The psichomotricity in the sensorial-auditive special educative needs environment

Main Article Content

William Yera-Díaz
Lismay Pérez-Rodríguez
Enrique Alonso-Pedraza

Abstract

We hope this paper would motivate reflexion on professionals and specialists who work with special educative needs, especially those of a sensorial and auditive character, in order to find a solution for many children suffering these disorders. The study of psicomoticity in children with sensorial-auditive special educative needs, acquires a greater significance because it permits to become conscious about the reciprocal dependence of the mental children life, with the motor skills, based upon its three dimensions: cognitive, affective, and motor. By means of this research, we are looking forward to develop in children their motor potentials by sport activities. At the same time, linked with the educative environment, the active participation of school, family, and the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Yera-Díaz, W., Pérez-Rodríguez, L., & Alonso-Pedraza, E. (2013). The psichomotricity in the sensorial-auditive special educative needs environment. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 8(1), 57–74. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/445
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Bell Rodríguez, R. (2002). Convocados por la Diversidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Cañizares Hernández, M. (2008). La psicología en la actividad física. Su aplicación en la educación física, el deporte, la recreación y la rehabilitación. La Habana: Editorial Deportes.

Castellanos Pérez, R y otros. (2007). “Desviaciones del desarrollo sensorial”. En Materiales del módulo 3 de la Maestría en Ciencias de la Educación. Mención Educación Especial. La Habana: Pueblo y Educación.

Dirección Nacional de Educación Especial (s/f). Líneas de desarrollo de la educación de sordos.

Estévez Cullell, M y otros. (2006). La investigación científica en la actividad física el deporte, su metodología. La Habana: Editorial Deportes.

López Machín, R. (2002). Educación de alumnos con necesidades educativas especiales. Fundamentos y actualidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Martí, Pérez, J. (1990). Ideario pedagógico. Centro de Estudios Martiano. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

MINED. Programa de estudio de Educación Auditiva 2do grado. (Manuscrito).

Pascual Fis, A. (2009). Actividad física adaptada. Educación Especial. La Habana: Editorial Deportes.

UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de acción sobre necesidades educativas especiales.

Vigotsky, L. S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Warnock, M. (1987). “Encuentro sobre necesidades de Educación Especial”. En Revista de Educación, número extraordinario, pp 45-73. España.