Personal psycological preparation and diversity

Main Article Content

Vladimir Medina Vaillant

Abstract

The athlete preparation to face the extreme and different conditions at trainings and competitions increase the importance of his formation to achieve the best possible results in correspondence with the present sport activity. The base of the sport improving in the athlete preparation is mainly at the psychological preparation, an athlete can be well prepared in several aspects, but he wouldn’t win in the contest if he has not developed, in the proper level, the demanding psychological functions and feature. Taking into account the difficulties detected at trainings and competitions in connection with the athlete psychological preparation when assimilating and putting into practice the received contents, we propose the present work to be used as a developing tool by trainers in order to get the best athlete preparation considering the present training managements. Among the investigation methods used in the work are the observation, about how the preparation process is developed, as well as its weakness and strengths; analysis and synthesis for the valuation of the theories and consulted authors. From the empiric level the used methods are the interview and the survey to know about the work regularities, the training plans drawing up, the athlete preparation plan, as well as the trainer’s work conception.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Medina Vaillant, V. (2012). Personal psycological preparation and diversity. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 7(4), 51–64. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/364
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Arnaiz, P. (1999) Currículum y atención a la diversidad. En M.A Verdugo Alonso y Jordán Vega Cooyd. Hacia una nueva concepción de la discapacidad. Amará. Salamanca.

Bell Rodríguez, R. y otros: (2001). Pedagogía y diversidad. Cátedra Andrés Bello para la educación especial. Editorial Abril. Ciudad de la Habana.

Blanco, A: Diagnóstico y tratamiento de menores en situaciones de desventaja social. I.S.P.E.José Varona.

Brunet, J-P. Las adaptaciones curriculares. Un enfoque a la diversidad. Material digitalizado, S/E

Castellanos, D. (1999) Diferencias individuales y necesidades educativas especiales. Centro de estudio educacional. I.S.P.E. José Varona.

Diccionario enciclopédico color (1999), Barcelona. Editorial Océano.

Denies Esquivel, D. (2003). Entrenamiento del cerebro del atleta. Enfoque Psicopedagógico

Dzhangarov, T.T, Puni, A. Ts. (1990). Psicología de la Educación Física y el deporte. Editorial Científico Técnica. La Habana.

Forteza de la Rosa, A. (1988). Bases metodológicas del entrenamiento deportivo. Editorial Científico- Técnica. La Habana.

Illán Romeu, N. (1996). Didáctica y organización en educación especial. Editora Aljibe, COL. Educación para diversidad, Málaga.

López Machín, R. (2000) y otros: Educación de alumnos con necesidades educativas especiales. Fundamentos y actualidad. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.

Matvéev, L. (1983). Fundamentos del entrenamiento deportivo. Editorial Raduga. Moscú.

Medvedev, A.S. (1991). Psicología para la victoria. Editorial Vneshtergitdat

Programa de la preparación del deportista de Voleibol, (2002). ISCF. La Habana

Rodionov, A.V. (1990). Influencias de los factores psicológicos en el resultado deportivo. Editorial Vneshtergizdat. Moscú.

Sebastián, Kenson J. R (2003). La preparación psicológica personalizada a través de la individualización del proceso de representación en los atletas de voleibol, sexo masculino, categoría 15-16 años de la EIDE de Pinar del Río. Trabajo de Diploma.Facultad de Cultura Física.