Workshops for practicing Sanabanda as a community physical activity and impactful task

Main Article Content

Mercedes Fonseca Lette
Maritza Silva Rodríguez
Yodiel Ricardo Sánchez Herrera
Raúl Leandro Rojas Quintana
Illoleicys Rodríguez Pinillo

Abstract

Sanabanda, as a planned physical activity, achieves the physical, emotional, and social benefits that people need. Successful implementation requires qualified professionals. This practice is not included in the Physical Culture and Sports program curriculum, making it necessary to create spaces that enhance its development from a methodological perspective. The research aimed to design a workshop system for training students in the Physical Culture and Sports program in the practice of Sanabanda as a community physical activity and impactful activity. The theoretical methods used were analysis-synthesis, historical-logical, inductive-deductive, structural-systemic, and modeling; as empirical methods, documentary analysis, interviews, surveys, and observation were used. As a result, students were provided with pedagogical and methodological tools for planning and developing Sanabanda sessions. This provided them with knowledge and skills for combining aerobic gymnastics steps with different Cuban dances, for future graduation projects, and for the development of community physical activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fonseca Lette, M., Silva Rodríguez, M., Sánchez Herrera, Y. R., Rojas Quintana, R. L., & Rodríguez Pinillo, I. (2025). Workshops for practicing Sanabanda as a community physical activity and impactful task. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 20(1), e1652. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1652
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Mercedes Fonseca Lette, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” (UCCFD)

Profesora de danza. Máster en Estudios Teóricos de la Danza y Licenciada en Educación e Instructor de Arte.

Illoleicys Rodríguez Pinillo, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” (UCCFD)

Máster

References

Arroyo Borja, C. A., & Guevara Velasco, J. P. (2018). Influencia del baile la Sanabanda en el equilibrio del adulto mayor de la Asociación de Maestros Jubilados del Cauca. CORPORACIÓN UNIVERSITARIA AUTÓNOMA DEL CAUCA. FACULTAD DE EDUCACIÓN PROGRAMA: DEPORTE Y ACTIVIDAD. POPAYÁN 2018. https://www.google.com/url?q=https://repositorio.uniautonoma.edu.co/bitstream/handle/123456789/146/T%2520DR -M%2520042%25202018.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&sa=U&ved=2ahUKEwjp6p3MiKCHAxXvTDABHeLgDiMQFnoECAoQAg&usg=AOvVaw3Y5pOn4KLp6RyWA7LCHjMo

Barón Pinto, L. L., & Hurtado de Barrera, J. (2021). Proceso de formación metodológica de los docentes de investigación en educación básica y media. Impacto Científico Revista Arbitrada Venezolana del Núcleo LUZ-Costa Oriental del Lago ~ Corporación Centro Internacional de Colaboración para el Avance Profesional y Educativo Vol. 16. N°2. pp. 409-434. Recibido: 12/05/2021'" Aceptado: 28/10/2021 Retrieved from https://repositorio.umecit.edu.pa/entities/publication/64c8a8e0-fe91-4db4-b59c-8c789a8116c8

Brito Pérez, K., Fundora Martínez, C. L., & Cañete Villafranca, R. (2022). Sistema de talleres dirigido a los maestros de la educación primaria para prevenir los problemas de salud bucal en escolares. Rev Órbita Científica. No. 119 Vol. 28 abril-junio de 2022 ISSN: 1027-44722. https://www.google.com/url?q=http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1633 /2109&sa=U&ved=2ahUKEwjw49fS7KCHAxU-SzABHV1GBykQFnoECAYQAg&usg=AOvVaw2HWAQ0JyD69a5X7bIwYI3s

Cabrera Pérez, P. Á., & Alejo, M. (2011). "Conjunto de actividades físico-recreativas de Sanabanda como alternativa para mejorar el estilo de vida en el adulto mayor". Revista Digital EFDeportes.com Año 16 - Nº 157 - Junio de 2011. Retrieved from https://efdeportes.com/efd157/Sanabanda-como-alternativa-en-el-adulto-mayor.htm

Center., E. d. M. E. d. e. (2015). "Herramientas y recursos de aprendizaje. Definición y clasificación". Retrieved from https://www.uoc.edu/portal/_resources/ES/documents/elearncenter /guias_modelo_educativo/Guia_herramientas_y_recursos_ES.pdf

Coloma Andrade, M., Labanda Jaramillo, M. L., Michay Caraguay, G. C. & Espinosa Ordóñez, W. A. (2020). Las Tics como herramienta metodológica en matemática. Revista Espacios. ISSN 0798 1015 Vol. 41 (Nº 11) Año 2020. Pág. 7 https://www.google.com/url?q=https://revistaespacios.com/a20v41n11 /a20v41n11p07.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwjMuMjk36KHAxV9RzABHRATCcAQFnoECAsQAg&usg=AOvVaw0ypNYeWdQQ2Lg0v94xi6B1

Duarte Gómez, S., Furones Ramírez, C., & Zequeira Rivero, L. R. (2019). Sistema de ejerciciosde bajo impacto de Sanabanda para mejorar la salud de los adultos mayores del círculo renacer. Municipio venezuela. Rev. Universidad & Ciencia, 8(3), 111. Recuperado a partir de https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/1225

Flores Fernández, Z. (2019). La cultura física y la práctica del deporte en México. Un derecho social complejo. Cuestiones constitucionales, (40), 185-220. Epub 20 de marzo de 2020. https://doi.org/10.22201/iij.24484881e.2019.40.13232

Fuentes Sánchez, M., & Alvarez Garrido, H. L. (2014). "Impacto y realidad en la práctica de la Sanabanda". Revista DigitalEFDeportes.com, Año 19, Nº 196, Septiembre de 2014. Retrieved from https://efdeportes.com/efd196/impacto-en-la-practica-de-la-Sanabanda.htm

Fuentes Sánchez, M., & Alvarez Garrido, H. L. (2016) La Sanabanda: incidencia del baile en la calidad de vida. Rev. Cient. de la Educación y el deporte Arrancada. 2016; 16(29): 53-63. Julio-diciembre. Universidad de Oriente. Cuba. https://www.google.com/url?q=https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/download/6-29/127 /449&sa=U&ved=2ahUKEwjLjqKtiaCHAxUERDABHVAQB -wQFnoECAgQAg&usg=AOvVaw1MFsRYhivZFzxjK1dISfdQ

Granados Muñoz, R. (2020). Revisión teórica de herramientas metodológicas aplicadas en la investigación criminológica. Rev Derecho y Cambio Social N.° 59, ENE-MAR 2020. ISSN: 2224-4131. Depósito legal: 2005-5822 501 www.derechoycambiosocial.com https://www.google.com/url?q=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo /7219653.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwi2gpDbyKKHAxUaRTABHV6VDPoQFnoECAQQAg&usg=AOvVaw3dzIRxBGJstqfdmDrNhcfO

Medina Orama, N., Perez Ricardo, M., & Pollato - de la Cruz, D. (2015). "Acciones metodológicas para mejorar la preparación de los promotores deportivos en el desarrollo de las Sanabandas". DeporVida, Vol. 12, No. 23, Enero- marzo. Retrieved from https://www.google.com/url?q=https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/download/256/401 /417&sa=U&ved=2ahUKEwib_IuY1POEAxVrTTABHaxpAY8QFnoECAkQAg&usg=AOvVaw3VMwIud_NgQl0QB2vdaiHo

Torres Rodríguez, P., Alvarez Bencomo, O., Hernández Guerra, U., & Vento Ruizcalderón, M. (2023). Sistema de talleres para la formación de estudiantes aficionados arte. Rev IMENDIVE Vol. 21 No. 3 (julio-septiembre). Universidad de Pinar del Río" ISSN. 1815-7696 RNPS 2057. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3275