A methodology for the children of 6 years of life to get familiar with Chess by means of Physical Education lessons

Main Article Content

Mercedes Miló Dubé
Yarima Laffita Paulin
Danay Quintana Rodríguez

Abstract

In this research it is designed a methodology to favor the process of identification of the Children of 6 years of life with Chess by means of Physical education lessons. This product will facilitate the preparation for the children before receiving this subject in primary schools. For the development if this research it was necessary to select a sample of some children of 6 year of life with the corresponding teachers as well as some experts and specialists on the topic. In the processing of information, it was used some methods, such as the historical logical, analytical syntetical, hypothetical deductive and the systemical structural functional. As empirical methods it was used documents, interviews, surveys and the observation. It was also employed the criteria of experts, the experiments and validated through the McNemar test. This methodology has been validated and put into practice with very positive results so far.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dubé, M. M., Laffita Paulin, Y., & Quintana Rodríguez, D. (2018). A methodology for the children of 6 years of life to get familiar with Chess by means of Physical Education lessons. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(3), 232–247. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/789
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yarima Laffita Paulin, Universidad de Matanzas

Licenciada en Cultura Física, Doctora en Ciencias de la Cultura Física

Danay Quintana Rodríguez, Universidad de Matanzas

Licenciada en Cultura Física, Doctora en Ciencias de la Cultura Física

References

Agrelo, O. y col. (2013). Lecturas de Educación Física Preescolar y su Didáctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Blanco, J. (2017). Desarrollo del aprendizaje estratégico a través del juego de ajedrez. Actividad Física y Ciencias, 8(2).

Colectivo de autores del ISLA. (2003). ajedrez Integral. Tomo I. La Habana: Editorial Deportes.

Colectivo de autores del Programa de Educación Preescolar (1994). La Habana: Editorial Deportes.

De Armas, N. (2003). Aproximación al estudio de la metodología como resultado científico. Villa Clara, Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”.

Laffita Paulino, Y. (2015-a). Actividades lúdicas para la familiarización con el ajedrez en la educación física de los niños y niñas del 6to año de vida. Revista ACCIÓN electrónica. ISSN 1812-5808 La Habana, Cuba. No 2. Vol. 11.

Laffita Paulino, Y. (2015-b). Cuentos y canciones para motivar el aprendizaje del ajedrez en los niños y niñas de preescolar. Monografía de la Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos. ISBN 978 - 959 - 16 - 1326 – 9

Laffita Paulino, Y. (2015-c). Juegos para la familiarización con el ajedrez en los niños y niñas del 6to. año de vida. Monografía de la Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos. Matanzas, Cuba. ISBN978 – 959 - 16 –2100 – 9

López, J. S. (2005). El proceso educativo para el desarrollo integral de la primera infancia. La Habana: Pueblo y Educación.

López, A. (2006). El proceso de enseñanza y aprendizaje en educación física. La Habana: Editorial Deporte.

Ruiz, A. y col. (1985). Metodología de la enseñanza de educación física. Tomo I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Sallán, J. G., & Amigo, J. F. (2015). Enseñar matemáticas con recursos de ajedrez. Tendencias Pedagógicas, 15, 57-90.

Watson, H. (2008). Teoría y práctica de los juegos. La Habana: Editorial Deporte.

Most read articles by the same author(s)