Test to evaluate the mental representation of technical and dynamic knowledge in pre-established sports actions in taekwondo poomsae/Test para evaluar la representación mental de los conocimientos técnicos y dinámicos en las acciones deportivas preestable

Main Article Content

Roberto Fernández Fonseca
Liliana Marìa del Monte del Monte

Abstract

Introduction: At the Cuban Sports Research Center, studies have been carried out to improve the mental representation of poomsae in high sports performance of taekwondo, related to the logical ordering of its technical sequence. However, it is also necessary to assess the dynamic accents of the movement, which are also evaluated in competition.
Objective: The objective of this work was to determine, through a test, the level of knowledge of the technical and dynamic component that the athlete possesses in the mental plane of a pre-established exercises complex such as the world taekwondo poomsae
Materials and methods: The empirical methods of documentary review and measurement test were used, as well as the theoretical Inductive-deductive and abstraction methods. Likewise, a formula was assumed to determine the effectiveness of the technical and dynamic ordering of the poomsae, as well as the use of statistical procedures of empirical distributions of frequency with percentage distribution. The population was a study of ten taekwondo specialists, of which subject number eight is presented in a case study.
Results: Among the fundamental results, omissions of technical order were identified, but also of important dynamic aspects in the internal model of the studied subject that were not previously detected and, now with this proposal, they can be methodologically treated with greater focus to eradicate them.
Conclusions: The theoretical referents on the subject of study supported the analyzes and theoretical inferences expressed by the authors about the theoretical feasibility of the test studied, in which a didactic and methodological enrichment of its content and evaluation was appreciated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Fonseca, R., & del Monte del Monte, L. M. (2022). Test to evaluate the mental representation of technical and dynamic knowledge in pre-established sports actions in taekwondo poomsae/Test para evaluar la representación mental de los conocimientos técnicos y dinámicos en las acciones deportivas preestable. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 1208–1224. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1383
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Roberto Fernández Fonseca, Escuela Ramal del INDER. La Habana, Cuba.

Dr.Ciencias de la CF

Liliana Marìa del Monte del Monte, Centro de investigación del Deporte Cubano. La Habana, Cuba.

Dra. ciencias

References

Angulo Vergara, Martha Lucrecia, & Arteaga Valdés, Eloy. (2018). Las representaciones mentales en la aprehensión de conceptos matemáticos: formación del concepto de fracción. Conrado, 14(63), 147-154. Epub 06 de junio de 2018. 27/10/2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300147&lng=es&tlng=es.

Cancino; Sainz de la Torre N; Fernández R. (2001). Prueba psicológica adecuada a las características de los Taekwondistas para evaluar la representación motora de las técnicas del taekwondo. (Material Didáctico). La Habana, Cuba: UCCFD Manuel Fajardo, h 60.

Del Monte Del Monte, Liliana., Fernández Fonseca, Roberto. (2018). Presentación a los Entrenadores del Informe de los resultados del Protocolo Integral de Pruebas para evaluar el Programa Mental de la Acción Técnica en los taekwondistas del Equipo Nacional de Poomsae. La Habana, Cuba: Centro de Investigación del Deporte Cubano, p. 2, 5.

Fernández Fonseca, Roberto. (2016). Programa Integral de Preparación del Taekwondista. Federación Cubana de Taekwondo, La Habana, Cuba: INDER, p. 258.

Forteza, A. (1999). Direcciones del entrenamiento deportivo. EFDeportes.com, Revista digital Buenos Aires. 4(1) 7. p 5. https://www.efdeportes.com/efd27/direc.htm

González, S., Fernández, R. (2019) Diagnóstico de la Modalidad de las Poomsae en el Alto rendimiento del Taekwondo escolar en ciudad La Habana. Revista IPLAC, Publicación Latinoamericana y Caribeña de Educación. con RNPS No. 2140 / ISSN 1993-6850.

Montero Herrera, Bryan. Carazo Vargas, Pedro (2019). Beneûcios de la práctica mental en la práctica deportiva. Apuntes de Educación Física y Deportes, 35(135) pp. 82-99. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/1).135.06- https://www.redalyc.org/journal/5516/551657706006/html/

Murillo Jara, Luis. (2020). Contenido mental y el cuerpo representado en la acción. Areté, 32 (1), 115-136. https://dx.doi.org/10.18800/arete.202001.006.

Palmi Guerrero, J., & Riera Riera, J. (2017). Las competencias del deportista para el rendimiento. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(1), 13-18. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232017000100002&lng=es&tlng=es.

Pérez acosta, G. (2018). Las representaciones mentales como herramienta para la interpretación musical y sus características desde la práctica instrumental: un estudio en el marco de la ciencia cognitiva. Epistemus. 6(1) (2018). https://doi:10.21932/pistemus.6.3942.1.

Sainz de la Torre León, N., Inufio, Díaz, R. (2015): El diagnóstico de la representación de la técnica deportiva. Primera parte. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires 20 (203), https://www.efdeportes.com/efd208/la-representacion-de-la-tecnica-deportiva-ii.htm

Taekwondo Mundial (2017) Reglamento & interpretación de arbitraje en competencias de poomsae de taekwondo (Arias Bonilla, Y. N. trad). Publicado por La Mundial de Taekwondo, Seúl, Corea. http://mastkd.com/2018/09/reglamentos-y-documentos-de-poomsae-del-taekwondo-wt/.

Tarqui Silva, Leonardo Eliecer. (2021). Microciclo de psicodiagnóstico deportivo y entrenamiento mental en atletas de altorendimiento de Ecuador. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 881-891. Epub 16/09/2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000300881&lng=es&tlng=es.

Ursino D. J., Cirami L. y Barrios, R. M. (2018). Aportes de la psicología del deporte para conceptualizar, operacionalizar y maximizar el rendimiento deportivo anuario de investigaciones, l. 25, pp. 331-339, 2018. Universidad de Buenos Aires. https://www.redalyc.org/journal/3691/369162253040/html/

Verkhoshansky, Y (2002). Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo. Barcelona, España: Paidotribo, p. 35. https://fisiologiayanatomia.files.wordpress.com/2018/04/teoria-y-metodologia-del-entrenamiento-deportivo-verjonshansky.pdf

World Taekwondo (2019). Poomsae competition rules & Interpretation. Korea: Published by World Taekwondo Federation, p. 25.

Yungán Pinda, C. E. (2020). De la representación mental a la lectura comprensiva: un reto en estudiantes de EGB media. Revista Boletín Redipe, 9(2), 101-107. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i2.913