Adapted motor activities to stimulate the memory in moderated mentaly retarded boys and girls from “Carlos Marx” Special School of Pinar del Rio

Main Article Content

Yosbiel García-Castañeda
Yosmel Guerra-Iglesia
Oslirio Blanco-Crusellas

Abstract

The present research arises from the necessity of including adapted motor activities to stimulate the memory in moderated mentally retarded boys and girls from “Carlos Marx” Special school of Pinar del Rio in Physical Education lessons, due to the difficulty they have. The activities are addressed to compensate their difficulties from cognitive, psychological, physical, as well as social integration point of view. For the development of the work, firstly, it was carried out a bibliographical revision about the mental retard and about Special Physical Education importance, as means to create compensatory conditions in the psychomotor sphere in children with Special Educational Necessities (SEN), helping them to foster values and attitudes that will be of great utility in the society. Secondly, it was carried out the analysis of the applied methods empiric result as: the observation, interviews, surveys and Mosega Test. In addition, theoretical methods as, historical-logical, analysis - synthesis, inductive-deductive and revision of documents were used. Inside the statistical-mathematical method, the descriptive statistic was applied with the percentage analysis, which allowed designing adapted motor activities for the stimulation of the memory in children with moderate mental retard.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García-Castañeda, Y., Guerra-Iglesia, Y., & Blanco-Crusellas, O. (2014). Adapted motor activities to stimulate the memory in moderated mentaly retarded boys and girls from “Carlos Marx” Special School of Pinar del Rio. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 9(2), 184–192. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/436
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Acosta, S. M. y González, G. M. (2004). Psicología general y del desarrollo. La Habana.

Colectivo de Autores. (s.f). Deportes para minusválidos físicos, psíquicos y sensoriales. España: Ed. Comité Olímpico Español.

Estévez, C. M., Arroyo, M. M. y González, T. C. (2006). La Investigación Científica en la Actividad Física: su Metodología. La Habana: Ed. Deportes.

Fernández-Macote, E. A. (1993). Los Juegos Sensoriales y Psicomotores en Educación Física. Madrid: Ed. García de Paredes.

Hernández, M. R., et. al. (s.f.). Actividades Físicas Adaptadas, El Juego y los alumnos con discapacidad. (2da Edición). Barcelona: Editorial Paidotribo.

Machín López, R. (2006). Educación de alumnos con necesidades educativas especiales: Fundamentos y actualidad. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Makitona, L. M. (2006). Propuesta de Juegos Adaptados para estimular la atención en escolares con retraso mental de la Escuela Especial “Carlos Marx” de la Provincia Pinar del Río. Trabajo de grado para la Licenciatura en Cultura Física, Facultad de Cultura Física “Nancy Uranga Romagoza”, Pinar del Río.

Méndez, A. y Méndez, C. (s.f.). Los Juegos en el curriculum de la Educación Física. Más de 1000 juegos para el desarrollo motor. (3ra Edición). Barcelona: Ed. Paidotribo.

MINED-ISP. (1995). MOSEGA Batería de Evaluación psicopedagógica para los niños comprendidos en las edades de 9-12 años. Pinar del Río: Centro de Estudio para el Desarrollo Intelectual.

Morey García, A. (2003). Psicopatología Infantil: su evaluación y diagnóstico. La Habana: Ed. Félix Valera.

Ogmula Uyhili, A. (2006). Guía metodológica para la corrección o compensación de las diferencias psico-motorices de niños de 6-12 años con retraso mental moderado de Gidan Bege, Jos Plateau, Nigeria. Trabajo de grado para la Licenciatura en Cultura Física, Facultad de Cultura Física “Nancy Uranga Romagoza”, Pinar del Río.

Vigotski, L. (1995). Fundamentos de la Defectología. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Wilfred, K. B. (1998). La cara del niño con necesidad especial. Ministerio de Educación y Ciencia. (Edición en español). España: Madrid.