The tactical-offensive teaching in U-12 player’s soccer: its theoretical importance/La enseñanza táctica-ofensiva en futbolistas sub-12: su mportancia teórica

Main Article Content

Oswaldo Michael Gualoto Andrango

Abstract

The training of tactical-offensive fundamentals involves modeling all possible tactical actions when the team is in possession of the ball; the efficient management of these fundamentals makes it possible to increase sports performance, hence the need to know the practical and theoretical importance, in terms of methodological decision-making as part of the teaching-learning process, emphasizing in initiation categories.  The objective of this research is to evaluate theoretically the importance of tactical-offensive training in U-12 soccer players by consulting specialists. For this purpose, the author is based on a descriptive-analytical research, studying six variables that denote the theoretical importance of tactical-offensive training, variables qualified by 26 national specialists of children's soccer. As results, the measures in the scores were determined, an overall qualitative qualification of medium high was obtained, with a level of concordance among specialists of acceptable level (w=0.520). The theoretical importance of the tactical-offensive training for soccer players of the U-12 category obtained an overall qualification of moderately high. It is considered necessary to improve the Ecuadorian technical personnel in the subject under study, given the existence of a relative undervaluation of tactical-offensive training and a lack of contents of the preparation of the athlete, related to the tactical-offensive approach of the training of the initiation soccer player.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gualoto Andrango, O. M. (2021). The tactical-offensive teaching in U-12 player’s soccer: its theoretical importance/La enseñanza táctica-ofensiva en futbolistas sub-12: su mportancia teórica. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(1), 158–167. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1020
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Oswaldo Michael Gualoto Andrango, Central University of Ecuador. Quito

Licenciado en Ciencias de la Educación, Mención Educación Física

References

Caballero, F. J. M. (2008). FÚTBOL. Recursos y consignas para el entrenamiento técnico-táctico. Editorial Paidotribo. http://www.paidotribo.com/futbol/851-futbol-recursos-y -consignas-para-el-entrenamiento-tecnico-tactico.html

Cadena-Cataña, M. R. (2017). Estudio de los fundamentos tácticos ofensivos y defensivos del fútbol y su incidencia en la formación deportiva de los jugadores de las categorías sub 12, 13 y 14 del club especializado de alto rendimiento Independiente del Valle en Sangolquí en el 2016 (Tesis de Grado, Universidad Técnica del Norte, Facultad de Educación Ciencia y Tecnología). Universidad Técnica del Norte, Facultad de Educación Ciencia y Tecnología, Ibarra. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/6689/1 /05%20FECYT%203113%20TRABAJO%20DE%20GRADO.pdf

Calero Morales, S. (2014, marzo 11). Fundamentos del entrenamiento optimizado. Cómo lograr un alto rendimiento deportivo en el menor tiempo posible. 1, 2-76. Quito, Ecuador: Quito: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. https://www.researchgate.net/publication/320053667_Fundamentos_del_entrenamiento_optimizado_Como_lograr_un_alto_rendimiento_deportivo_en_el_menor_tiempo_posible

Calero Morales, S., & González Catalá, S. A. (2014). Teoría y Metodología de la Educación Física. Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas. https://www.researchgate.net/publication/319761738_Teoria_y_Metodologia_de_la_Educacion_Fisica

Calero-Morales, S. (2014). Optimización del proceso de dirección del entrenamiento en deportes de cooperación-oposición. Guayaquil: Eduquil: Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación (FEDER).

Díaz, L. M. (2020). Perspectivas teóricas-metodológicas del pensamiento táctico.: Contribuciones para potenciar las habilidades pedagógicas del entrenador de voleibol. Revista Con - Ciencias del Deporte, 2(2), 171-192. http://revistas.unellez.edu.ve/index.php/rccd/article/view/1049

Gallardo Carbo, G. B., García Vélez, W. R., Feraud Cañizares, R. A., & Paredes Echeverría, C. A. (2019). Perfeccionamiento en la técnica de conducción, golpeo y recepción en futbolistas de iniciación. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(251), 42-61. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1243

Gonzaga, A. dos S., Albuquerque, M. R., Malloy-Diniz, L. F., Greco, P. J., & Costa, I. T. da. (2014). Affective Decision-Making and Tactical Behavior of Under-15 Soccer Players. PLOS ONE, 9(6), e101231. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0101231

Infante, L. E., Aliaga, F. N., & Cuadro, H. N. (2019). El modelo integrador para la enseñanza de la técnica del fútbol en la base, en la categoría infantil (Original). Revista científica Olimpia, 16(56), 196-209. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/916

Jukic, I., Prnjak, K., Zoellner, A., Tufano, J. J., Sekulic, D., & Salaj, S. (2019). The Importance of Fundamental Motor Skills in Identifying Differences in Performance Levels of U10 Soccer Players. Sports (Basel, Switzerland), 7(7). https://doi.org/10.3390/sports7070178

Machado, J. C., Ribeiro, J., Palheta, C. E., Alcântara, C., Barreira, D., Guilherme, J., Scaglia, A. J. (2019). Changing Rules and Configurations During Soccer Small-Sided and Conditioned Games. How Does It Impact Teams' Tactical Behavior? Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01554

Marcos Valdés, A., Martínez Hernández, M. del R., & Martín Agüero, O. J. (2016). Ejercicios para mejorar la táctica ofensiva (pase asistencia) del equipo de fútbol de la UCCFD de La Habana, Cuba. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 20(214), 1-6. https://www.efdeportes.com/efd214/ejercicios-para-la-tactica-ofensiva-de-futbol.htm

Martin, D., Carl, K., & Lehnertz, K. (2007). MANUAL DE METODOLOGÍA DEL ENTRENAMIENTO DEPORTIVO. Editorial Paidotribo. http://www.paidotribo.com/entrenamiento-deportivo/544-manual-de-metodologia-del-entrenamiento-deportivo.html

Peitersen, B. (2007). TÉCNICA DEL FÚTBOL. El ABC del entrenamiento juvenil. Editorial Paidotribo. http://www.paidotribo.com/futbol/702-tecnica-del-futbol-el-abc-del -entrenamiento-juvenil.html

Pulling, C., Twitchen, A., & Pettefer, C. (2016). Goal Format in Small-Sided Soccer Games: Technical Actions and Offensive Scenarios of Prepubescent Players. Sports, 4(4). https://doi.org/10.3390/sports4040053

Ray Castro, L. (2011). Ejercicios técnicos y tácticos ofensivos para mejorar la selección de la superficie de golpeo en la ejecución del tiro a gol en los delanteros del equipo de fútbol 1a categoría de Guantánamo. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 16(160), 1-12. https://www.efdeportes.com/efd160/ejecucion-del-tiro-a-gol-en-futbol.htm

Rivera, J. L. V., García, J. C. S., & Goenaga, N. N. D. (2020). PERIODIZACION TACTICA APLICADA EN EL ENTRENAMIENTO OFENSIVO DEL FUTBOL JUVENIL. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 9(0). https://doi.org/10.24054/16927427.v0.n0.2018.3736

Rizzo Ruiz, J. R. (2017). Ejercicios técnicos táticos para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje del fútbol en la categoria sub 10 del Club Dinamo de Salitre. (Tesis de Grado, Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación). Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación, Guayaquil, Ecuador. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/22931

Sánchez, J. S., Cabezón, J. M. Y., & González, O. M. (2013). Estudio del nivel de diversión generado por la aplicación de un programa de entrenamiento técnico y otro táctico en futbolistas jóvenes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 95-102. https://revistas.um.es/cpd/article/view/177231