Test to evaluate the technical-tactical development in Beach Volleyball Players in initial stage

Main Article Content

Orestes Griego Cairo

Abstract

Cuban Beach Volleyball currently does not yet have its Integral Athlete Preparation Program, so the coaches have adapted the evaluation forms of Volleyball to Beach Volleyball without taking into account the differences between both modalities. The objective of the present research is to establish a test to evaluate the technical-tactical development achieved by beach volleyball players, thus responding to one of the current technological demands of the Cuban Volleyball Federation. Theoretical research methods (synthesis, inductive-deductive and documentary analysis) and empirical (interviews) were used. Methodological workshops were carried out with beach volleyball trainers, which allowed the design of the test, its conformation and, later, its evaluation through specialist criteria. A test that takes into account the characteristics that identify the Beach Volleyball game is conceived. The specialists consulted consider that the test developed is adequate, on the basis of its relevance, the parameters of formal quality and practical usefulness that it possesses. The results obtained from the design and structuring allowed to conclude that the essence of this result permits to evaluate the technical-tactical development reached by the players of this sport in the initiation, from the indissoluble link between technique and tactics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Griego Cairo, O. (2019). Test to evaluate the technical-tactical development in Beach Volleyball Players in initial stage. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(2), 299–313. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/820
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Orestes Griego Cairo, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Profesor investigador del Centro de Estudio Cultura Física y Deportes de la Facultad de Cultura Física

References

Collet, C., Nascimento, J. V. do, Folle, A., & Godoy, S. J. I. (2019). Construcción y validación de un instrumento para el análisis de la formación deportiva en voleibol. Cuadernos de psicología del deporte, 19(1), 178-191. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6815933

García Vázquez, L. A. (2006). El test pedagógico: medición que responde a exigencias especiales. Conferencia Especializada. Las Villas, Cuba: FCF “Manuel Fajardo”.

Godoy, S. J. I., Molina, S. F., Alonso, M. C., Espinosa, S. G., & Rubio, J. G. (2016). Estudio de los Indicadores de Rendimiento de Aprendizaje Tras la Implementación de un Programa de Intervención Tradicional y Alternativo Para la Enseñanza del Baloncesto. Kronos: revista universitaria de la actividad física y el deporte, 15(2), 1. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5787987

Griego Cairo, O. (2014). Pruebas específicas para el control del desarrollo técnico-táctico en el voleibol de playa en la etapa de iniciación deportiva (Tesis de Maestría). UCCFD, Las Villas, Cuba.

Griego Cairo, O. (2016). Metodología para la preparación técnico-táctica en el Voleibol de playa escolar, sustentada en la modelación de las fases típicas del juego (Tesis de Doctorado). UCCFD, Las Villas, Cuba.

Jiménez Olmedo, J. M. (2015). Análisis de la táctica defensiva en jugadores de vóley playa masculinos durante el Campeonato de Europa Universitario EUSA GAMES 2013 (Tesis de Doctorado, Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas). Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/51167?locale=en

Martínez, A. B. L., Andrés, J. M. P., Toro, E. O., & Alcaraz, A. G. de. (2018). Forma de ejecución y eficacia de la defensa en jugadoras de élite de voley playa femenino. Actividad física y deporte: ciencia y profesión, (29), 75-87. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6836708

Medeiros, A. I. A., Marcelino, R., Mesquita, I. M., & Palao, J. M. (2017). Performance differences between winning and losing under-19, under-21 and senior teams in men’s beach volleyball. International Journal of Performance Analysis in Sport, 17(1-2), 96-108. https://doi.org/10.1080/24748668.2017.1304029

Navelo Cabello, R. (2001). Modelo didáctico alternativo para la preparación técnico-táctica del joven voleibolista (Tesis de inédita de Doctorado, ISCF). Recuperado de http://beduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=631&db=1

Olmedo, J. M. J., Tomás, A. P., Carbonell, J. A. M., Cabrera, E. A., & Turpín, J. A. P. (2015). Análisis del saque en jugadoras femeninas profesionales de vóley playa (Analysis of professional female players serve in beach volleyball). Retos, 0(25), 77-79. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34484

Palao, Jose M., Hernández-Hernández, E., López-Martínez, A. B., Manzanares, P., Valades, D., & Ortega-Toro, E. (2018). Establishing technical and tactical performance goals for elite men´s beach volleyball players. Journal of Sport and Human Performance, 6(1). https://doi.org/10.12922/jshp.v6i1.129

Palao, José Manuel, Manzanares López, P., Ortega, E., Palao, J. M., Manzanares López, P., & Ortega, E. (2015). Design and validation of an observational instrument for technical and tactical actions in beach volleyball. Motriz: Revista de Educação Física, 21(2), 137-147. https://doi.org/10.1590/S1980-65742015000200004

Ramos, Á. A. M., Medina, P. C. H., Quispe, N. E. M., Cabala, P. J. M., Nina, N. M. C., Zamata, D. R. N., & López, J. D. F. (2018). Estrategia de enseñanza global para el aprendizaje de los fundamentos técnicos del voleibol en jugadoras de la categoría infantil. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 4(3), 574-586. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3396

Zatsiorski, V. M. (1989). Metrología deportiva. Moscú, Rusia: Editorial Planeta.