Coordinative games for the inclusion of students with Down Syndrome in the Physical Education class.
Main Article Content
Abstract
Coordination games stimulate motor, psychosocial and communicative action in children with disabilities. The research presented here aimed to propose an educational alternative to promote play as a dynamic element for the inclusion of students with Down Syndrome in the Physical Education class, in the Atahualpa educational unit in the city of Ambato. It has a mixed approach since it is based on collecting, analyzing and integrating both quantitative and qualitative research, for a better understanding of the problem to be study, where theoretical methods such as historical-logical, analysis-synthesis and among the empirical methods the documentary review, observation and the survey were used. The results achieved in the diagnosis demand an urgent solution to the existing problem. Hence, it is proposed an educational alternative to promote play as a dynamic element for the inclusion of students with Down syndrome in physical education classes at the Atahualpa educational unit in the city of Ambato, whose theoretical assessment combined with its implementation led to an improvement in the quality of the inclusion process in physical education classes, through the implementation of a system with systemic, systematic, projective, coordinated and contextualized actions that respond to the growing needs of students with Down syndrome.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alfonso Moreira, Y., Olaya Mayor, R. D., Alfonso Moreira, Y., & Olaya Mayor, R. D. (2019). El juego y su concepción renovadora e inclusiva en la Educación Inicial. Conrado, 15(70), 74-80. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990 -86442019000500074&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Bennasar-García, M. I. (2022). Estrategias pedagógicas de la educación física en alumnos con discapacidades y necesidades educativas especiales. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico., Extra, Article Extra. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551183
Brito, S., Basualto Porra, L., & Reyes Ochoa, L. (2019). Inclusión Social/Educativa, en Clave de Educación Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 157-172. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200157
Campuzano, L. G., & Cuellar, Á. M. U. (2021). Las representaciones sociales sobre la educación inclusiva desde la perspectiva del docente universitario. Psicoespacios, 15(27), Article 27. https://doi.org/10.25057/21452776.1413
Coronado Hincapie, I. L., & Duran Peña, C. P. (2023). Los juegos cooperativos para la resolución pacífica de los conflictos.
Delgado, P. (2022, junio 14). La educación inclusiva: Un proceso complicado pero necesario. Observatorio / Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-news/la-educacion-inclusiva-un-proceso-complicado-pero-necesario/
García-Martín, N., González, R. P., José, C. C.-S., & Encinas, M. C. (2020). INCLUSIÓN EDUCATIVA A TRAVÉS DEL APRENDIZAJE BASADO EN JUEGOS DE.
González, C. B. D. G. C. B. D., & Bracho, A. J. L. (2021). Avances legales, teóricos y curriculares en materia de inclusión de niños con síndrome de down y otras discapacidades. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5479-5495. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.702
González-Cordero, L. H., & Jarrín-Navas, S. A. (2021). Los juegos tradicionales en la educación física como método de desarrollo de las capacidades coordinativas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 234. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1238
Indarte, D. C. A., & Morocho, E. K. A. (2020). ESTRATEGIA METODOLÓGICA INCLUSIVA PARA NIÑOS CON SÍNDROME DE ASPERGER EN LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i1.2182
Jaramillo Martínez, H. A., Hernández Huertas, A. C., Fajardo Cruz, D. E., & Torres Pasos, F. M. (2021). La incidencia de los juegos cooperativos en el fortalecimiento de la convivencia escolar. Lúdica Pedagógica, 1(34), 81-94. https://doi.org/10.17227/ludica.num34-14079
Lafuente Fernández, J. C., Díaz-Tejerina, D., Uría-Valle, P., & Fernández-Río, J. (2024). Los juegos tradicionales: Herramienta de inclusión en la formación de futuros docentes de Educación Física. Retos, 54, 561-567.
Lormendez Trujillo, N., & Cano Ruiz, A. (2020). Educación inclusiva de preescolares con síndrome de Down: La mirada de un grupo de educadoras de Veracruz, México. Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 27. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41665
Merizalde, A. M. M., Zamora, E. J. A., & Guzmán, M. del C. (2022). Socialización educativa en niños con Síndrome de Down: Un camino hacia la inclusión. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1), Article 1. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/471
Ñacato, J. C. M. Ñ. M., Sotomayor, L. F. X. N., Zapata, M. C. A., & Vásquez, M. A. B. (2020). El desarrollo de los enfoques curriculares de educación física a través del aprendizaje cooperativo. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), Article 2. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1324
Posso-Pacheco, R. J., Barba-Miranda, L. C., Rodríguez-Torres, Á. F., Núñez-Sotomayor, L. F. X., Ávila-Quinga, C. E., Rendón-Morales, P. A., Posso-Pacheco, R. J., Barba-Miranda, L. C., Rodríguez-Torres, Á. F., Núñez-Sotomayor, L. F. X., Ávila-Quinga, C. E., & Rendón-Morales, P. A. (2020). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Revista Electrónica Educare, 24(3), 294-311. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Sierra Salcedo, R. A., & Imbert Stable, N. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. 16(2).
Torres, J. J. P., Banchón, I. P. S., & Caraballo, G. de la C. M. (2024). Estrategia metodológica: Una práctica de inclusión de estudiantes con Síndrome de Down en Educación Física. Journal of Science and Research, 9(1), Article 1. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/3026