Technical diagnosis of cuban school swimmers backstroke
Main Article Content
Abstract
The teaching-learning process of swimming, in the conditions of Cuba, comprises several stages; the first initiation, with a duration of three to four years. Once the ten years have passed, the perfection stage begins, and finally, to the high performance of sports in adolescence. Although their improvement process favors the formation of specific motor skills in the Back stroke technique of junior swimmers, they do not show similarity in their underwater strokes with the theoretical model of technical efficiency. The following work intends from a field study and, using the empirical observation, to diagnose the mechanics of swimming of the movement of arms of the school back stroke swimmers in order to point out the technical patterns used and to identify, the main potentialities and errors of these.
Downloads
Article Details
References
Andrade, C. (2014). La natación y su incidencia en el desarrollo psicomotriz de los niños de 06 a 10 años en la escuela Colombia, de la parroquia de Alóag, cantón mejía, de la provincia de pichincha, en el mes de noviembre del 2010 al mes de marzo del 2011 (Bachelor's thesis).
Barbosa, et al. (2006). Evaluation of the energy expenditure in competitive swimming strokes. International Journal of Sports Medicine, 27, 894–899.
Campàs, G. P. (2015). Sobre mitos de la natación competitiva y la natación educativa: una mirada histórica y cultural desde Elías Juncosa. Materiales para la Historia del Deporte, (13), 78-94.
Counsilman, J. (1974). La natación ciencia y técnica para la preparación de los campeones. La Habana, Cuba: Ediciones deportivas.
Costill, D.; Maglischo, E. y Richarson, A. (1994). Natación. Barcelona, Ed. Hispano Europea.
Fernández-Yero, E. L. V. (2016). Sistema de ejercicios para perfeccionar los virajes del combinado individual en nadadores 9-10 años provincia Granma (Original). Revista científica OLIMPIA, 13(41), 169-178.
Fotia, J. A., & Saraví, J. R. (2015). Educación física III.
Grosser, H. y Neumaier, A. (1986). Técnicas de entrenamiento. Barcelona, España: Martínez Roca.
Haces, O. y Martín, S. (1983). La natación. La Habana. Cuba: Pueblo y Educación.
Leyva, H. (2005). Propuesta metodológica para la enseñanza del segundo movimiento ascendente en nadadores escolares. Tesis de Maestría (Maestría en Entrenamiento deportivo) La Habana, ISCF “Manuel Fajardo”.
Leyva, H. (2012). Enseñanza del segundo movimiento ascendente de la brazada Dorso; estrategia metodológica. Alemania: Académica española.
Luedtke, D. (1986). Backstroke biomechanics. En Jonston, T., Woolger, J. &Scheider, D. ASCA World Clinic Yearbook. Fort Lauderdale, Florida, American Swimming Coaches Association.
Maglischo, E. (1986) Nadar Más Rápido. Barcelona, Ed. Hispano Europea.
Maglischo, E. (1993) Swimming Even Faster. Londres, Ed. Mountain View.
Maglischo, E. (2004). Swimming fastest. Londres: Mountain View.
Matvéev, L. (1985). Fundamentos del entrenamiento deportivo. Moscú: Ráduga.
Matvéev, L. (2001). Teoría general del entrenamiento deportivo. Barcelona, España: Paidotribo.
Molina Castañeda, L. M. (2014). Los juegos cooperativos una estrategia educativa en la clase de natación con los estudiantes del grado 8-1 de la Institución Educativa Técnica Enrique Olaya Herrera del municipio de Guateque Boyacá para el fortalecimiento del respeto.
Meinel, K. (1977). Didáctica del movimiento. La Habana, Cuba: Orbe.
Nakashima, M. (2008). Analysis of breast, back and butterfly strokes by the swimming human simulation model SWUM. In Bio-mechanisms of Swimming and Flying 361-372.
Ortizn, E. M. (2010). Propuesta educativa «El agua como medio de enseñanza: importancia de la evaluación». Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (17), 72-75.
Ozolin N. (1989). Sistema contemporáneo de entrenamiento deportivo. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.
Platonov, V. (1999). El entrenamiento deportivo. Teoría y metodología. Barcelona, España: Paidotribo.
Ramírez Fernández, D. E. (2016). El orden metodológico del proceso enseñanza-aprendizaje de los fundamentos técnicos y estilos de la natación.
Semhan, M. M. (2013) Problemáticas a resolver en el aprendizaje de la natación [en línea]. 10mo Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 9 al 13 de septiembre de 2013, La Plata. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3125/ev.3125.pdf
Schmidt, R. (1991). Motor learning and performance: from principles to practice. Champaign, Illinois: Human Kinetics.
Sigcho Pesantez, L. J. (2017). La correcta aplicación de técnicas en la natación mejorara los tiempos en las competencias estudiantiles del colegio la Inmaculada.
Toral, D., & Alberto, L. (2015). Ejercicios coordinativos para las técnicas alternas de natación de deportistas de 11 a 12 años de edad. Estudio en el Club de Tomebamba de la provincia de Azuay, Ecuador (Master's thesis, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Maestría en Entrenamiento Deportivo).
Varela Solano, E. E. (2014). Estrategias metodológicas para la enseñanza-aprendizaje del deporte de la natación, en los estudiantes del 8° año de básica del Colegio Benigno Malo (Bachelor's thesis).
Verkhoshanski, I. (2002). Teoría y metodología del entrenamiento deportivo. España: Paidotribo.
Weineck J. (2005). Entrenamiento Total. Barcelona, España: Paidotribo..