Chess activities system to improve psychomotor functions in children with learning difficulties
Main Article Content
Abstract
Cuban society and the education system in particular is the most prepared to achieve the formation of the personality of new generations, including particularly children with special educational needs. This work arises from the need to provide a response in the development of motor skills and shortcomings that have children between 7 and 10 years old with moderate mental retardation, special school "28 de Enero" the municipality Pinar del Río. For the development of scientific research, empirical, theoretical and statistical methods were used. a system of activities aimed at helping to improve motor skills in these children, based from the historical-cultural approach and a process of teaching and learning to develop their full potential is proposed. This system is in line with the activities proposed in the teaching programs, and responds to the current requirements of the comprehensive education of children with moderate mental retardation; It is a resource to develop an efficient intervention in the process of learning of motor skills.
Downloads
Article Details
References
Berruezo, P. P. (2008). El contenido de la Psicomotricidad. Reflexiones para la delimitación de su ámbito teórico y práctico. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 62 (22), 19-34. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2707331.pdf
Cánovas, R., Martínez, L., Sánchez-Joya, M. y Roldán-Tapia, L. (2010). Retraso mental y psicomotor en la primera infancia: Revisión de la literatura y propuesta de un protocolo de valoración neuropsicológica. Cuadernos de neuropsicología, 4(2), 162-185. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-41232010000200005
Feraud, G., Gutiérrez, D. y Gutiérrez, Y. (2014). Propuesta de un conjunto de ejercicios para mejorar la actividad psicomotriz (coordinación y equilibrio) en niños y niñas con retraso mental leve. EFDeportes.com, Revista Digital. 18(190). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd190/ejercicios-para-la-actividad-psicomotriz-con-retraso-mental.htm
López, R. (2002). Educación de alumnos con necesidades educativas especiales. Fundamentos y actualidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Martín, D. y Soto, A. (2000). La investigación en psicomotricidad. Revista de Educación, 2 (2000), 213-222. Recuperado de http://uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/viewArticle/578
Nieves, Y. F. (2007). Algunas consideraciones sobre psicomotricidad y las necesidades educativas especiales (NEE). Lecturas: Educación física y deportes, (108), 29.
Osorio, F; Leyva, D. y Peña, M. A. (2012). Juegos didácticos de ajedrez para contribuir a la motricidad fina en niños de cuatro a cinco años del programa ‘Educa a tu hijo’. EFDeportes.com, Revista Digital, 17 (169). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd169/juegos-de-ajedrez-para-motricidad-fina.htm
Patiño, W., Gómez, A., Santi, D. y Nuñez, O. (2012). El desarrollo psicomotor de los escolares con diagnóstico de retraso mental leve del primer grado, desde la clase de Educación Física. EFDeportes.com, Revista Digital, 17(175). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd175/el-desarrollo-psicomotor-con-retraso-mental-leve.htm
Pérez, R. (2004). Psicomotricidad. Desarrollo psicomotor en la infancia. España: Editorial. Vigo : Ideas Propias.
Suárez, O. P. (2014). Alternativa pedagógica para el desarrollo de la motricidad fina en los alumnos con retraso mental del grado preparatorio de la Escuela Especial ‘Alfonso Valdés Cabrera. EFDeportes.com, Revista Digital, 19(192), Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd192/motricidad-fina-en-alumnos-con-retraso-mental.htm
Vygotsky, L. (1995). Problemas fundamentales de defectología contemporánea. La Habana: Editorial Pueblo y Educación