Games to motivate teaching athletics at early ages from Physical Education class

Main Article Content

César Peraza Zamora
Carlos Alberto Morales Romero
María Lourdes Rodríguez Pérez

Abstract

The present research, has its starting point in the existent problem for the development of Athletics in early ages, difficulty that coexists with the spreading and practice of this sport in the lessons of Physical Education in schools. For this research there has been taken a sample of students of 5th and 6th grades, between the 10 and 12 years old, from two primary schools, centering their attention to the Process of teaching-learning of athletics like object of the research. This work has been focused as objective to implement a group of alternative games to motivate the teaching of athletics from the earliest ages, through the lessons of Physical Education, contributing to the formation of the basic skills so that the student can go assimilating the different techniques in a leisure time. Different research methods were used; so much of the theoretical level, as of the empiric one, such as: analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural, analysis of documents, observation and the interview. Their application allows the professors to have a useful tool that can be used for its preparation, as well as the possibilities of generalization of the same one in other sports to motivate the lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Peraza Zamora, C., Morales Romero, C. A., & Rodríguez Pérez, M. L. (2018). Games to motivate teaching athletics at early ages from Physical Education class. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(3), 287–300. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/796
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

César Peraza Zamora, Universidad Isla de la Juventud "Jesús Montané Oropesa"

Licenciado en Cultura Fisca, Deporte y Recreación

Carlos Alberto Morales Romero, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Profesor Bioquímica, Máster en Ciencias, Profesor Auxiliar

María Lourdes Rodríguez Pérez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Profesora investigadora del Centro de Estudios del Entrenamiento Deportivo en el Alto Rendimiento (CEEDAR), Doctora en Ciencias, Profesora Consultante

References

Betancourt Mella, L. (1991). Atletismo en el ámbito escolar y deportivo. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Calderón, A., Valero, A., y Mármol, A. (2014). La iniciación deportiva al atletismo. En: A. Valero y A. Mármol, (1997) Fundamentos del Atletismo: Claves para su enseñanza (pp. 46-71). Madrid: Pila Teleña.

Calzada, A. (1999). Manuales para la enseñanza. Iniciación al atletismo. Madrid: Gymnos.

Campbell Quintana Y. (2012). Juegos predeportivos para la masificación de la práctica del atletismo categoría 8 y 9 años en el municipio Baraguá-efdeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires - Año 17 - Nº 170 -Disponible en: http://www.efdeportes.com/

Castañeda, J. y col. (2009). Programa de Iniciación en la etapa de formación básica del Atletismo cubano edades 8-11 años. Ciudad de la Habana, soporte magnético.

Conde, J. L. y Valero, A. (1997). Modelo Renovador de Iniciación Deportiva al Atletismo. Ciencias de la Actividad Física. 5, 109-121.

Filin, V. P. (1986). La preparación de Velocidad fuerza de los deportistas jóvenes. Moscú: Editorial Cultura Física y Deportes, 210p.

García, R., y García, A. G. (2015). Instrumentos de evaluación por competencias en primaria: experiencia didáctica en el área de educación física. Aula de encuentro, 17(2), 155-178. Disponible en: http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/2664/2132

Gómez Mármol, A., Calderón, A. y Valero, A. (2014). Análisis comparativo de diferentes modelos de enseñanza para la iniciación deportiva al atletismo. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 16(2), 104-121.

González Millán C.(2009). Juego y educación física. Editorial. Alhambra. Sociedad y Deporte.

López A. y Vega C. (2002). «Tendencias contemporáneas de la clase de Educación Física». Serie pedagógica 26. Morelia. México.

Morales Ferrer, Ana María. (1988). Fundamentos de la enseñanza de las técnicas de las disciplinas atléticas». ISCF Manuel Fajardo, La Habana. Cuba.

Ruiz Aguilera Ariel y otros. (1988). «Teoría y metodología de la enseñanza de la educación física». Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Ruiz López, Dorta (1989) Metodología de la enseñanza de la Educación Física. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Peraza Zamora, C., Rodríguez Rodríguez, M. (2013). Juegos de movimiento para el desarrollo de las habilidades motrices básicas en niños del sexto año de vida. efdeportes. Revista Digital, 18, No 186, Pág.: 10.

Pérez Porto, Julián (2008). Definición de juegos predeportivos Disponible en: https://definicion.de/juegos-predeportivos/

Valero, A. y Conde, J. L. (2003). La iniciación atletismo a través de los juegos. Málaga: Aljibe.

Valero, A. (2004). Situación actual de la metodología en la iniciación deportiva al atletismo. Revista de Educación Física. Renovar la teoría y la práctica, 94, 13-20.

Valero, A., Delgado, M. y Conde, J. L. (2009). Motivación hacia la práctica del atletismo en la educación primaria en función de dos propuestas de enseñanza/aprendizaje. Revista de Psicología del Deporte, 18(2), 123-136. Disponible en: http://www.rpd-online.com/article/view/299/pdf

Valero Valenzuela, A.; Gómez-Mármol, A. y Pérez González, A. (2016). Temporalización en la enseñanza del atletismo a través del modelo ludotécnico. Aula de Encuentro, 18 (2), pp. 184-202.

Watson Brown H. (2008). Teoría y Práctica de los juegos. Editorial Deportes, La Habana.

Zapata O. y Aquino (1983). El aprendizaje por el juego. Editorial Pax, México. México.

Most read articles by the same author(s)