The process of formation of student leaders from the University Outreach Department in the degree of Physical Culture

Main Article Content

Ana Caridad Veitia Acosta
Anamary Rojas Murillo
Aylén Rojas Valdés
Yudit Rovira Álvarez
Teresa Acosta Pérez

Abstract

In the present research, a theoretical concentration is offered about the process of formation of student leaders in the pedagogical-sports careers. The general objective was directed to design a strategy that contributes to the formation process of student leaders from the university extension in the Physical Culture career, of the University of Pinar del Río. The results corresponding to its first two research tasks were presented. The general approach of the research was the dialectical-materialistic one, and methods from the theoretical level and from the empirical level were used, such as the analysis of documents, the interview and the survey. The research study carried out about the process of formation of student leaders, from the university extension, is centered in the reality of Cuban university, from a critical look about the social assignment that a professional of Physical Culture has to fulfill his/her goal in a competitive way. The active performance of the student in the socialization and cooperation during the execution of the activities that he/she carries out in the university context and in the community constitute fundamental premises.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Veitia Acosta, A. C., Rojas Murillo, A., Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., & Acosta Pérez, T. (2020). The process of formation of student leaders from the University Outreach Department in the degree of Physical Culture. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 534–549. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/955
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Ana Caridad Veitia Acosta, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Psicología. Profesora instructora Vicerrectoría de Extención Universitaria y Relaciones Internacionales

Anamary Rojas Murillo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Vicerrectoría de Investigación y Posgrado

Doctora de la Educación, Profesor Titular, Metodóloga de la Vicerrectoría de Investigación y Posgrado

Aylén Rojas Valdés, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Centro de Estudios de Dirección, Desarrollo Local, Turismo y Cooperativismo

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Auxiliar

Yudit Rovira Álvarez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Vicerrectoría de Extensión Universitaria y Relaciones Internacionales

Doctora en Ciencias Pedagógicas

Teresa Acosta Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Facultad de Educación Infantil. Departamento De Educación Primaria.

Máster en Ciencias de la Educación

References

Antonio de Marco, R., Fanfa Sarmento, D., y Pinto de Almeida, M. de L. (2018). Responsabilidad social universitaria: la perspectiva de los colaboradores en una universidad comunitaria brasileña. Tendencias Pedagógicas, 31, 289-308.

Batista Mainegra, A., Ortiz Cárdenas, T. y González Aportela, O. (2018). Integración de procesos sustantivos universitarios: contribución de la Extensión Universitaria a la promoción de salud. Congreso Universidad, 7, (5). Disponible en: http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/1066

Cao, M. y Céspedes, R. S. (2019). El trabajo político-ideológico en la red de cultura física y el deporte como reto en los momentos actuales. Mundo FESC, 10(S1), 127-133. Disponible en: http://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/407

Casajus, J. (2016). Líder deportivo, líder en tu vida. Para hablar de la sociedad, el deporte no basta. Universidad Nacional de La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/extension/px.229/px.229.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2016). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Naciones Unidas. Santiago. Chile. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

González González, G. R. y González González, M. (2019). La responsabilidad social de la universidad: antecedentes, conceptos, tendencias y retos de la Extensión Universitaria. Compromiso Social, 1(1), 11-22. Disponible en: https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/18

Labadí, E, López, I. y Gaínza, M. (2016). Modelo pedagógico para propiciar el protagonismo estudiantil en la Educación Técnica y Profesional. EduSol, 16(56),118-127. Disponible en: http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/696/pdf.

Noa. H. (2019). Consideraciones sobre el liderazgo en el deporte. Deporvida, 16 (Edición especial), 51-65. Disponible en https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/495/1338

Pulido Díaz, A. y Barreiro Pousa, L. (2019). Una mirada al liderazgo del docente en la formación de profesionales universitarios. Revista Estrategia y Gestión Universitaria. 7(1),151166. Disponible en http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/download/1304/1803

Rojas Valdés, A., González Fernández, M. y Martínez Hernández, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la Extensión Universitaria en el año académico. Universidad y Sociedad, 10(1), 349- 359. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., González Fernández-Larrea, M.y Mirabal González, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. Coodes,8(1), 147-159. Disponible en http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/300

Rovira Álvarez, Y., & López Calichs, E. (2017). Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad y Sociedad, 9(5), 82-89. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/715

Troncoso, S. M., Burgos, C. J. y López, J. M. (2015). Climas motivacionales, liderazgo y cohesión grupal en contexto deportivo universitario. Educación Física y Ciencia, 17(1), 1-12. Universidad Nacional de La Plata. Buenos Aires, Argentina. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=439942661003

Vento Ruiz Calderón, M. y Ordaz Hernández, M. (2019). La formación en la Universidad de promotores de estilos de vida saludables. Revista de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23(6). Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4141

Most read articles by the same author(s)