Psychological benefits of practicing fencing at an early age, in the province of Artemisa

Main Article Content

Yordamia Leon Santana
Niurys Almora Carrasco
Marlene Colombé Echenique
Islay Pérez Martínez
Mercedes Estupiñán Gonzáles

Abstract

Sport is a social phenomenon of great public interest that has an important role in the physical-mental well-being, growth and comprehensive development of people. The present study had as objective to analyze the psychological benefits of practicing fencing at an early age, in the province of Artemisa. Theoretical research methods such as historical-logical, analytical-synthetic and induction-deduction were used, as well as the empirical ones as the interview that allowed to know the specialized opinion on the practice of fencing in Artemisa; the analysis of documents to explore the content of the normative documents that govern fencing and the measurement applied in the Tolouse-Pieron attention concentration test and the Torrance quick thinking test to measure individual particularities of thinking. A consultation with specialists was also carried out to highlight the importance and psychological benefits of fencing. The sample was represented by ten nine-year-old children from the "Gabino Labrador" Primary School located in the San Cristóbal municipality. Five children who had been practicing fencing for two years and five who had not were intentionally selected. The results showed that the practitioners had a greater development of the variables analyzed, this confirmed the psychological benefits that practicing this sport at an early age provides.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leon Santana, Y., Almora Carrasco, N., Colombé Echenique, M., Pérez Martínez, I., & Estupiñán Gonzáles, M. (2024). Psychological benefits of practicing fencing at an early age, in the province of Artemisa. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(1), e1548. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1548
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yordamia Leon Santana, Universidad de Artemisa. Artemisa, Cuba.

Licenciada en Cultura Física y Deportes. Máster en Actividad Física en la Comunidad. Profesora Asistente.

Niurys Almora Carrasco, Universidad de Artemisa. Artemisa, Cuba.

Licenciada en Educación Física. Profesora Auxiliar.

Marlene Colombé Echenique, Universidad de Artemisa. Artemisa, Cuba.

Licenciada en Psicología. Profesora Auxiliar

Islay Pérez Martínez, Bindura University of Science Education. Zimbabwe.

Profesor Titular

Mercedes Estupiñán Gonzáles, Universidad de Matanzas. Matanzas, Cuba.

Licenciada en Cultura Física y Deportes. Profesora Titular

References

Corvos Hidalgo, C. A. (2015). Estimación antropométrica de la composición y forma corporal de indígenas Pemones practicantes de fútbol. Plataforma de realidades literarias en el deporte. Revista Atrio, 2(2). https://www.researchgate.net/profile/Cesar-Corvos-Hidalgo/publication/340386755_2015 -ATRIO-propio/links/5e861041299bf1307974487a/2015-ATRIO-propio.pdf

García Genoveva, P. H. (2000). Método y Normas para Evaluar la Preparación Física y Seleccionar Talentos Deportivos. Editorial Supernova.

Martínez, I. P., García, M. M., & Díaz, A. Q. (2021). Interrelación entre variables relacionadas con la velocidad del lanzamiento en el béisbol /Interrelation between variables related to the speed of pitching in Baseball. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), Article 3. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/990

Ortiz Puente, Z., & Gómez Chibás, E. (2019). Orientaciones metodológicas para la individualización del entrenamiento en la esgrima del equipo nacional en Cuba | Acción. Acción, 15. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/58

Pareja, I. D. U. (1997). INICIACIÓN DEPORTIVA Y PRAXIOLOGÍA MOTRIZ. Educación Física y Deporte, 19(2), Article 2. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.3611

Pérez Martínez, I., Alfonso Prendes, J., Utaumire, Y., & Quintana Díaz, A. (2022). Identificación de talentos deportivos en zimbabwe: Un estudio comparativo | Acción. Acción, 18. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/203

Rivero Cortés, S., & Rodríguez Calvo, I. (2001). Aspectos psicológicos de la esgrima. Efedeportes, 6(31), 2001. https://www.efdeportes.com/efd31/esgrima.htm

Llanes Rodríguez, A., de la Caridad Suárez Rodríguez, M., Cañizares Hernández, M. (2022). Fundamentos teóricos para el estudio del pensamiento operativo en el deporte (Revisión) Revista científica Olimpia, 18(4), 160-173. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2845

Torres, I., León, L., & Hernández, M. C. (2022). Pedagogía de la iniciación deportiva: Actividades motivacionales para niños en edad escolar. Revista Olimpia, 19(2). http://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4292987018/html/