The interdisciplinary relationship between Physical Education and Natural and Traditional Medicine

Main Article Content

Rafael Rousseau Yera
Carlos Manuel Fuentes Martínez

Abstract

Carrying out an analysis by the program of Physical Education and the interdisciplinary strategy of natural and traditional medicine (ECMNT), from the University of Medical Sciences of Habana, was appreciated that Physical Education has more potentials than the simple connection of natural and traditional medicine (MNT), that's why its development has been limited. Also it was confirmed in others subjects like Morpho-physiology that they have a leading role in the process and involve contents linked to Physical Education, which can contribute to rise the scientific level of this discipline and have more impact in students majoring Medicine degree as well. To meet this goal, it has been put into practice a strategy which permits to link basic elements between MNT and Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rousseau Yera, R., & Fuentes Martínez, C. M. (2017). The interdisciplinary relationship between Physical Education and Natural and Traditional Medicine. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 12(1), 52–58. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/691
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Rafael Rousseau Yera, Facultad de Ciencias Médicas. Dr. Miguel Enríquez. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Máster en Ciencias de la Educación. Jefe del Departamento de Educación Física. Profesor auxiliar.

Carlos Manuel Fuentes Martínez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física Manuel Fajardo. La Habana.

Doctor en Ciencias, Jefe del Departamento de Ciencias Biológicas aplicadas a la Cultura Física.

References

Álvarez Díaz, T. A. (1992). Manual de Acupuntura. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Benítez, R. Y. (1999). Salud, Juventud y Mente. La Habana: Editorial Científico Técnica.

Calisté Manzano, O. (2011). Enfermedades Reumáticas. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Ediciones en lenguas Extranjeras (1989). El Lían gong en 18 Ejercicios. Beijing, RP, China.

Góngora Marrero, M. H. (2014). Yoga para la ansiedad y las adicciones. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Krapp, K. M., & Longe, J. L. (Eds.). (2003). Enciclopedia de las medicinas alternativas. España: Océano Editorial.

León Lobech, A. (2007). Ejercicios Para una Longevidad Feliz. La Habana: Instituto de Medicina del Deporte.

Licea Díaz, O. (2007). Usted Puede Vencer al Asma. La Habana: Editorial Científico Técnica.

Mulet Pérez, A. y Acosta Martínez, B. (2013). Digitopuntura. La Habana: Editorial José Martí.

Pargas Torres, F. (2005). Fitoterapia. En F. Pargas Torres, Enfermería en la Medicinal Tradicional y Natural (pp.101-114), La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Reinol Hernández, G., & Edita Madelín, A. R. (2006). Ejercicios Físicos y Rehabilitación; Tomo I. La Habana-Cuba: Editorial Deportes.

Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. (2009) Estrategia Curricular Medicina Natural y Tradicional. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. (2010). Programa de la Disciplina Educación Física. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.