Teaching aid for the development of basic motor skills in children in their 6th year of life

Main Article Content

César Peraza Zamora
Carlos Alberto Morales Romero
María Lourdes Rodríguez Pérez
Marisel Pedroso Paula

Abstract

Education is the process that aims to form the human being in an integral way; this means developing to the maximum the motor, cognitive, personal and social potentialities of individuals in order to be able to fully exercise all the faculties in all areas of life. The aim was to develop basic motor skills in children in the sixth year of life or pre-school age by creating a teaching environment, based on an experience with children in the sixth year of life who attend The Day care centers in La Isla de la Juventud, as well as the formation of habits, basic motor skills and their treatment in the pedagogical process of Physical Education. Research methods were used at the theoretical level: documentary, historical and logical analysis, analysis and synthesis and hypothetical deductive. From the empirical level: survey of educators, observation, interview of educators and the statistical method. The sample was made up of 50 children in the sixth year of life of the "Alegres Mineritos" Day care centers (La Demajagua town), "Edad de Oro" and "Mambisito" (Nueva Gerona). The contribution is given in the development of a teaching aid that allows a more objective control that contributes to the development of basic motor skills (walking, running, jumping and throwing); supporting the other motor skills that give fulfillment to the physical, psychological and intellectual development of the child; it provides a scale of values that can be used in a simple and economic way by the educators. The Multipro teaching aid for the development of basic motor skills in children in the sixth year of life has demonstrated that it not only contributes to the improvement of the development of basic motor skills, but also to the development of creativity through the solution of real situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Peraza Zamora, C., Morales Romero, C. A., Rodríguez Pérez, M. L., & Pedroso Paula, M. (2020). Teaching aid for the development of basic motor skills in children in their 6th year of life. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(2), 221–237. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/870
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Marisel Pedroso Paula, Centro Universitario Municipal (CUM) Viñales, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciado en Bioquímica

References

Abete, V. (2015). La educación emocional en infantil, a través de la psicomotricidad innovadora. Trabajo Fin de Grado en maestro de Educación Infantil. Navarra: Universidad Pública de Navarra, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Recuperado de: http://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/18347/TFG%20-20Virginia%20Abete%20Ortiz.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Astin, A. W. (2012). Assessment for excellence: The philosophy and practice of assessment and evaluation in higher education. Rowman & Littlefield Publishers.

Gallahue, D.; Ozmun, J. (2002): Understanding motor development. Madison (WI). Brown and Benchmark.

Gil, P., Contreras, O., Gómez V, S., & Gómez B, I. (2008). Justificación de la educación física en la educación infantil. Educación y Educadores, 159-177.

Gómez, A.; López, M.F. y Sánchez-Alcaraz, B.J. (2015). Diseño, validación y aplicación de una hoja de observación para la evaluación de la psicomotricidad Acuática (HOEPA) en edad infantil. Sportis Scientific Technical Journal, 1 (3), pp. 270-292. Recuperado de https:/revistas.ucd.es/index.php/SPORTIS/article/view/1418/pdf_14 . Acceso el 30 de mayo de 2017.

González Rodríguez, Catalina. (1998). Compendio de temas de Educación Física preescolar. La Habana: Pueblo y Educación.

Gutiérrez, L.; Fontenla, E.; Cons, M.; Rodríguez, J.E. y Pazos, J.M. (2017). Mejora de la autoestima e inteligencia emocional a través de la psicomotricidad y de talleres de habilidades sociales. Sportis Scientific Technical Journal, 3 (1), pp.187-205. DOI: https://dx.doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1813

Hernández-Martínez, A. y González-Martí, I. (2013). Estrategias metodológicas de la Educación Física en Educación Infantil. En Gil, P. (Coord.), Desarrollo curricular de la educación física en la educación infantil. (pp. 93-104). Madrid: Pirámide.

López, A., & López, J. (2012). Educación Física. Las habilidades motrices básicas. EF Deportes, 1-9.

Mora, D.J., García Pinillo, F. y Latorre, P. (2017). Actividad física, condición física y salud en niños preescolares. Estudio de revisión narrativa. Revista digital de educación física. (45), 105-123.

Morales González, R., Ramírez Lozano, A. (2014). Los medios de enseñanza en la etapa preescolar. EFDeportes. Revista Digital, (18), 190.

Nista-Piccolo, V.L. (2015). Movimiento y expresión corporal en educación infantil. Madrid: Narcea Ediciones.

Ponce de León, A. (2009). Introducción. En Ponce de León, A. (Coord.), La educación motriz para niños de 0 a 6 años. (pp. 11-14). Madrid: Biblioteca Nueva.

Pons, R. y Arufe, V. (2016). Análisis descriptivo de las sesiones e instalaciones de psicomotricidad en el aula de Educación Infantil. Sportis Scientific Technical Journal, 2 (1), 125-146. Recuperado de http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/sportis.2016.2.1.1445/pdf_37 . Acceso el 30 de mayo de 2017.

Silva, M., Neves, G. y Moreira, S. (2016). Efectos de un programa de Psicomotricidad educativa en niños en edad preescolar. Sportis Scientific Technical Journal, 2 (3), pp.326-342. http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1563 .

Thelen, E. (2000): «Motor development as foundation and future of developmental psychology.

Zaldivar, N. (2014). Mejora de la educación emocional a través de la motricidad. Trabajo Fin de Grado en maestro de Educación Infantil. La Rioja: Universidad de la Rioja, Facultad de Letras y de la Educación. Recuperado de: http://biblioteca.unirioja.es/tfe_e/TFE000710.pdf

Most read articles by the same author(s)