Considerations on environmental pressures influencing table tennis performance
Main Article Content
Abstract
The work presented is part of one of the researches contained in the institutional project "Table tennis for the integral development of the human being, systematization from the subject Physical activity, sport and recreation: school sports massification". This research aims to assess, through a diagnostic study, if environmental pressures affect the practice of table tennis in students of the Technical University "Luis Vargas Torres" in Esmeraldas. After carrying out a theoretical analysis on some background related to environmental pressures in sport, a group of surveys, interviews, documentary review and tests were applied to verify the presence of environmental pressures in direct relation to psychological and physical pressures. It was concluded that the pressures related to the public, the time limit and the scoreboard were the most significant and as a consequence, measures must be taken to prevent their impacts, as well as considering their inclusion in the methodological guidelines for tennis training. table.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alonso, R. G., & Vega, E. L. (1994). Estados depresivos en el deporte. Revista de sanidad e higiene pública, 68(2), pp. 317-328. https://www.sanidad.gob.es/va/biblioPublic/publicaciones /recursos_propios/resp/revista_cdrom/VOL68/68_2_317.pdf
Florean, A. (2012) Una Experiencia distinta en Psicología del Deporte (Referato de Rugby). A SOCIACIÓN DE PSICOLOGÍA DEL D EPORTE A RGENTINA. https://www.psicodeportes.com/apdawp/wp-content/uploads/2015/08/Florean-Una-Experiencia-distinta-en-Psicologia-del-deporte.pdf
García Pazmiño, M. A. (2016). Presiones deportivas y disposición combativa. Psicología del deporte.
Jaramillo, J. C. S., & Arango, J. C. (2019). Efectos de un plan de entrenamiento estructurado en ejercicios técnico-tácticos sobre los errores no forzados en competencia en deportistas de tenis de mesa. VIREF Revista de Educación Física, 8(2), pp. 83-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7889934
Frester (1972) Test de Síntoma de Carga. Paul Kunath et al. Aportes a la Psicología Deportiva, Editorial Orbe, La Habana, Cuba. https://www.psicodeportes.com/apdawp/wp-content/uploads/2015/05/Frester-El-Test-del-S%C3%ADntoma-de-Carga.pdf
Gómez, Sandalio & Opazo, Magdalena & Marti, Carlos, 2008. "Características estructurales de las organizaciones deportivas: Principales tendencias en el debate académico," IESE Research Papers D/730, IESE Business School. https://ideas.repec.org/p/ebg/iesewp/d-0730.html
Harris, D. V. & Harris, B. L. (1992). Psicología del deporte: integración mente cuerpo. Barcelona: Editorial Hispano Europea. ISBN: 84-255-0756-1 https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=181247
Huie Martínez, M., Cañizares Hernández, M., & Martínez Hernández, M. D. R. (2021). Entrenamiento psicológico para la estimulación de la resiliencia en el equipo nacional de tenis de mesa. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), pp. 917-933. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000300917
Iglesias, X., Gasset, A., González, C., & Anguera, M. (2010). Interacción competitiva y presión ambiental en deportes de combate: aplicación de la metodología observacional. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el deporte. 5(2). pp. 267-282 https://www.redalyc.org/pdf/3111/311126268007.pdf
López, J. C. (2009). Habilidades psicológicas para la mejora del rendimiento en tenis de mesa. Cuadernos de psicología del deporte, 9(1), pp. 53-72. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=227017637005
Pradas, F., Floria Martín, P., González-Jurado, J. A., Carrasco, L., & Bataller, V. (2012). Desarrollo de una herramienta de observación individual del tenis de mesa. Journal of Sport and Health Research, 4(3), pp. 255-268. https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/9369
Rozo, K. D. (2022). Mujer, deporte y discapacidad. Relatos de vida de jugadoras de la selección Colombia de tenis de mesa adaptado. Lúdica Pedagógica, 1(36), pp. 1-17. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/16995/10845
Sancesario-Pérez, L. A., Romero-Esquivel, R. J., & Núñez-Aliaga, F. (2020). Patrones del desarrollo físico-motor en niños de 9-14 años de un municipio cubano. Acta Pediátrica de México, 40(5), pp. 256-266. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=90511
Thibault, L., Frisby, W., & Kikulis, L. M. (1999). Interorganizational linkages in the delivery of local leisure services in Canada: Responding to economic, political and social 263-279.pressures. Managing leisure, 4(3), pp. 125-141.
Valladares Fuente, F. E. (2019) La estabilidad psicológica en la actividad deportiva. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(3), pp. 334-336, ISSN 1996-2452. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/865.
Williams, A. M., Vickers, J., & Rodrigues, S. (2002). The effects of anxiety on visual search, movement kinematics, and performance in table tennis: A test of Eysenck and Calvo's processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24(4), pp. 438-455. https://psycnet.apa.org/record/2002-08648-007