Impact of tutorials on the comprehensive training of university students/Impacto de las tutorías en la formación integral de estudiantes universitarios

Main Article Content

Fernando Rafael Guffante Naranjo
Tania María Guffante Naranjo
Virginia Barragán Erazo
Manuel Antonio Meneses Freire

Abstract

The vertiginous changes produced in society force Higher Education Institutions (HEI) to train citizens with professional and personal skills capable of facing permanent challenges. In this context, the work of the teacher-tutor contributes significantly to this purpose and should be strengthened. For this, a diagnosis is made which objective was to know the state of implementation of the tutoring and its impact on the training of the students. It is started from the bibliographical analysis on the conception and practice of university tutoring to, through a quantitative study, determines the criteria of the students as main actors. The probabilistic sample consisted of 180 students, from a population of 1557, from the Faculty of Education, Human Sciences and Technology of the National University of Chimborazo, to whom a scientifically validated survey was applied, which determined 97% reliability and 95% confidence, which means a high percentage of correspondence between the study variables and the measurement scales. These students receive various subjects, including some related to physical activity and sports. The results obtained were submitted to the multivariate inferential analysis that allowed verifying the tendency of the students with respect to the tutorial activity offered by the Higher Education institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guffante Naranjo, F. R., Guffante Naranjo, T. M., Barragán Erazo, V., & Meneses Freire, M. A. (2022). Impact of tutorials on the comprehensive training of university students/Impacto de las tutorías en la formación integral de estudiantes universitarios. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 622–640. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1277
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Fernando Rafael Guffante Naranjo, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister en Informática Educativa

Tania María Guffante Naranjo, Universidad Nacional de Chimborazo

Doctor en Estadística e Investigación Operativa

Virginia Barragán Erazo, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister en Educación Parvularia

Manuel Antonio Meneses Freire, Universidad Nacional de Chimborazo

Doctor en Estadística e Investigación Operativa

References

Gabrie, A. B., Díaz, F. T., Robledo, P. R., Rebolledo, P. V., Seguel, F. A., González, V. S., & Dupre, M. W. (2017). El modelo de acción tutorial grupal entre pares del programa académico de bachillerato de la universidad de Chile: Una herramienta para promover la permanencia universitaria. Congresos CLABES. (págs. 2-10). Córdoba: Universidad Tecnológica de Panamá. 11 de octubre de 2021. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1580

Gairín, J., Guillamón, C., Quinquer, D., &Feixas, M. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior. Revista interuniversitaria de formación del profesorado: RIFOP, 49, 61-78. 10 de octubre de 2021. https://web.ua.es/es/ice/documentos/tutorial/material /ivjornada/la-tutoria-academica.pdf

Galán, P., & Lara, A. (2021). Innovación en ciencias del deporte: Aplicaciones tecnológicas desde una visión práctica. Sevilla: Wanceulen S.L. https://books.google.com.cu/books/about/Innovaci%C3%B3n_en_ciencias_del_deporte.html?id=a6kaEAAAQBAJ&redir_esc=y

García, P. B. (2018). Los deportistas de élite en el sistema universitario español. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 33, 162-168. doi:10.47197/retos.v0i33.55773. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/55773

González, A. I., Blanco, P. J., Márquez, Y., & García, M. E. (2018). La acción tutorial y la Orientación Educativa en la Educación de Adultos; una propuesta de revisión y mejora de las tutorías en radio ECCA. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 2(2), 118-119. doi:10.46827/ejoe.v0i0.1354. https://oapub.org/edu/index.php/ejoe/article/view/1354

Larrea, E. (2018). El currículo de la educación superior desde la complejidad sistémica. 12 de octubre de 2021. Consejo de Educación Superior: https://www.ces.gob.ec/doc/regimen_academico/propuesta_reglamento /presentacion%20plan%20excelencia%20luis%20vargas%20torres.pdf

Martínez, B. J. S. A., Gálvez, S. M., Alfonso, M., & Martínez, M. H. (2020). Nivel de actividad física en estudiantes en función de la edad, el género, tipo de deporte practicado y su orientación motivacional. Espiral. Cuadernos del profesorado, 13(27), 160-169. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7553428

Miranda, R. A. (2018). La tutoría universitaria: una tarea pendiente. PsiqueMag, 7(1), 13-24. doi:10.18050/psiquemag.v7i1.169. http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/169

Molano-Tobar, N. J., Vélez-Tobar, R. A., & Rojas-Galvis, E. A. (2019). Actividad física y su relación con la carga académica de estudiantes universitarios. Hacia la Promoción de la Salud, 24(1), 112-120. https://www.researchgate.net/publication/331210184_Actividad_fisica_y_su_relacion_con_la_carga_academica_de_estudiantes_universitarios

Pina, F. H., Nieto, M. C. R., Lara, E. R., & Cruz, J. E. E. (1910). Enfoques de aprendizaje en alumnos universitarios de la titulación de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de España y México. Revista iberoamericana de Educación, (53/7). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3696780

Post, E. G., Rosenthal, M. D., &Rauh, M. J. (2019). Attitudes and beliefs towards sport specialization, colleg escholarships, and financial investment among high school baseball parents. Sports, 7(12), 247. doi:10.3390/sports7120247. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6955882/

Ravelo Peña, M., Bonilla Vichot, I. D., Martell Socarras, M., & Toledo González, M. (2019). La formación y desarrollo de la competencia investigativa, una experiencia en Pinar del Río. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 54-68. el 10 de Octubre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962019000100054&script=sci_arttext&tlng=en

Rodríguez, I. (2017). La calidad de la educación superior y la reestructuración del programa de tutoría. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. RIDE Revista Iberoamericana para la investigación del Desarrollo Educativo, 8(15), 135-154. doi:10.23913/ride.v8i15.294. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672017000200135

Rodríguez-Torres, Á. F., Páez-Granja, R. E., Paguay-Chávez, F. W., & Rodríguez-Alvear, J. C. (2018). El profesorado de educación física y la promoción de salud en los centros educativos. The Physical Education teaching staff and the health promotion in the educational centers. Arrancada, 18(34), 215-235. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/252

Sánchez-Pato, A., Pascual, E. C., García, L. M., Estero, J. L., & García-Roca, J. A. (2018). Estudio del éxito académico de un modelo universitaro de carrera dual en deportistas-estudiantes según género, nivel de estudios y deporte. Revista Española de Educación Física y Deportes, 421, 3547. doi:10.55166/reefd.vi421.664. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/664

Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F., Garoz-Puerta, I., & García-Rico, L. (2021). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio Universitario en Actividad Física y Deporte. Claves para el aprendizaje personal, académico y profesional. Contextos Educativos. Revista de Educación, (27), 9-29. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/4574

Santiago Bazán, C. (2018). Programa de intervención educativa para promover el cambio de actitud hacia la actividad física y la mejora del estilo de vida de los estudiantes de Tecnología Médica en una universidad privada. Horizonte Médico (Lima), 18(2), 53-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6548646

UNACH. (2019). Reglamento de tutorías académicas de la Universidad Nacional de Chimborazo. Chimborazo: UNACH Ed. 12 de octubre de 2021. https://www.unach.edu.ec/images/pdf/reglamento%20de%20tutorias%20academicas_2019_C.pdf