Characterization of the teaching aids in the teaching-learning process in Physical Education

Main Article Content

César Perazas Zamora
Yoannis Gil López
Yadiel Pardo García
Luis Orlando Soler Cruz

Abstract

The aids and resources of teaching are an important didactic component inside of the teaching learning process, they are the material support of the teaching aids, its adequate use warrant the quality of the process. With the accelerated development of the science, technique and technologies the audiovisual aids has passed to form part of the teaching learning process humanizing the teacher’s work and favouring the transmission of knowledge with a truly scientific approach. The objective of this article is standing out the main concepts, definitions and advantages of the teaching aids more used nowadays, its importance as didactic component and its adequate use in the teaching learning process linked with the objective, method and content, ensuring the lasting learning that contributes to raise the integral general culture of the students. Besides it deals with the topic of audiovisual aids as one of the components of the teaching learning process, it is offered concepts and definitions from different authors and emphasized the advantages, use and importance of its systematic and planned use.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perazas Zamora, C., Gil López, Y., Pardo García, Y., & Soler Cruz, L. O. (2017). Characterization of the teaching aids in the teaching-learning process in Physical Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 12(1), 4–11. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/681
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

César Perazas Zamora, Facultad de Cultura Fisica de la Isla de la Juventud

Profesor de Cultura Física. Profesor auxiliar. Máster en didáctica de la Educación Física Contemporánea.

Yoannis Gil López, Facultad de Cultura Fisica de la Isla de la Juventud

Profesor asignatura Baloncesto y Voleibol
Jefe de Departamento de Ciencias Aplicadas al Deporte. Profesor asistente

Yadiel Pardo García, Facultad de Cultura Fisica de la Isla de la Juventud

Profesor de teoria y metodologia del entrenamiento deportivo. Máster en teoría y metodología del entrenamiento deportivo.

Luis Orlando Soler Cruz, Facultad de Cultura Fisica de la Isla de la Juventud

Máster en didáctica de la educación fisica contemporánea. Profesor auxiliar

References

Abreu García, M. T., Regalado Miranda, E., Regalado Miranda, E., Acosta, R., & del Carmen, M. (2001). Nueva Tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de las ciencias médicas. Educación Media Superior, 15(3), 279-283.

Álvarez de Zayas, C. M. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la educación superior cubana. La Habana: Ministerios de Educación Superior.

Álvarez de Zayas, C. M. (1996). Hacia una escuela de excelencia. La Habana: Academia.

Baena, A. (2005). Bases teóricas y didácticas de la EF escolar. Granada: Gioconda.

Barragán, T. O., & Bortoleto, M. A. C. (2014). Todos a la pista: el circo en las clases de educación física. Apunts. Educació física i esports, (115), 37

Caldevilla, L., López, I., Balboa, Y., Cantillo, O., Cintra, O. y Boschen, A. (2010). Los estilos de enseñanza, su utilización en la clase de Educación Física contemporánea. Revista Digital efedeportes, (141), Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd141/los-estilos-de-ensenanza-en-la-clase-de-educacion-fisica.htm

Cañizares, O., Vidal, M., & Muñoz, S. (2004). Las nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje de la Anatomía Humana. Educación Media Superior, 18(4), 1-1.

Costa, J; Valdez, M. & Ruiz, R. (2013). El papel de los medios en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura de Educación Física. EFDeportes, (181), Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd181/el-papel-de-los-medios-en-educacion-fisica.htm

Fernández, R. (2004). Tecnología educativa, ¿solo recursos técnicos? Didáctica teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Ferrés Prats, J. (2004). Medios de comunicación Social y educación. Barcelona: Planeta UOC.

Florez Ospina, M. del P., & Zambrano Gómez, I. E. (2014). Los medios de comunicación, representación de la variedad dialectal y cultural de Colombia e instrumento pedagógico para la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera. Lenguas en contacto y bilingüismo: revista digital, (5), 1-30.

García Otero, J. (2002). Selección de lectura sobre medios de enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

González Castro, V. (1986). Teoría y Práctica de los medios de enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

González Castro, V. (1990). Los medios de enseñanza en la pedagogía contemporánea. La Habana: Pueblo y Educación.

Klingberg, L. (1978). Introducción a la didáctica general. La Habana: Pueblo y Educación.

Paneque Ramos, E. R. & Rosell Puig, W. (2009). Consideraciones generales de los métodos de enseñanza y su aplicación en cada etapa del aprendizaje. Revista Habanera De Ciencia Médicas, 8(2), 0-0.

Rosell Puig, W. (1989). Medios de enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

Vygotsky, L. S. (1987). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. La Habana: Editorial Científico-Técnica.