Validation of the tactical purpose model for talent selection in combat sports /Validación del modelo de finalidad táctica para la selección de talentos en deportes de combate
Main Article Content
Abstract
Objective: In this sense, the present research aimed to theoretically validate a model of tactical purpose for the selection of talents in combat sports.
Materials and methods: The research is based on the application of a documentary review and a survey of 38 experts, being descriptive-explanatory.
Results: This model is based on three phases, a proposal for a talent selection model with a tactical purpose for combat sports; emphasis is placed on the theoretical evaluation of the model. Five indicators and five components are assumed and the theoretical contribution of the studied model is recognized; it focuses on the possibilities of optimization that it generates in the sports selection process; the pyramidal system is complemented and the management of potentially talented combat athletes is endorsed in their entry into high performance. The questionnaires determined that all the experts agree on very adequate and quite adequate, where the concordance coefficient obtained was W= 0.798.
Conclusions: The tactical purpose model for talent selection in combat sports constitutes a theoretical contribution and solves a specific problem in practice by allowing the optimization of the talent selection process with a scientific nature, thus complementing the pyramid system.
Downloads
Article Details
References
Braun, R. N. (2019). La formalización de los Deportes de Combate como contenido de Educación Física. In XIII Congreso Argentino y VIII Latinoamericano de Educación Física y Ciencias (Ensenada, 30 de septiembre al 4 de octubre de 2019). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/86243
Brown, B. J., Jensen, J. F., Hodgson, J. L., Brown, R. E., Rappleyea, D. L., & Schoemann, A. M. (2020). Mind, body, spirit, and sport: A systematic review examining the effectiveness of interventions targeting the biopsychosocial-spiritual health of NCAA student-athletes. Journal for the Study of Sports and Athletes in Education, 14(3), 235-261. https://doi.org/10.1080/19357397.2020.1774262
Calero., S. M. (2012). Aportes prácticos de la Escuela Cubana de Voleibol al proceso de selección de talentos. I Jornada Científica de la Cultura Física, el Deporte y la Recreación (págs. 23-31). Granma: INDER.
Espinal, D. J., & Medina, J. E. (2021). Prospectiva del desarrollo deportivo. Cali: Facultad de Ciencias de la Administración de la Universidad del Valle. https://books.google.com.cu/books/about/Prospectiva_del_desarrollo_deportivo.html?id=C4hAEAAAQBAJ&redir_esc=y
Flores Abad, E., Arancibia Cid, C., & Calero Morales, S. (2014). Análisis y medición antropométrica en la detección de posibles talentos deportivos, en niños/as y adolescentes ecuatorianos. Guayaquil: Universidad de Guayaquil, Oficina de Proyectos Rentables. Proyecto MINDE-UG. 19 de septiembre de 2021. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/22405
Gagné, F. (1993). Constructs and models pertaining to exceptional human abilities. International handbook of research and development of giftedness and talent (págs. 6987). Oxford: Pergamon Press. 12 de noviembre de 2021. https://psycnet.apa.org/record/1993-99039-002
García, C. A., Berta, L. M., & Madrigal, A. (2018). Selección de talentos para deportes de combate en las Unidades Educativas de Talento Deportivo venezolanas. Lecturas: Educación física y deportes, 23(245), 147-162. 15 de noviembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/917
Ibáñez, S. J., Medina, A. A., & Molina, S. F. (2021). Nuevas tendencias para el impulso del talento deportivo. Sevilla: Wanceulen S.L. https://books.google.com.cu/books/about/Nuevas_tendencias_para_el_impulso_del_ta.html?id=OBM6EAAAQBAJ&redir_esc=y
Letunovsky, V. (2019). Esgrima como método de terapia existencial. Revista Latinoamericana de Psicología Existencial UN ENFOQUE COMPRENSIVO DEL SER, (19), 33-44. https://www.fundacioncapac.org.ar/revista_alpe/index.php/RLPE/article/view/78
Lorenzo, R. (2006). ¿A qué se le denomina talento? Estado del arte acerca de su conceptualización. Intangible Capital, 2(11), 150-53. 11 de noviembre de 2021. https://core.ac.uk/download/pdf/41786938.pdf
Manso, J. M. (2003). Formación de elites deportivas. El talento deportivo. Madrid: Editorial Gymnos. https://www.researchgate.net/publication/259466501_El_talento_deportivo_Formacion_de_elites_deportivas
Mesa, M., Fleitas, F., & Vidaurreta, R. (2015). Sobre el tratamiento estadístico a los datos provenientes de las opiniones de los expertos en las investigaciones de la Cultura Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 20(210), 1-3. 2022 de enero de 2022. https://www.efdeportes.com/efd210/tratamiento-estadistico-opiniones-de-expertos.htm
Moon, J. (2022). Connecting sport coaching, physical education, and motor learning to enhance pedagogical practices. Journal of Physical Education and Sport, 22(1), 3-12. https://doi.org/10.7752/jpes.2022.01001
Morales, S., & Taboada, C. (2011). Acciones para perfeccionar la selección de talentos del voleibol en los programas cubanos de deporte escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, 16(156), 1-6. 17 de noviembre de 2021. https://www.efdeportes.com/efd156/perfeccionar-la-seleccion-de -talentos-del-voleibol.htm
Morales., S. (2021). Búsqueda y Selección de talentos deportivos. Maestría en Entrenamiento Deportivo: Promoción XIII (págs. 2-100). Quito: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Pereira, L. G., Janjaque, M. C., Cruz, M. G., & Santiesteban, J. R. G. (2018). Metodología para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de los elementos técnicos-tácticos en los deportes de combate. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 33-39. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/58752
Platonov, V., & Nikitenko, A. (2019). Agility and coordination testing in hand-to-hand combat sports. Polish Journal of Sport and Tourism, 26(2), 7-13. https://doi.org/10.2478/pjst-2019-0008
Puente, Z. O., & Chibás, E. G. (2019). Orientaciones metodológicas para la individualización del entrenamiento en la esgrima del equipo nacional en Cuba. Acción, 15. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/58
Piñeiro, M. T., & Aliaga, F. N. (2020). Modelo didáctico para la preparación táctica de los esgrimistas que permita desarrollar la subdirección intellectual. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://redib.org/Record/oai_articulo2822460-modelo-did%C3%A1ctico-para-la-preparaci%C3%B3n-t%C3%A1ctica-de-los-esgrimistas-que-permita-desarrollar-la-subdirecci%C3%B3n-intellectual, http://dx.doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2400
Sánchez Córdova, B., Lastres Madrigal, A., Arias Moreno, E. R., Mesa Anoceto, M., Vidaurreta Bueno, R., & García Chacón, L. D. (2020). Deportes de combate, hacia un modelo de finalidad táctica de selección de talentos. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 389-407. 19 de noviembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000300389
Shulze, J., Marquez, M., & Ruvalcaba, O. (2021). The Biopsychosocial Factors That Impact eSports Players' Well-Being: A Systematic Review. Journal of Global Sport Management, 1-25. https://doi.org/10.1080/24704067.2021.1991828
Youn, B. Y., Ko, S. G., & Kim, J. Y. (2021). Genetic basis of elite combat sports athletes: a systematic review. Biology of Sport, 38(4), 667. https://doi.org/10.5114/biolsport.2022.102864