Methodological proposal on the evaluation in Physical Education for students suffering intellectual disability

Main Article Content

Marilin Páez Basabe
Nordis Sanchez Quíntero
Mercedes Miló Dube

Abstract

In this investigation, it is used the methodology just like a given scientific contribution to the necessity that the science Physical Education has to acquire new ways of exploring and researching. It allows the educator to direct the appropriation of the content of the subject in those, in which is determined as objective: to improve the evaluation of motive abilities and physical capacities in Physical Education to school having intellectual disability in the municipality Pinar del Río. The present investigation is carried out in the center of Special Education «28 de enero» in the municipality Pinar del Río, Cuba at the school of the second cycle, counting on students having intellectual disability to develop the same one mathematical theoretical, empiric and statistical methods duly used. The proposed methodology shows as a result that the subjected aspects to the experts' approaches, were evaluated in the categories of very appropriate and appropriate, however, the consulted experts offered approaches and suggestions directed to the improvement of the methodology. Its setting in practice through the methodological and instrumental apparatus is articulated by the different stages of the methodology and actions, with respect to the evaluation of motive abilities and physical capacities, in the one that you power the games predeportive compensatory correctives, what allows to value the methodology proposed as an evaluation integrated from an educational physical attention.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Basabe, M. P., Sanchez Quíntero, N., & Miló Dube, M. (2018). Methodological proposal on the evaluation in Physical Education for students suffering intellectual disability. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(3), 248–257. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/798
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Marilin Páez Basabe, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física Nancy Uranga Romagoza, Departamento Educación Física y Recreación

Máster en Ciencias, Profesora Auxiliar; Profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física

Nordis Sanchez Quíntero, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca" , Instituto de Ciencias de la Culturia Fisica Departamento de Didáctica de la Educación Física y Recreación

Metodóloga de pregrado

Mercedes Miló Dube, Universiad de Pinard Del Río « Hermanos Saíz Montes de Oca », Facultad de Cultura Física Nancy Uranga Romagoza

Doctora en Ciencias

References

Addine, F. (2002). Los principios de dirección del proceso pedagógico. La Habana. Editorial Pueblo y Educación

Aldo, C y Marcelo, C. (2014). La Triangulación entre Métodos Cuantitativos y Cualitativos en el Proceso de Investigación. Madrid, España: Quality

Álvarez, C. 1999. La Escuela en la Vida. Didáctica. La habana. Editorial Pueblo y Educación.

Bell, R y López, R. (2002). Convocados por la diversidad. Cuba: Pueblo y Educación.

Bell, R. (2005). Desarrollo humano, diversidad e igualdad educativa. Revista Educación, (115), 29-34.

Bermúdez, R y Rodríguez, M. (1996). Teoría y metodología del aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Blázquez, D. (2008). Evaluar en Educación Física. Inde publicaciones (Manuel Fajardo).

Blázquez, D. (2017). Las competencias del profesor de Educación Física. Gestión didáctica. Conferencia magistral. Evento AFIDE 2017. Palacio de las convecciones. La habana.

Colectivo de autores. (2010). Teoría y Metodología de la Educación Física La Habana: Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (2011). Teoría y Metodología de la Educación Física para las EPEF La Habana: Pueblo y Educación

Colectivo de autores. Indicaciones metodológicas para la Educación Física escolar para el curso 2017/2018. INDER –MINED. La habana

De Armas, N y Valle, A. (2011). Resultados Científicos en la Investigación Educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Mesa, M. (2014). El método experimental en el ámbito de la Cultura Física. Conferencia especializada del Programa Doctoral en Ciencias de la Cultura Física. Ciudad de la Habana, Cuba. UCCFD “Manuel Fajardo”.

Mesa, M.; Fleitas, I. M. y Vidaurreta R. (2015). Sobre el tratamiento estadística a los datos provenientes de las opiniones de los expertos en la investigación de la Cultura Física. Buenos Aires. Recuperado el 6 de febrero del 2014.

Pascual. S. (2007) Programa de Educación Física adaptada. Editorial Pueblo y Educación. La habana.

López, A. (2006). Educación Física más educación que física. La Habana: Pueblo y Educación

Ruiz, A. (2010). Teoría y Metodología de la Educación Física. Editorial deportes ciudad de la habana