Strategic planning and budget execution for academic and athletic management of graduates from militarized insitutions
Main Article Content
Abstract
In order to achieve learning success in Physical Education in the present times, not only the knowledge of the most trained teachers is enough, but also the availability of means to improve the planning of the teaching process and the visualization of movements, techniques and strategic positions. In determining that not in all cases this deficiency is present, especially in the conception of these means, it is the conception of these means is that it is proposed as an objective: to elaborate a set of interdisciplinary workshops to a set of interdisciplinary workshops to apply Geogebra in the Physical Education class and thus improve the interest of students in the practice of sports in their relationship with mathematics and other sciences. In order to carry out the initial diagnosis, surveys were applied to students and interviews to teachers.
In the results of the diagnosis, limitations were found that led to the need to create and establish a group of interdisciplinary workshops to train Physical Education (PE) teachers to use this software effectively. After applying a correlational study, it was possible to demonstrate that the planning of PE classes is more meaningful as long as Geogebra software is used with greater precision and relevance.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alvites Ruiz, M. M. D. S. (2021). Planificación estratégica para mejorar la gestión deportiva del Instituto Peruano del Deporte-Lambayeque.
Aziz, N., Haron, H., & Harun, A. (2020). ICT-supported for participatory engagement within E-learning community. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 20(1), 492-499. https://doi.org/10.11591/ijeecs.v20.i1.pp492-499
Chávez Taipe, Y. V., Micha Aponte, R. S., & Soto Espichan, A. A. (2022). Gestión de actividades recreativas y desempeño laboral de los docentes de una institución de salud (Management of recreational activities and work performance of teachers in a healthcare institution). GESTIONES, 2(1), 19. https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/60
Florez-Nisperuza, E., & De la Ossa, A. (2018). La indagación científica y la transmisión-recepción: una contrastación de modelos de enseñanza para el aprendizaje del concepto densidad. Revista Científica, 1(31), 55-67. https://doi.org/10.14483/23448350.12452
Franco-Mariscal, A. J., Blanco-López, Á., & España-Ramos, E. (2017). Diseño de actividades para el desarrollo de competencias científicas. Utilización del marco de PISA en un contexto relacionado con la salud. Revista Eureka, 14(1), 38-53. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3004/3009
Gañan Trejos, D. M. (2020). Diseño de un laboratorio virtual para la enseñanza y aprendizaje de la cinemática mediante el uso del software GeoGebra. Números: revista de didáctica de las matemáticas.
Garay Paucar, E. Z., Calderón Torres, N. A., & Vargas Montejo, C. (2021). Equilibrio emocional y estrategias de resolución en el personal de una municipalidad (Emotional balance and resolution strategies in the staff of a municipality). LaRevi, 1(1). https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/52
Kaplar, M., Radoviæ, S., Veljkoviæ, K., Simiæ-Muller, K., & Mariæ, M. (2021). The influence of interactive learning materials on solving tasks that require different types of mathematical reasoning. International Jodeporte/links/608d753f92851c490fae225c/Taxonomia-y -aplicaciones-matematicas-a-las-ciencias-del-deporte.pdf
García Manso, J. M., Arriaza-Marholz, P., García-Torres, C. A., & Agudelo-Velásquez, C. A. (2023). La cibernética en las ciencias del deporte, la teoría del entrenamiento y la periodización deportiva: su evolución, desarrollo y perspectivas. Educación Física y Giménez, J. P., & Teruel, E. R. (2020). Las matemáticas a través del área de Educación Física. EmásF: revista digital de educación física, (63), 36-59.Deporte.
González, A. (2018). Planificación del entrenamiento: una mirada hacia lo tradicional y contemporáneo. Lúdica Pedagógica, 1(28).
González-Weil, C., Cortéz, M., Bravo, P., Ibaceta, Y., Cuevas, K., Quiñones, P., Maturana, J., & Abarca, A. (2012). La indagación científica como enfoque pedagógico: Estudio sobre las prácticas innovadoras de docentes de ciencia en EM (Región de Valparaíso). Estudios Pedagogicos, 38(2), 85-102. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000200006
Hernández, A., & Pascual, A. (2018). Validación de un instrumento de investigación para el diseño de una metodología de autoevaluación del sistema de gestión ambiental. Revista de Investigación Agraria y Ambiental, 9(1), 157-164. https://doi.org/10.22490/21456453.2186
Llamas, M. D. C. J. (2021). Modelización matemática para la predicción y prevención de lesiones deportivas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 681-685.
López Regalado, O., Panduro Salas, A., Muñoz Chávez, G. J., & Soto Espichan, A. A. (2023). Gestión funcionaria y liderazgo directivo para actividades deportivas y salud mental en estudiantes (Staff management and executive leadership for sports activities and mental health in students). GESTIONES, 3(1), 110. https://doi.org/10.5281/zenodo.14047853 https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/64
Rodríguez-Martín, B. (2022). Desempeño de competencia matemática en contextos de la Educación Física en primaria. Rev. int. med. cienc. act. fis. deporte, 807-825.
Trillo, J. R., & Trillo, F. (2021). Taxonomía y aplicaciones matemáticas a las ciencias del deporte. https://www.researchgate.net/profile/Jose-Trillo-3/publication /351250767_Taxonomia_y_aplicaciones_matematicas_a_las_ciencias_del. Journal of Science and Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s10763-021-10151-8
Vigo-Soriano, C. M., Culqui Rojas, V. M., Soplapuco-Montalvo, J. P., Saldaña Millan, J. M., Hernández Torres, A. M., Espinoza Vásquez, G., & Albarrán-Gil, J. L. (2023). Revisión documental sobre el software GeoGebra aplicado a la Cultura Física y el deporte. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 18(3).