The training of throwing the ball above the shoulders while moving in Junior Basketball athletes

Main Article Content

Roberto Crespo Contreras

Abstract

This research is aimed at proposing a set of drillings to the teaching of the ball throwingwhile movingat the pace of two steps above the shoulder, during the reception of dribbles and the ball passing, for the Basketball players, category 11 - 12 in the sport school number 3 Pablo de la TorrienteBrau, municipality Bahía Honda. This teaching method constitutes a main tool to improve the quality of basketball teaching, specifically in the throwing skill on behalf of an upright performance. This work is done to perfect the basketball theory and practices, taking into account the expertise of local specialist in the area, and by making use of the pedagogical treatment based on the established principles and the possible mistakes that might be committed. Some empirical methods were devised to carry out this research, such as: observation, surveys and interviews to specialists. After determining the difficulties and potentials of the sport practice it was created a set of formative actions for the basketball practice in Junior Basketball players which impacts were very successful.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Crespo Contreras, R. (2017). The training of throwing the ball above the shoulders while moving in Junior Basketball athletes. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 12(1), 59–66. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/692
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Roberto Crespo Contreras, Departamento Didáctica del deporte en la Facultad de Cultura Física «Nancy Uranga Romagoza». Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca».

Licenciado en Cultura Física. Máster en Entrenamiento deportivo y Profesor Auxiliar

References

Blández, A. J. (1996). La investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. Zaragoza: INDE Publicaciones.

Blázquez Sánchez, D. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: INDE.

Bordas, J. (2002). Introducción y desarrollo metodológico de los fundamentos.

De la Paz Rodríguez, P. L. (1985) Baloncesto: La ofensiva. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

De la Paz Rodríguez, P. L. (1987). Baloncesto: Aspectos históricos, metodológicos y de organización de competencias. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Faucher, D.G. (2002). Enseñar Baloncesto a los jóvenes. Barcelona: Editorial Paidotribo.

García, A. V. (1989). Entrenamiento deportivo en la edad escolar. Málaga: Unisport.

García, A. V. (2002). Baloncesto. Barcelona: Editorial Martínez Roca.

Giménez, F. y Fuentes-Guerrra, A. (2003). La formación del entrenador en la iniciación al Baloncesto. Sevilla: Wanceulen.

Ibañez, S. J. (2015). Variables que afectan al establecimiento de los modelos de entrenador de baloncesto. Revista Habilidad Motriz, 10, 30-37.

Menéndez Gutiérrez, S. (2008). Un enfoque productivo en la clase de Educación Física. Ciudad de la Habana: Editorial Deporte.

Seminario Solidaridad Olímpica, Comisión Nacional de baloncesto. (1996). La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Seminario Solidaridad Olímpica, Comisión Nacional de baloncesto. (1997). La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Seminario de superación, Comisión Nacional de baloncesto. (2003). La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Una propuesta metodológica diferente para el baloncesto en divisiones formativas. (2001). Recuperado de: http://BaloncEv.html.