Physical activities to develop digital and socio-emotional competencies in high school
Main Article Content
Abstract
Physical education promotes the comprehensive development of students, including digital, socio-emotional and cognitive skills, essential to face the challenges of the contemporary world in their academic and professional life. The objective of this article is to let know the results of a research related to the application a set of physical activities from Physical Education that contribute to the development of transversal skills such as digital and socio-emotional in high school students. The research used a pre-experimental design with a quantitative and qualitative approach, applied to 105 high school students in Quito, Ecuador. For this, a physical activity program was designed which was applied for two months, validated by experts, with pretest and posttest to measure the skills. The results showed improvements in digital and socio-emotional skills after the intervention. 63% of the students reported greater technological capacity, while 60% expressed satisfaction with their socio-emotional development, highlighting progress in leadership, teamwork and emotional management. Physical activities, integrated with digital technologies, improved performance and developed essential skills for students' emotional well-being and academic success.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Almonacid, J. H., & Herrera, J. D. C. P. (2024). El modelo curricular basado en competencias en la formación del profesorado de Educación Física: Entre el currículum prescrito y la realidad docente. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (55), 736-744. https://doi.org/10.47197/retos.v55.104308
Álvarez Flores, D. A. (2024). La Gamificación en la Educación Física: Revisión Sistemática. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 3(7), 225-246. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.6800
Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2012). Competencias profesionales en Educación Física y necesidades educativas. https://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/5583/945-3311-1-PB.pdf?sequence=1
Brito Mancheno, F. D. B. (2022). Las competencias profesionales de educación física en el proceso de formación académica: Revisión Sistemática. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 1(2), 108-126. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3345
Campos Mesa, M. D. C., Ries, F., & Castillo Andrés, Ó. D. (2011). Análisis de las competencias adquiridas y utilizadas por los egresados maestros en Educación Física. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del deporte, VII (24), 216-229. https://www.redalyc.org/pdf/710/71018866006.pdf
Figueras, S., Capllonch Bujosa, M., Blázquez Sánchez, D., & Monzonís Martínez, N. (2016). Competencias básicas y educación física: estudios e investigaciones. Apunts. Educación física y deportes, 2016, Núm. 123. https://revista-apunts.com/competencias-basicas-y-educacion-fisica-estudios-e-investigaciones/
Haro, C. I. P., & Mora, J. T. (2012). Las competencias profesionales en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (22), 5-8. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732288001.pdf
Opstoel, K., Chapelle, L., Prins, F. J., De Meester, A., Haerens, L., Van Tartwijk, J., & De Martelaer, K. (2020). Personal and social development in physical education and sports: A review study. European Physical Education Review, 26(4), 797-813. https://doi.org/10.1177/1356336X19882054
Posso Pacheco, . R. J., & Barba Miranda, L. C. (2023). La Influencia de los Factores Emocionales en la Educación Física Significativa. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 2(5), 179187. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5985
Posso-Pacheco, R. J., & Barba Miranda, L. C. (2024). El docente inclusivo: Liderando el cambio hacia una educación accesible para estudiantes con discapacidad . MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 3(9), 768782. https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8735
Posso-Pacheco, R., Gómez-Rodríguez, V., Delgado-Álvarez, N., Caicedo-Quiroz, R., Maqueira-Caraballo, G., & Barba-Miranda, L. (2024a). Comparative analysis of infrastructure and resources for inclusive education: Ecuador and international perspectives. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(10), 8866. http://dx.doi.org/10.24294/jipd.v8i10.8866
Posso-Pacheco, R. J. ., Gutiérrez-Ramos, E. A. ., Chica-Montero, N. J. ., Alemán-Aguay, J. A. ., Rondal-Guanotasig, M. del C. ., & Mullo-Cóndor, K. S. . (2024b). Evaluation of Artificial Intelligence Technologies and the Metaverse in Adapting Pedagogical Strategies. Metaverse Basic and Applied Research, 3, 68. https://doi.org/10.56294/mr202468
Posso-Pacheco, R. J., & Barba Miranda, L. C. (2024c). Estrategias para fomentar la participación y motivación en campeonatos internos en instituciones educativas. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 3(8), 304315. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.8126
Soto, C. Á., & Vargas, J. J. L. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 413-421. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035
Triviño, L. E., García, C. C. C., & Cevallos, J. P. B. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1), 1-12. https://biblat.unam.mx/es/revista/opuntia-brava/articulo/competencias-profesionales-desafios-en -el-proceso-de-formacion-profesional
Zayas Acosta, R. D. L. C., Vento Montieller, O., & Montesino de la Rosa, P. (2020). Condicionantes de la Educación Física para la carrera de Educación Prescolar. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 664-677. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/878/pdf