Activities to implement the pre-sports game through the combination of handball - football in university students
Main Article Content
Abstract
Games as recreational activities constitute an important element in the development of the pedagogical process of Physical Education; tt contributes to collective work, formation of values such as: courage, perseverance, discipline, honesty, camaraderie, organization, respect for the rules, among others, which makes it contain great biological psychological and pedagogical value evidenced in its activities and in the benefits it brings to human beings. However, despite this approach being a strength in the Cuban educational system, the pre-sports game is not promoted from a scientific and academic point of view to achieve these aforementioned components. That is why the objective was projected to characterize the pre-sports games implemented by the teachers of the Physical Education department in the first two years of professional training at the Universidad de Oriente, Cuba. As empirical methods, an interview with teachers and an observation guide dedicated to the teaching-learning process in Physical Education are applied. An attempt is made to know the potential and weaknesses that pre-sports games have to improve the physical and sports skills of these students, in addition to the values in which comprehensive training can be contributed from these practices. The insertion of this type of games has had a very positive level of opinion from students and teachers.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Betancourt, F. F. B., Quilca, A. D. M., & O'farrill, A. R. G. (2020). Juegos predeportivos y perfeccionamiento del ataque en voleibol escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(266). https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/2321/1257?inline=1
Cruz, M. M. J., Verano, C. D. M., & Artunduaga, E. P. (2023). Juegos predeportivos del atletismo paralímpico como medio para favorecer las actitudes hacia la discapacidad visual. Lúdica Pedagógica, 37(1), 1-14. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/18233
Popovych, I., Pavliuk, M., Hrys, A., Sydorenko, O., Fedorenko, A., & Khanetska, T. (2021). Pre-game expected mental states in men's mini-football teams: A comparative analysis. Journal of Physical Education and Sport, 21, 772-782. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.02096
Liens, B. G., & Rodríguez, V. L. O. (2023). Juegos predeportivos y familiarización con las habilidades motrices deportivas del voleibol. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 3(1), e24732-e24732. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/repiie/article/download/24732/19425/91389
Loscher, A. (2006). Juegos predeportivos en grupo. Editorial Paidotribo. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=9x9sztwy72IC&oi=fnd&pg=PA69&dq=juegos+predeportivos&ots=z7g -tWPpIG&sig=6-A4a5MMdzcOsfY-6_9w12jaY28#v=onepage&q=juegos%20predeportivos&f=false
Otegi, J. E., Del Barrio, S., Urdangarin, C., Usabiaga, O., & Oiarbide, A. (2014). Ganar, perder o no competir: la construcción temporal de las emociones en los juegos deportivos. Educatio Siglo XXI, 32(1 Marzo), 33-48. https://revistas.um.es/educatio/article/view/194051
Majín, Y. R., González, M. D. L. M. Z., Caveda, D. L., & Morgado, E. Z. C. (2021). Juegos pre-deportivos de fútbol y sus beneficios para estudiantes con discapacidad intelectual (Revisión). Revista científica Olimpia, 18(3), 208-220. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2753/5441
Muñoz Casallas, O. A., & Martínez Guana, C. C. (2021). Los juegos predeportivos como estrategia para el mejoramiento de la concentración. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/19323
Páez Basabe, M., Arcia Melgarejo, S., Escalona García, C., Vargas Géliga, E., & Darias Ávila, N. (2022). Folleto de juegos predeportivos correctivos compensatorios para educandos con discapacidad intelectual. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), 1006-1017. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522022000301006&script=sci_arttext
Peláez, E. L. T. (2021). Incidencia de los juegos predeportivos en el desarrollo de la técnica del lanzamiento en mini baloncesto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(278). https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/3030/1427?inline=1
Popovych, I., Pavliuk, M., Hrys, A., Sydorenko, O., Fedorenko, A., & Vargas-Cuenca, G. M., & Ávila-Mediavilla, C. M. (2022). Juegos predeportivos como estrategia metodológica en la práctica del fútbol en adolescentes escolarizados. CIENCIAMATRIA, 8(3), 713-737. https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/800
Tipán, V. A. C., & Dávila, L. E. L. (2023). Juegos pre-deportivos para favorecer el desarrollo de los fundamentos técnicos del baloncesto en los estudiantes del bachillerato de la Unidad Educativa Pángua. Polo del Conocimiento, 8(7), 263-289. https://mail.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5785
Quishpe Veloz, K. A., & Torres Palchisaca, Z. G. (2021). Juegos Predeportivos en el Proceso Formativo de la Natación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(Extra 2), 546-567. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7968478