Main Article Content

Verónica Janeth Vaca Catute
Fernando Alfonso Cedeño Alejandro

Abstract

Introduction: Motivation allows the individual to stay in a given action, enables the effectiveness of pertinent processes for the achievement of a specific or general objective, which in the case of physical activity is related to its systematicity and, therefore, the maintenance of a better lifestyle.
Objective: The research focused on diagnosing the motivation towards the practice of physical activities in Assistants of the "Las Piñas" Gerontological Center of the Milagro Canton.
Materials and methods: The methodology used responds to a descriptive-explanatory research, of a qualitative nature. With a type of non-probabilistic sampling, 60 older adults are studied as a participating population, classified by gender. An adapted research instrument was used, applying the Rossemberg test as a basis and a valid survey for the measurement of the two variables.
Results: The results of the research determined that there is a high percentage of adults who are sedentary, in relation to gender it was found that women have a higher rate of inactivity than men, without significant differences (p=0.982). Another response found is that many older adults find the perception of not being able to keep up with others, illnesses, fear of injury, among others, as limitations to physical activity, being variables of consideration in the prospective design of a strategy playful to improve the quality of life of the samples under study.
Conclusions: As part of the conclusions, it is suggested that changes be made in the lifestyle of the older adults studied, the main thing is the motivation that can be instilled in them from home and from families.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vaca Catute, V. J., & Cedeño Alejandro, F. A. (2022). Motivation towards the practice of physical activities in assistants of the gerontological center "Las Piñas" of the Milagro Canton/Motivación hacia la práctica de actividades físicas en asistentes del centro gerontológico las Piñas del Cantón Milagro. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 961–973. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1349
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Verónica Janeth Vaca Catute, Universidad de Guayaquil. Ecuador

Licenciada en Cultura Física, Deportes y Recreación

Fernando Alfonso Cedeño Alejandro, Universidad de Guayaquil. Ecuador

Máster en Administración de Empresas; MBA

References

Alarcón, R., & Abensur, C. (2020). Actividad física subaeróbica de bajo impacto: una estrategia para disminuir el deterioro del sistema muscular y mejorar la calidad de vida en personas de la tercera edad, en los (cpr) distrito de Pachacamac. Ciencia y Desarrollo, 23(2), 43-50. https://doi.org/10.21503/cyd.v23i2.2090

Barreto, B. S., Moura, I. V., de Sousa Pinheiro, G., de Andrade, A. G., Noce, F., & da Costa, V. T. (2021). Analysis of the Motivational Levels of Men and Women Amateur Runners. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(282), 59-75. https://doi.org/10.46642/efd.v26i282.2671

Calero Morales, S., Garzón Duque, B. A., & Chávez Cevallos, E. (2019). La corrección-compensación en niños sordociegos con alteraciones motrices a través de actividades físicas adaptadas. Revista Cubana de Salud Pública, 45(4), 1-14. 10 de noviembre de 2021. http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1344/1337

Calero, S., Klever, T., Caiza, M. R., Rodríguez, Á. F., & Analuiza, E. F. (2016). Influencia de las actividades físico-recreativas en la autoestima del adulto mayor. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 35(4), 366-374. 16 de noviembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03002016000400007&script=sci_arttext&tlng=pt

da Silva, F. L., dos Santos, K. A., Lopes, J. M., & de Sousa, L. A. (2019). Motivação para a prática de atividade física em idosos do município de Canindé, Ceará. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(256), 59-71. 16 de noviembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1004/917

Dedeyne, L., Dewinter, L., Lovik, A., Verschueren, S., Tournoy, J., & Gielen, E. (2018). Nutritional and physical exercise programs for older people: program format preferences and (dis) incentives to participate. Clinical interventions in aging, 13. 1259. https://doi.org/10.2147/CIA.S159819

Flores Bernal, R., Matheu Pérez, A., Juica Martínez, P., Barrios Queipo, E. A., & Mejías Zamora, B. (2019). Análisis de género de clases de la autodeterminación del rendimiento y la motivación en clase de Educación Física. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), 27-44. 19 de noviembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03002019000200027&script=sci_arttext&tlng=pt

Gilal, F. G., Zhang, J., Gilal, R. G., & Gilal, N. (2020). Linking motivational regulation to brand passion in a moderated model of customer gender and age: an organismic integration theory perspective. Managerial Science, 14(1), 87-113. https://doi.org/10.1007/s11846-018-0287-y

Gomez Lopez, N., & Fernández Campoy, J. M. (2020). Las metodologías didácticas innovadoras como estrategia para afrontar los desafíos educativos del siglo XXI. Madrid: Dykinson. https://www.jstor.org/stable/j.ctv153k54t

Hurst, C., Weston, K. L., & Weston, M. (2019). The effect of 12 weeks of combined upper-and lower-body high-intensity interval training on muscular and cardiorespiratory fitness in older adults. Aging clinical and experimental research, 31(5), 661-671. https://doi.org/10.1007/s40520-018-1015-9

Jerez, N. B., Merino, A. M., & Gómez, F. G. (2022). Diagnóstico de la motivación para la incorporación del adulto mayor masculino a las actividades físicorecreativas. Revista científica Olimpia, 19(1), 349-361. 21 de enero de 2022. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2977

Kwaœna, A., & Jaworski, K. (2018). Motivation behind participation in swimming classes in the hierarchy of values of adults. Science in Swimming, 7, 43-53. 15 de noviembre de 2021, https://awf.wroc.pl/files_mce/INNE%20JEDNOSTKI/Wydawnictwo%20AWF/ScienceSwimming /Science_7.pdf#page=43

La Rosa Arias, M., Zaldívar Castellanos, L. A., Martínez González, O., & Gordo Gómez, Y. M. (2021). Juegos para elevar la motivación hacia la actividad física en adultos mayores. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 436-450. 18 de noviembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000200436

Marshall, S., & Paterson, L. (2020). La mente del deportista: Estrategias para desarrollar confianza y motivación en el deporte. Barcelona: Paidotribo. https://books.google.com.cu/books/about/La_mente_del_deportista.html?id=JVSRDwAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Mencías, J. X., Ortega, D. M., Zuleta, C. W., & Calero, S. (enero de 2016). Mejoramiento del estado de ánimo del adulto mayor a través de actividades recreativas. Lecturas: Educación Física y Deportes, 20(212), 1-13. 17 de noviembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efd212/estado-de-animo-del-adulto-mayor.htm

Mera, M. A., Morales, S., & García, M. R. (2018). Intervención con actividad físico-recreativa para la ansiedad y la depresión en el adulto mayor. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(1), 1-11. 12 de enero de 2022. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/95

Mercedes, M., Álvarez, J. C., Guallichico, P. A., Chávez, P., & Romero, E. (2017). Entrenamiento funcional y recreación en el adulto mayor: influencia en las capacidades y habilidades físicas. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(4), 1-13. 18 de noviembre de 2021. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/22

Pereira, L. G., Fernández, E. B., Cruz, M. G., & Santiesteban, J. R. (2018). Programa de actividad física y su incidencia en la depresión y bienestar subjetivo de adultos mayores. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 33, 14-19. 18 de noviembre de 2021. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/49638

Petry, K., & de Jong, J. (2022). Education in Sport and Physical Activity: Future Directions and Global Perspectives. Routledge. USA: Routledge. https://books.google.com.cu/books/about/Education_in_Sport_and_Physical_Activity.html?id=yVuazgEACAAJ&redir_esc=y

Pileta, I. R., Pérez, H. M., Téllez, I. F., Bombú, R. M., Cevallos, E. C., & Calle, W. T. (2019). Análisis integral de la motivación en boxeadores. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas., 38(2), 56-72. 30 de noviembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002019000200056

Rhodes, R. E., McEwan, D., & Rebar, A. L. (2019). Theories of physical activity behaviour change: A history and synthesis of approaches. Psychology of Sport and Exercise, 42, 100-109. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.11.010

Talavera Morales, Á. D., Sisa, O., Addonnis, E. R., Romero Frómeta, E., Peneida, C., & Barreto Andrade, J. A. (2018). Correlación entre tiempo libre y relaciones familiares. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(4), 1-15. 24 de noviembre de 2021. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/190

Zanabria, L. (2020). La teoría de establecimiento de metas. Resultados empíricos acerca de la motivación. Munich: GRIN Verlag.