Assertive communication in managers of the Provincial School of Sport Initiation/Comunicación asertiva en directivos de la Escuela de Iniciación Deportiva Provincial

Main Article Content

Fausto Honorato Quintero
Orisel Quintero Ramírez
Daniel Amador Miranda

Abstract

Assertiveness is a key social skill for the promotion of human development and the prevention of psychosocial problems in the various areas of human development. The aim of this paper is to determine the characteristics that assertive communication assumes in managers of the Sports Initiation School "Ormani Arenado Llonch" of Pinar del Río. An observational, descriptive, cross sectional study was conducted in the period between April and June 2018. For this purpose, a non-probabilistic convenience sampling was used, and the sample consisted of 12 managers. The empirical methods used to obtain information were: observation, the Rathus Assertiveness Scale and the semi-structured interview. It was shown a prevalence of managers between 50 and 60 years of age (33 %) and belonging to the male gender (67 %). The positions held were mainly Assistant Director in Integral Formation, Head of Grade and Head of Department (25 %). The totality of the sample received postgraduate courses (100 %). Participants with between 21 and 30 years of work experience prevailed. The assertive confrontational communicative style prevailed (42 %). Economic and social development in today's Cuba needs managers who act away from aggressive and selfish postures; but also who leave behind uncritical and passive postures; rather it is needed assertive men and women.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quintero, F. H., Quintero Ramírez, O., & Amador Miranda, D. (2021). Assertive communication in managers of the Provincial School of Sport Initiation/Comunicación asertiva en directivos de la Escuela de Iniciación Deportiva Provincial. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(3), 731–742. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/989
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Fausto Honorato Quintero, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor Asistente. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Principal de la Disciplina Lengua Portuguesa. Centro de Idiomas Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Orisel Quintero Ramírez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada"

Daniel Amador Miranda, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado

References

Alberti, L. (2008). Con todo tu derecho: Asertividad e igualdad en su vida y en sus relaciones. Obelisco. https://www.casadellibro.com/libro-con-todo-tu-derecho-asertividad-e-igualdad -en-su-vida-y-en-sus-r-elaciones/9788497772471/1067575

Ayvar, H. (2016). La autoestima y la asertividad en adolescentes de educación secundaria de un colegio estatal y particular de un sector del distrito de Santa Anita. Revista Avances en Psicología, 24(2), 193-203. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/154

Buitrago, R. (2018). Transformaciones sociales educativas desde procesos investigativos. Praxis & Saber, 9(21), 9-20. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8922

Cañas, D. C., & Hernández, J. (2019). Comunicación asertiva en profesores: diagnóstico y propuesta educativa. Praxis & Saber, 10(24), 143-165. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8936

Cañón, W., & Rodríguez, A. (2011). Asertividad: una habilidad social necesaria en los profesionales de Enfermería y Fisioterapia. Texto y Contexto Enfermería, 20(Esp.), 81-7. https://www.scielo.br/j/tce/a/5NLWb9nhwnZ6cknfVRmHYDr/?lang=es&format=pdf

Díaz L., Torruco, U., Martínez M., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Inv Ed Med, 2(7):162-7. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf

Garaigordobil, M. & Durá, A. (2006). Relaciones del autoconcepto y la autoestimacon la sociabilidad, estabilidad emocional y responsabilidad en adolescentes de 14 a 17 años. Análisis y Modificación de Conducta, 32(141), 37-64. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/12036/Relaciones_del_autoconcepto.pdf?sequence=2

Gómez, M., Ângulo, L. G., & González, L. (2017). Comunicación asertiva en el clima laboral de escuelas bolivarianas. Revista Internacional de Investigación y Formación Educativa. https://www.ensj.edu.mx/wp-content/uploads/2018/02/Comunicaci%C3%B3n-asertiva-en-el-clima-laboral-de-escuelas-bolivarianas.pdf

Güell, B.M. (2011) La comunicación asertiva a los docentes. Revista Aula de Innovación Educativa, 19 (199), 89. http://aula.grao.com/revistas/aula/199-creatividad-y-educacion/la -comunicacion-asertiva-de-los-docentes

León, M., & Vargas, T. (2009). Validación y estandarización de la escala de asertividad de Rathus (R.A.S.) en una muestra de adultos costarricense. Revista Costarricense de Psicología. 28 (41-42), 187-205. https://www.redalyc.org/pdf/4767/476748706001.pdf

Martínez, M., & Castellanos, S. (2016). La comunicación afectiva y asertiva entre maestros, alumnos y padres de familia: Experiencias en una telesecundaria en México. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 1(1), 69-90. https://hdl.handle.net/10481/61684

Monje, V., Camacho, M., Trujillo, E., &Artunduaga, L. (2009). Influencia de los estilos de comunicación asertiva de los docentes en el aprendizaje escolar. Psicogente, 12 (21), 78-95. http://dx.doi.org/10.17081/psico.12.21.1109

Rathus, S. A. (1973). A 30-item schedule for assessing assertive behavior. Behavior Therapy, 4(3), 398-406. http://homepages.se.edu/cvonbergen/files/2013/01/A-30_Item-Schedule-for -Assessing-Assertive-Behavior.pdf

Tantalean Terrones, T., Janne, L., & Livia, J. H. (2021). Evaluación de un programa en la asertividad de los serenos de la municipalidad de breña. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Federico Villlareal]. http://repositorio.unfv.edu.pe/bitstream/handle/UNFV/4826/TANTALEAN%20TERRONES%20DE%20CALLOHUANCA%20LIZLEY%20JANNE%20 -%20DOCTORADO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Téllez, M. M., González, M., & Sánchez, A. (2019) Enfoque axiológico y ético en el desarrollo de la comunicación asertiva en entrenadores de deportes con pelotas. Opuntia Brava, 11 (1). http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/701/661

Villena, M. D., Justicia, F., & Fernández, E. (2016). El papel de la asertividad docente en el desarrollo de la competencia social de su alumnado. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 310-332. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.39.15078

Zeldin, A. (2000). Review of career self-efficacy literature. [Tesis doctoral, Universidad de Emory, Atlanta]. https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/ZeldinDissertation2000.PDF