Group sports practices as a facilitating instrument for psychosocial transformation in the Cuba Libre Popular Council

Main Article Content

Eliseth Castro Peñate

Abstract

Group sports practices favor socialization processes through collective games that can be, due to their characteristics, from sports to traditional games. In this group space, through the dissimilar games, teamwork and group cohesion can be developed, among other aspects of a psychosocial nature. Therefore, this proposal was conceived in the planning and execution of group sports practices as a means of psychosocial transformation. The general objective of this work is to propitiate favorable behavioral changes through the development of group sports practices that influence in the improvement of life quality of children and adolescents between 7 and 13 years old of the Popular Council Cuba Libre of Pinar del Rio municipality. The methods used are interview, observation, survey, workshops, group dynamics. Five strategies were developed, each one with its actions, objectives, techniques, procedures and means. These are being built as they are executed and adapted to the community. The results that have been thrown are: authenticity and spontaneity of the childhood, some tried to call the attention, wanting to have individual protagonism, social motivations oriented to the interpersonal relations between coetaneous are expressed, contents of rejection to manifestations of violence, harmful habits are noticed; increase of pleasant experiences associated to the positive interpersonal relations. The adults manifested behaviors that affected the development of the activity. The evaluation of the strategies will be systematic, continuous by means of evaluation indicators, they will be measured in the meeting of the managing group and before the municipal Direction of Sport.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Peñate, E. (2020). Group sports practices as a facilitating instrument for psychosocial transformation in the Cuba Libre Popular Council. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 651–663. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/903
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Apio, J. J. R., & Rodríguez, J. M. A. (2017). Evaluación psicológica de la madurez psicosocial en adolescentes. Psicopatología Clínica Legal y Forense, 17(1), p. 14-31. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6674241

Bezanilla, J. M. (2018). Estudio diagnóstico de factores de riesgo psicosocial en una institución educativa. Peiac.Org. p. 1-3. Recuperado de https://www.academia.edu/1353855/ESTUDIO_DIAGNOSTICO_DE_FACTORES_DE_RIESGO_PSICOSOCIAL_EN_UNA_INSTITUCION_EDUCATIVA

Buelga, S., Iranzo, B., Cava, M.-J., & Torralba, E. (2015). Perfil psicosocial de adolescentes agresores de cyberbullying. International Journal of Social Psychology, 30(2), p. 382-406. Recuperado de https://doi.org/10.1080/21711976.2015.1016754

Calviño, M. (2010). La aproximación psicosocial en orientación comunitaria. En Psicología y acción comunitaria. Sinergias de cambio en América Latina (p. 179). Editorial Caminos. Recuperado de https://cmlk.org/article/psicologia-y-accion-comunitaria-sinergias-de-cambi/

Castillo, J. A. G. del, Castillo-López, Á. G. del, López-Sánchez, C., & Dias, P. C. (2016). Conceptualización teórica de la resiliencia psicosocial y su relación con la salud. Health and Addictions/Saludy Drogas, 16(1), p. 59-68. Recuperado de https://doi.org/10.21134/haaj.v16i1.263

Colectivo de autores. (2014). Manual para multiplicadores. Editorial Caminos, La Habana. p. 11.

Colectivo de autores (2014). Manual de prácticas deportivas grupales. Marianao, Cuba: Editorial Caminos. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/Manual_de_pr%C3%A1cticas_deportivas_grupales.html?id=l--qswEACAAJ&redir_esc=y

Flórez, E. D., Gallego, M., Crespo, M., Ibáñez, M., & Téllez, J. D. (2016). Perfil psicosocial de adolescentes gestantes en dos instituciones de salud en Bogotá. Psicología y salud, 26(1), p. 137-145.

Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Revista Chilena de Pediatría, 86(6), p. 436-443. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005

García del Castillo, J. (2015). Concepto de vulnerabilidad psicosocial en el ámbito de la salud y las adicciones. Salud y drogas, 15, p. 5-14. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/271587552_Concepto_de_vulnerabilidad_psicosocial_en_el_ambito_de_la_salud_y_las_adicciones

Hernández, A. (2011). "Transformación social desde el CIPS. Una valoración", p. 75.

Montero, M. (2010). La construcción de teoría en la praxis comunitaria: la relación entre acción y explicación. En A.M. Hincapié (Comp.) Sujetos políticos y acción comunitaria: claves para una praxis de la psicología social y de la clínica social comunitaria en América Latina (pp.21-44). Colombia: Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. Recuperado de https://books.google.com/books/about/Sujetos_pol%C3%ADticos_y_acci%C3%B3n_comunitaria.html?id=5JvTYgEACAAJ

Paiva, V., Ayres, J. R., Capriati, A., Amuchástegui, A., & Pecheny, M. (2018). La dimensión psicosocial del cuidado. p. 15-20. Recuperado de https://www.teseopress.com/vulnerabilidadesyddhh/front-matter/introduccion/

Rivas Santos, E., & López de la Paz, A. E. (2018). Intervención psicosocial para potenciar la Responsabilidad Social Empresarial como un factor resiliente para la prevención de la corrupción administrativa. p. 2-5. Recuperado de http://dspace.uclv.edu.cu:8089/xmlui/handle/123456789/10785

Sánchez Vidal, A. (2015). "Nuevos" valores en la práctica psicosocial y comunitaria: Autonomía compartida, auto-cuidado, desarrollo humano, empoderamiento y justicia social. Universitas Psychologica, 14(4), 1235-1244. Recuperado de https://doi.org/http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.up14-4.nvpp

Sport and Development International Conference (2003) The Magglingen Declaration and Recommendations. Swiss Academy for Development. Switzerland. Recuperado de https://www.sportanddev.org/en/article/publication/magglingen-declaration-and-recommendations-creating-better-world-through-sport

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef): La educación para el desarrollo desde la perspectiva de un organismo internacional: la Unicef, 2006, p 3.

Vidal, A. S. (2016). Ética psicosocial. Ediciones Pirámide. p. 23-30. Recuperado de https://www.edicionespiramide.es/libro.php?id=4301534

Zas, B.; López, V.; Ortega, Z.; García, C. (2014). Manual para multiplicadores del Programa de Transformación Psicosocial centrado en la Práctica Deportiva Grupal. Editorial Caminos, La Habana . p. 11. Recuperado de: https://www.zunzun.ch/sites/default/files/docs/manual_para_multiplicadores_del_programa_de_transformacion_psicosocial_.pdf