The ostiomioarticular system and its interdisciplinary relationships between Physical Education and the Biological Bases of medicine
Main Article Content
Abstract
In this article we show the different interdisciplinariety relations of Physical education with biological bases of Medicine, in the career of Medicine, where first of all we identify the interdisciplinariety nodes that are related with the ostiomuscular system with the physical activity. This interdisciplinary profile in the formation of students of that career, deserve a place of an important interchange to design the strategies that guaranteeing the integration of knowledge related with the Physical education sciences and Medical sciences.
Downloads
Article Details
References
Caballero C. A. (2001). La interdisciplinariedad de la Biología y la Geografía con la Química: una estructura didáctica (tesis doctoral). La Habana, Cuba: ISP “Enrique José Varona”.
Colectivo de autores (2001). La interdisciplinariedad en la educación. Editorial Pueblo y Educción. La Habana.
Colectivo de Autores (2007). Morfofisiología, Tomo I. Editorial Ciencias Médicas, Ciudad de la Habana.
Comisión Nacional de la Carrera de Medicina (2015). Plan de Estudio D de la carrera Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.Cornejo López, J. (2005). La clase de Educación Física. Concepciones novedosas. Curso Pedagogía 2005. La Habana.
Díaz Quiñones JA, Valdés Gómez ML, Boullosa Torrecilla A. (2016). El trabajo interdisciplinario en la carrera de medicina: consideraciones teóricas y metodológicas. Medisur [revista en Internet]. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3214/2012.
Fernández, M. (2001). Las tareas de la profesión de enseñar. Madrid, España.
Fiallo Rodríguez J. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: Un reto para la calidad de la educación. La Habana: Pueblo y Educación.
Fuentes Martínez, C. M. (2010). Estrategia de superación interdisciplinaria para los entrenadores de la EIDE de San José. Revista digital. EFDeportes. En: http://www.efdeportes.arg.
Fuentes Martínez, C. M. (2012). Los nodos interdisciplinarios: una necesidad de la dirección de la superación de los profesionales de la EIDE. Revista IPLAC. La Habana.
Fuentes Martínez, C.M. 82012). Estrategia de superación interdisciplinaria para los entrenadores de la Escuela de Iniciación Deportiva (EIDE) de San José en Mayabeque. Tesis doctoral; Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.
Horruitiner Silva P. (2007). El proceso de formación. Sus características. Revista Pedagogía Universitaria. XII (4): 5-8.
León Oquendo, Marcial. (2004). Bioquímica: Bases para la actividad física. Editorial Deportes. La Habana.
Ministerio de Salud Pública. (2013). Resolución Ministerial 23/2003. Perfeccionamiento del Plan Estudio de la Carrera de Medicina. La Habana, Cuba: MINSAP.
Rousseau Yera R. (2017). Las relaciones interdisciplinarias de la Educación Física con la Morfofisiología, en la carrera de Medicina, (tesis doctoral), Universidad de Ciencias Médicas. La Habana.