Weekly planning program for the development of strength in female judo athletes of the 9-10 years old category /Programa de planificación semanal para el desarrollo de la fuerza en judocas de la categoría 9-10 años

Main Article Content

Leonardo Morera Gómez
José Enrique Carreño Vega
Danay Quintana Rodríguez

Abstract

The present work consisted in the elaboration of a weekly planning program for the development of strength in judo female athletes of the 9-10 years old category. Its essential purpose was to offer a way to positively influence the performance of judo female athletes belonging to this age group, at the same time that a new resource is available to elaborate the planning of strength for this sport discipline, which also contributes to the process of improvement of sports teachers who work in the basic link. For this purpose, the morpho-biomechanical fundamentals of strength exercises were taken into account, as well as the morpho-functional characteristics of the children who belong to it. To obtain information, document review, survey and observation were used as methods. Since no references were found in the specialized bibliography that was consulted, as well as the lack of evidence of a weekly planning of strength training, based on the aforementioned parameters, which could be verified through the diagnosis carried out, the authors were able to design a weekly planning program for the development of strength in judo female athletes of the 9-10 years old category, according to the physiological demands of this age group. In this way, it was possible to have a positive influence on the development of this motor capacity, without harming the organism of these children.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morera Gómez, L., Carreño Vega, J. E., & Quintana Rodríguez, D. (2021). Weekly planning program for the development of strength in female judo athletes of the 9-10 years old category /Programa de planificación semanal para el desarrollo de la fuerza en judocas de la categoría 9-10 años. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(2), 535–552. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1083
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Leonardo Morera Gómez, University of Matanzas, Faculty: Physical Culture Sciences, Department: Applied Sciences

Licenciado en Cultura física (2008), Máster en Ciencias de la Educación Física, el Deporte y la Recreación (2016), profesor Instructor

José Enrique Carreño Vega, University of Matanzas, Faculty: Physical Culture Sciences, Department: Applied Sciences

Licenciado en Cultura Física, Doctor en Ciencias Pedagógicas (1999), profesor Titular. Miembro del Tribunal Nacional de Ciencias de la Cultura Física

Danay Quintana Rodríguez, University of Matanzas, Faculty: Physical Culture Sciences, Department: Applied Sciences

Licenciada en Cultura Física (2000), Máster en Ciencias de la Educación Física, el Deporte y la Recreación (2010), Doctora en Ciencias de la Cultura Física (2014), profesor a Titular. Miembro del Tribunal Nacional de Ciencias de la Cultura Física

References

Aguila Soto, C., & Andújar, C. (2000). Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. http://www.efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires, 5(21). https://www.efdeportes.com/efd21/talento.htm

Bompa, T. O. (2006). PERIODIZACIÓN DEL ENTRENAMIENTO DEPORTIVO. Editorial Paidotribo. https://books.google.com.cu/books/about/PERIODIZACI%C3%93N_DEL_ENTRENAMIENTO_DEPORTI.html?id=8WKzVpH7HaQC&redir_esc=y

Caravaca, V., García, R. H., & Alcaraz, A. G. de. (2018). Análisis bibliométrico de la producción científica sobre judo como deporte de combate. Revista de Artes Marciales Asiáticas (RAMA), 13(Extra 1), 9-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6528533

Comité Nacional de Medicina del Deporte Infantojuvenil. (2018). Entrenamiento de la fuerza en niños y adolescentes: Beneficios, riesgos y recomendaciones. Arch Argent Pediatr, 116(Supl 5), S82-S91.

Espinosa Mildestein, M., Santana Lugones, J. L., & González Pascual, J. A. (2019). Exigencias del combate de judo para la etapa de iniciación del judoka. Conrado, 15(66), 54-58. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000100054&lng=es&nrm=iso&tlng=es

García-Ponce-de-León, A., Carreño-Vega, J. E., Ruiz-Cañizares, J. M., & García-Ponce-de-León, A. (2017). El entrenamiento de fuerza para incrementar la velocidad home"primera base en el béisbol categoría juvenil. Force training to increase first base home speed in baseball youth category. Arrancada, 17(32), 158-171. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/201

Ibáñez, E. G. S., Ávila, N. D. P., Estrada, M. S., & Pozo, J. F. del. (2020). EJERCICIOS CON PESAS PARA MEJORAR LA FUERZA EN LOS ATLETAS DE JUDO CATEGORÍA 13-14 AÑOS / EXERCISES WITH WEIGHTS TO IMPROVE FORCE IN JUDO ATHLETES CATEGORY 13-14 YEARS. Universidad&Ciencia, 9(2), 56-70. http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/1594

Labranderas de Armas, L. R. (2018). Vista de Metodología para la aplicación del entrenamiento integrado simple para judocas categoría 11 -12 años. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 15(38). https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/477/1220

Mesa Peñalver, J., & Becali Garrido, A. (2017). Programa Integral de Preparación del Deportista. Ciclo Olímpico 2017 2020. Comisión Nacional de Judo.

Navarro, S. (2007). La iniciación deportiva y la planificación del entrenamiento. Editorial Deportes.

Peña, G., Heredia, J. R., Lloret, C., Martín, M., & Silva-Grigoletto, M. E. D. (2016). Iniciación al entrenamiento de fuerza en edades tempranas: Revisión. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 9(1), 41-49. https://doi.org/10.1016/j.ramd.2015.01.022

Platonov, V. N., & Bulatova, M. (2007). La Preparación Física. Editorial Paidotribo. https://es.scribd.com/document/357310639/LIBRO-La-Preparacion-Fisica-Platonov-V-N-Bulatova-M-pdf

Román Suarez, I. (2014). Preparación de la fuerza, aspectos más polémicos. Editorial Deportes.

Vázquez, L. L. L., Morales, L. R. L., & Broqué, Y. C. (2018). Consideraciones didáctico-metodológicas para la enseñanza del judo en la etapa de iniciación. Lecturas: Educación física y deportes, 22(238), 6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7272723

Verjoshansky, Y. (2017). TEORÍA Y METODOLOGÍA DEL ENTRENAMIENTO DEPORTIVO. Editorial Paidotribo. http://www.paidotribo.com/entrenamiento-deportivo/617-teoria-y -metodologia-del-entrenamiento-deportivo.html