Actions for the overcoming of the teachers on the correct corporal posture in the children of the Primary Education

Main Article Content

Julia Eva Pérez Arencibia
José Luís Suárez León
Angelo Hidalgo Martínez

Abstract

The correct corporal posture is an important aspect for the health and the quality of children’s life since the early years and it is included as part of the hygiene thematic axis in the Health Principal Program which is developed in our schools. Taking into account the existence of the problematic situation in the Elementary Education, the authors of this investigation elaborated and validated an up-grading strategic for the primary teachers of the school “Isidoro Garcia” from Las Minas de Matahambres municipality, gaining outstanding results after applying the corresponding methods such as the observation, the survey and a Somatoscopical test. Besides, other samples of groups were included in the investigation, like the family, supervisors and principals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Arencibia, J. E., Suárez León, J. L., & Hidalgo Martínez, A. (2018). Actions for the overcoming of the teachers on the correct corporal posture in the children of the Primary Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(2), 120–127. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/764
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Julia Eva Pérez Arencibia, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación Preescolar, Máster en Ciencias de la Educación

 

José Luís Suárez León, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Licenciado en Educación Física. Especialista en Técnicas de Dirección

Angelo Hidalgo Martínez, Clínica “Los Coihues” de Santiago de Chile.

Máster en ciencias en cultura física terapéutica y profiláctica.

References

Acosta Pérez, B. (2013). Escuela y familia: complementos educacionales. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Alonso, R. (2013). Ejercicios físicos con fines terapéuticos.

Becquer Díaz, G. (2014). Gimnasia para tu bebé. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Carvajal, C., & Torres, A. (2013). Promoción de la salud en la escuela cubana. Teoría y metodología. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Kendall, E., Peterson, F., & Geise Provance, P. (2005). Kendall’s Músculos pruebas, funciones y dolor postural (4ta ed.). Marbán. Recuperado a partir de http://booksmedicos.org/fisioterapia-kendalls-musculos-pruebas-funciones-y-dolor-postural/

López Miñarro, P. A. (2014). La postura corporal y sus patologías: Implicaciones en el desarrollo del adolescente. Prevención y tratamiento en el marco escolar. Facultad de Educación. Recuperado a partir de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:KxnIJ-6gGp4J:https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/5152/1/Educaci%25C3%25B3n%2520F%25C3%25ADsica%2520y%2520postura%2520corporal.pdf+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=cu&client=firefox-b-ab

Reyes Díaz, J. C., Tovar Navas, M. L., Escalona Labaceno, R., & Y. de Jesús, C. (2008). Postura corporal, una problemática que requiere mayor atención y educación. Presentado en Jornadas de Cuerpo y Cultura. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10915/17087

Most read articles by the same author(s)