Physical activities to develop digital and socio-emotional competencies in high school

Main Article Content

Ronald Gabriel Garcés Quilambaqui
Roberto Carlos Solis Castro
Sandra Elizabeth Loján Loján
Jorge Luis Serrano Aguilar
José David Zapata Escobar

Abstract

Physical education promotes the comprehensive development of students, including digital, socio-emotional and cognitive skills, essential to face the challenges of the contemporary world in their academic and professional life. The objective of this article is to let know the results of a research related to the application a set of physical activities from Physical Education that contribute to the development of transversal skills such as digital and socio-emotional in high school students. The research used a pre-experimental design with a quantitative and qualitative approach, applied to 105 high school students in Quito, Ecuador. For this, a physical activity program was designed which was applied for two months, validated by experts, with pretest and posttest to measure the skills. The results showed improvements in digital and socio-emotional skills after the intervention. 63% of the students reported greater technological capacity, while 60% expressed satisfaction with their socio-emotional development, highlighting progress in leadership, teamwork and emotional management. Physical activities, integrated with digital technologies, improved performance and developed essential skills for students' emotional well-being and academic success.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garcés Quilambaqui, R. G., Solis Castro, R. C., Loján Loján , S. E., Serrano Aguilar, J. L., & Zapata Escobar, J. D. (2024). Physical activities to develop digital and socio-emotional competencies in high school. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(3), e1730. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1730
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Ronald Gabriel Garcés Quilambaqui, Universidad Técnica de Machala

Docente Universidad Técnica de Machala

Roberto Carlos Solis Castro, Escuela de Educación Básica Eloy Alfaro

Docente Escuela de Educación Básica Eloy Alfaro

Sandra Elizabeth Loján Loján , Escuela de Fútbol Formativo "Independiente del Valle" sede Puembo.

Entrenadora Escuela de Fútbol Formativo "Independiente del Valle" sede Puembo

Jorge Luis Serrano Aguilar, Universidad Técnica de Machala

Docente Universidad Técnica de Machala

José David Zapata Escobar, Investigador Independiente

Investigador Independiente

References

Almonacid, J. H., & Herrera, J. D. C. P. (2024). El modelo curricular basado en competencias en la formación del profesorado de Educación Física: Entre el currículum prescrito y la realidad docente. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (55), 736-744. https://doi.org/10.47197/retos.v55.104308

Álvarez Flores, D. A. (2024). La Gamificación en la Educación Física: Revisión Sistemática. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 3(7), 225-246. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.6800

Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2012). Competencias profesionales en Educación Física y necesidades educativas. https://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/5583/945-3311-1-PB.pdf?sequence=1

Brito Mancheno, F. D. B. (2022). Las competencias profesionales de educación física en el proceso de formación académica: Revisión Sistemática. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 1(2), 108-126. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3345

Campos Mesa, M. D. C., Ries, F., & Castillo Andrés, Ó. D. (2011). Análisis de las competencias adquiridas y utilizadas por los egresados maestros en Educación Física. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del deporte, VII (24), 216-229. https://www.redalyc.org/pdf/710/71018866006.pdf

Figueras, S., Capllonch Bujosa, M., Blázquez Sánchez, D., & Monzonís Martínez, N. (2016). Competencias básicas y educación física: estudios e investigaciones. Apunts. Educación física y deportes, 2016, Núm. 123. https://revista-apunts.com/competencias-basicas-y-educacion-fisica-estudios-e-investigaciones/

Haro, C. I. P., & Mora, J. T. (2012). Las competencias profesionales en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (22), 5-8. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732288001.pdf

Opstoel, K., Chapelle, L., Prins, F. J., De Meester, A., Haerens, L., Van Tartwijk, J., & De Martelaer, K. (2020). Personal and social development in physical education and sports: A review study. European Physical Education Review, 26(4), 797-813. https://doi.org/10.1177/1356336X19882054

Posso Pacheco, . R. J., & Barba Miranda, L. C. (2023). La Influencia de los Factores Emocionales en la Educación Física Significativa. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 2(5), 179187. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5985

Posso-Pacheco, R. J., & Barba Miranda, L. C. (2024). El docente inclusivo: Liderando el cambio hacia una educación accesible para estudiantes con discapacidad . MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 3(9), 768782. https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8735

Posso-Pacheco, R., Gómez-Rodríguez, V., Delgado-Álvarez, N., Caicedo-Quiroz, R., Maqueira-Caraballo, G., & Barba-Miranda, L. (2024a). Comparative analysis of infrastructure and resources for inclusive education: Ecuador and international perspectives. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(10), 8866. http://dx.doi.org/10.24294/jipd.v8i10.8866

Posso-Pacheco, R. J. ., Gutiérrez-Ramos, E. A. ., Chica-Montero, N. J. ., Alemán-Aguay, J. A. ., Rondal-Guanotasig, M. del C. ., & Mullo-Cóndor, K. S. . (2024b). Evaluation of Artificial Intelligence Technologies and the Metaverse in Adapting Pedagogical Strategies. Metaverse Basic and Applied Research, 3, 68. https://doi.org/10.56294/mr202468

Posso-Pacheco, R. J., & Barba Miranda, L. C. (2024c). Estrategias para fomentar la participación y motivación en campeonatos internos en instituciones educativas. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 3(8), 304315. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.8126

Soto, C. Á., & Vargas, J. J. L. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 413-421. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035

Triviño, L. E., García, C. C. C., & Cevallos, J. P. B. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1), 1-12. https://biblat.unam.mx/es/revista/opuntia-brava/articulo/competencias-profesionales-desafios-en -el-proceso-de-formacion-profesional

Zayas Acosta, R. D. L. C., Vento Montieller, O., & Montesino de la Rosa, P. (2020). Condicionantes de la Educación Física para la carrera de Educación Prescolar. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 664-677. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/878/pdf

Most read articles by the same author(s)